کد خبر: ۲۳۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 31 May 2016
 استاد دانشگاه برگن نروژ نسبت به تغییر اقلیم در خوزستان هشدار داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که دمای خوزستان دو درجه سانتیگراد گرم تر و بارش 20 درصد کمتر شده است.

 ناصر کرمی دوشنبه در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی سازمان های جهانی، افزایش دو درجه ای دما در اروپا بعد از سال 2070 میلادی محتمل است و تمام جامعه در حال آموزش و تطبیق دادن خود با این کابوس است.

وی با بیان اینکه آنچه در بدبینانه ترین حالت پیش بینی شده، اکنون در حال رخ دادن است اضافه کرد: گزارش های سال 1960 تا کنون نشان می دهد که در هلال خصیب (خاورمیانه و شمال آفریقا) تغییر اقلیم قطعی است. 

این اقلیم شناس که سخنرانی خود را به صورت ویدیو کنفرانس در این همایش ارائه کرد، افزود: بررسی سه شهر دزفول در شمال خوزستان، اهواز در مرکز و آبادان در جنوب نشان می دهد که دما به صورت معناداری در حال افزایش و بارندگی روبه کاهش است.

کرمی اضافه کرد: دمای خوزستان در این سال ها دو درجه افزایش و بارندگی 20 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به تاثیر خشکسالی روی منابع کشاورزی و آب خوزستان گفت: این روند باعث خشکسالی اقتصادی می شود و تداوم آن منجر به خشکسالی فرهنگی اجتماعی خواهد شد.
کرمی تصریح کرد: خشکسالی فرهنگی اجتماعی می تواند ساختارهای سیاسی را به فروپاشی بکشاند که نمونه آن را در شاخ آفریقا دیده ایم.

وی افزود: ادامه خشکسالی فرهنگی اجتماعی به خشکسالی روانشناختی و تغییر در تفکر، افراطی گری، خشونت و بنیادگرایی منتهی می شود.

کرمی ادامه داد: در این وضعیت خوزستان فقط گرم تر و خشک تر نمی شود بلکه جایی افسرده تر و نه چندان دلچسب برای زندگی با مردمی پرخاشگر خواهد بود که میل شدیدی به مهاجرت دارند.

به گفته وی در نظرسنجی شهرداری اهواز، 97 درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند.

این استاد دانشگاه همچنین تعدیل شرایط اقلیمی و انطباق را راهکارهای کاهش اثرات تغییر اقلیم دانست و گفت: حفظ رطوبت خاک مهمترین مساله برای آینده خوزستان است.

وی با انتقاد از طرح های انتقال آب میان حوضه ای افزود: آبی که به طور طبیعی حق خوزستان است منحرف می شود، این در حالیست که به دلیل تاثیرات تغییر اقلیم، هیچ نقطه ای در ایران به اندازه خوزستان به آب احتیاج ندارد و حتی یک قطره از آب این استان نباید منتقل شود.

کرمی جلوگیری از اجرای روش هایی که باعث تبخیر بیشتر منابع آبی خوزستان می شود همچنین انطباق کشاورزی و شهرسازی را با وضع موجود ضروری دانست.

همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون به درخواست بیش از 180 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده است. طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های اصفهان، یزد و کرمان آخرین و بزرگترین طرح انتقال آب کارون است که با مخالفت بسیاری روبه روست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار