مراسم آغاز طرح امر به معروف و نهی از منکر لسانی در حریم حرم مطهر رضوی همزمان با سالروز فتح خرمشهر در میدان امربه‌معروف و نهی از منکر مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 23 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، مراسم آغاز طرح امر به معروف و نهی از منکر لسانی در حریم حرم مطهر رضوی همزمان با سالروز فتح خرمشهر در میدان امر به‌ معروف و نهی از منکر مشهد برگزار شد.

سید امیر مرتضوی معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر به عنوان یک تکلیف الهی از وظایف همگانی است گفت: شعار پیشگیری بهتر از درمان است باید در امربه‌معروف و نهی از منکر نیز تسری یابد.

وی با تأکید بر اینکه با اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها جلوگیری کرد، افزود: قبل از اینکه منکری پیش آید باید با اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر از بروز منکرات پیشگیری کرد و این مهم تلاش همه همکاران را می‌طلبد که بتوان آن را به‌طور کامل بیان کرد.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به آیه 285 سوره بقره که می‌فرماید «پیامبر به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل‌شده، ایمان آورده است» تصریح کرد: اعتقاد و ایمان به خدمت در عرصه پیشگیری از جرم در اولویت است.

سید امیر مرتضوی تصریح کرد: فرضیه عمل به معروف و پرهیز و دوری از منکرات که یکی از مبانی مهم نظری و کاربردی پیشگیری از هرگونه کج‌مداری و جرم بر اساس دستورات قرآن کریم است، به اثبات رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز این طرح در استان اظهار کرد: با توجه به وجود ملجأ شریف امام رضا (ع) این طرح باید هر چه سریع‌تر در مشهد اجرایی شود.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح یک حرکت عظیم در رابطه با امربه‌معروف و نهی از منکر است تأکید کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر نباید منحصر به موضوع حجاب باشد و دیگر منکرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مرتضوی ویژگی مهم آمرین به معروف را اعتقاد قلبی به آن عنوان کرد و افزود: کسی که امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کند باید خودش اعتقاد به معروفات و منکرات داشته باشد یعنی هم باور داشته باشد و هم خودش عامل باشد.

وی با بیان اینکه وقتی انسان می‌خواهد موردی را تذکر دهد اول باید خودش را در نظر بگیرد،‌ تأکید کرد: در کنار تذکر باید تشویق و پاداش را نیز در نظر بگیریم.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی نحوه بیان امربه‌معروف و نهی از منکر را نرم و ملایم عنوان کرد و گفت: نباید به اشخاص توهین کرد؛ ما نباید زمینه تحقیر و ناسزاگویی را در جامعه ایجاد کنیم. آمرین به معروف و ناهیان از منکر باید صبور باشند.

مرتضوی در ادامه افزود: در قلمرو حقوق جزا بر اساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 70، «هر فعل یا ترک فعلی که مطابق قانون قابل مجازات باشد جرم محسوب می‌گردد»، در واقع جرم در حقوق جزا در محدوده قانون تعریف می‌گردد.

وی با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر در واقع یک پوشش اجتماعی برای محافظت جمعیت است افزود: اگر امربه‌معروف و نهی از منکر نباشد عوامل مختلفی که دشمن بقای «وحدت اجتماعی» هستند ریشه‌های اجتماع را می‌خورند و آن را از هم متلاشی می‌سازند بنابراین حفظ وحدت اجتماعی بدون نظارت عمومی ممکن نیست.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی، جرم علی‌الاصول در جرم‌شناسی را کلیه اعمال ضداجتماعی یا تنش‌هایی که جامعه را دستخوش آسیب می‌کند، خواه موجب آن‌ها علت‌های روانی باشد یا اجتماعی، تبیین کرد و گفت: بر اساس بند 5 اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت پیشگیری از وقوع جرم برعهده قوه قضائیه است و دادگستری خراسان رضوی بحث فعالیت‌های پیشگیری از وقوع جرم تمامی ادارات و نهادها را رصد می‌کند.

مرتضوی از مسئولان ادارات تابعه حوزه معاونت پیشگیری خواست تمامی فعالیت‌های ادارات کل و نهادهای استان را در خصوص پیشگیری از وقوع جرم حمایت کنند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار