فرودگاه همدان که گاه و بیگاه میزبان پروازهای معدود میشود سالانه دستخوش تعطیلیهای اجباری است. تعطیلیهایی که دلایل آن را نبود توجه مسئولان و نبود برنامه و کارشکنیها موجب میشود.
با آنکه 80 سال از آغاز به فعالیت این پایانه هوایی که عنوان بینالمللی را یدک میکشد میگذرد اما تا به امروز خبری از ثبات پروازها در آن نبوده است.
پس از آنکه پرواز دوطرفه همدان-مشهد و همدان-کیش به دلایل نامشخص متوقف شد خبر فعال نشدن پروازهای خارجی به مقاصد امارات و ترکیه نیز برای مردم استان سؤال برانگیز شد، سؤالی که تا به امروز هیچ مسئولی برای پاسخگویی به میدان نیامده است.
فعال شدن پروازهای خارجی یاد شده که به درخواست ایرلاینهایی همچون فلایدبی قرار بود در همدان پا بگیرد این روز به دنبال پیگیری متولیان امور در استانهای دیگر سر از فرودگاه استانهای همسایه درآورده است و این اتفاق ناخوشایند برای همدانیها حالا هزار و یک سؤال بیجواب را ایجاد کرده است.
نامه نماینده مردم همدان به معاون وزیر
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی که در سالهای گذشته نیز برای برقراری پروازهای داخلی و خارجی رایزنیهای متعددی را انجام داده بود در روزهای اخیر با ارسال نامهای کتبی به معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشور پیگیر در دستور کار قرار گرفتن چرایی تعطیلی فرودگاه همدان و توقف پروازهای همدان به کیش و مشهد و مقاصد خارجی شد.
امیر خجسته به معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: همدان در چند سال اخیر به عنوان کلانشهر معرفی شده است و در صورتی که دارای جاذبههای توریستی متعدد است تاکنون پرواز برنامهای نداشته و در حال حاضر تنها فرودگاه استان با بیش از 70 سال قدمت تعطیل است.
این در حالی است که بنا به درخواست مردم و پیگیری مسئولان با وجود شرایط سخت مالی میلیاردها تومان در چند سال اخیر در فرودگاه همدان جهت بازسازی، توسعه و تکمیل زیرساختها و امکانات لازم در خصوص تبدیل شدن به فرودگاه بینالمللی هزینه شده است. و در حال حاضر امکان پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را دارد به طوری که پروازهای حج تمتع و عمره در سال گذشته از این فرودگاه انجام شد.
مشکل را به صحن علنی مجلس خواهم برد
وی در این زمینه در گفتوگو با همدانپیام گفت: «تعطیلی فرودگاه در همدان یک توطئه است»
خجسته در حالی که عنوان کرد به جد پیگیر برقراری و برگشت دوباره پروازها به استان است بیان کرد: این مسأله مهم به هر طریق باید حل شود وگرنه این مشکل را به صحن علنی مجلس خواهم برد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه پایدار با تعطیلی فرودگاه در همدان ممکن نیست چرا این مشکل پیگیری نمیشود چرا مسئولان مرتبط پاسخگو نیستند؛ در چند سال اخیر بیش از 60 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساختهای فرودگاه همدان هزینه شده است اما به دلیل برنامهریزی و پیگیری نکردن مسئولان بدون استفاده مانده است.
خجسته در حالی که به نبود پرواز برنامهای تا به امروز در استان اشاره کرد و گفت: تا به امروز هم همه پروازها چارتری انجام شده است که آخرین چارترکننده هم شرکت سیاحتی علیصدر بود که پروازهای کیش و مشهد را کلید زد اما در اوج سفرهای مردم در عید نوروز از 15 اسفند ماه سال 1394 پرواز مشهد و به دنبال آن در 15 فروردین ماه 1395 پروازهای کیش متوقف شدند و اینگونه پرونده فعالیتهای گاه و بیگاه فرودگاه همدان بسته شد.
پروازها در فرودگاه سنندج کلید خورد
در حالی این پروازها تعطیل شدند که پیگیرکنندگان آن معتقدند در حال بستن قرارداد پرواز هستند و اجازه ورود چارترکننده دیگر را هم نمیدهند. این در صورتی است که چارترکننده خصوصی دیگر درخواست برقراری مجدد پروازها را در همدان داد اما نتیجهای نگرفت و به دلیل اهمالکاری و وقتکشی وقتی این چارترکننده نتیجهای از همدان نگرفت پروازهای خود را در فرودگاه سنندج کلید زد.
وی معتقد است: تعطیلی فرودگاه بینالمللی همدان در حالی رقم خورده است که فرودگاههای استانهای همسایه همچون کرمانشاه و سنندج سال به سال ترفیع وضعیت پیدا میکنند. همدانیها برای یک سفر داخلی یا خارجی مجبورند از استان با اتوبوس به استانهای همجوار برای انجام پروازها منتقل شوند که این در شأن پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین نیست.
چه دستی پشت کار پنهان است
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا در بدترین شرایط تحریمهای کشور هزینههای میلیاردی خرج راهاندازی فرودگاه همدان شد اما امروز از بهره بردن از آن همدانیها بینصیب ماندهاند.چه دستی پشت کار پنهان است چرا پایانههای هوایی در استانهای همجوار در حال توسعه پیدا کردن است اما امکانات فرودگاهی در پروازها رو به نزول میرود.اگر دستی برای این شرایط پنهان است باید پیدا شود.
خجسته در حالی که شرایط فعلی پروازهای فرودگاه همدان را نامطلوب دانست افزود: چرا مسئولان کشوری و استان دست دست میکنند؟ تعطیلی فرودگاه همدان مغایر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است. اینکه برای انجام کار و پیگیری درخواست کلید خوردن پروازها دست دست شود و کار به دیگری واگذار شود یک عمل ناپسند است. اگر فرودگاه همدان تعطیل بماند و پروازها به مقاصد مشهد-کیش امارت و ترکیه برقرار نشود، در آینده نزدیک حتی وزیر را برای این مشکل استیضاح خواهم کرد.
کوتاه سخن آنکه برخی کارشناسان و مسئولان بر این باور هستند، تعطیلی فرودگاه همدان شایسته استان نیست، در حالی که مسئولان استان وعده افزایش پروازها را در سال گذشته داده بودند و قرار بود مسیرهای جدید رفتن همدان-تهران برای فرودگاه تعریف شود به یکباره همدانیها شاهد تعطیلی پرواز به مشهد بودند، مقصدی که با استقبال خوب هم استانیها روبهرو بود و شاید آینده به سمتی میرفت که پروازهای چارتری به این مقصد به یک پرواز برنامهای تبدیل شود.
از سوی دیگر حتی، با انجام نشدن پروازهای حج درخواست مردم جهت سفر به عتبات با پرواز افزایش یافت که با وجود درخواستهای متعدد تا به امروز این مهم هم انجام نشده است.
خبر تعطیلی پروازهای فرودگاه همدان در حالی رسانهای شده است که مسئولان استانهای مجاور درصدد رشد و افزایش پرواز فرودگاههای استانشان هستند، با این شرایط بود که فرودگاه کرمانشاه فروردین ماه امسال به دلیل افزایش پروازهایش از طرف شرکت فرودگاههای کشور در لیست فرودگاههای درجه یک کشور قرار گرفت و فرودگاه ایام در خرداد ماه امسال موفق به دریافت مجوز مرز هوایی از طرف دولت شد در این شرایط فرودگاه سنندج هم به دلیل برقراری پروازهای خارجی از خردادماه امسال درصدد بینالمللی شدن است؛ آن وقت فرودگاه بینالمللی همدان در سایهای از رخوت و سکوت در سایه حمایت نشدن و همت متولیان امور در پروازها روزگار تلخی را میگذراند.