مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به کاهش 25 درصدی فعالیت بنادر آبادان در سال گذشته گفت: افزایش قیمت سوخت و ممنوعیت ورود کالاهای ملوانی عامل اصلی کاهش عملیات تخلیه و بارگیری بنادر آبادان، اروند کنار و چوئبده بوده است.
کد خبر: ۲۳۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 31 May 2016
رضا صفاری روز سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر آبادان افزود: در سال 93 در مجموع 164 هزار و 539 تن کالا از این سه بندر تخلیه و بارگیری شد در حالی که در پایان سال 94 مجموعه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی از بنادر یاد شده به 121 هزار و 816 تن رسید.

وی گفت: اعمال ممنوعیت ورود کالاهای ملوانی (ته لنجی) باعث کاهش آمار تخلیه و بارگیری این بنادر شده به طوری که در دو ماهه نخست سال 95 نسبت به سال 94 آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی از بندر آبادان به 16 هزار و 131 تن رسید که با مقایسه آمار تخلیه و بارگیری آن در سال 94 که 20 هزار و 949 تن بود روند کاهشی 25 درصدی آن حفظ شد.

وی با اشاره به طرح توسعه بنادر آبادان اروند کنار و چوئبده افزود: هم اکنون احداث اسکله شماره یک استحصال اراضی اسکله پنج هزار تنی و ساخت انبارهای مورد نیاز بندر آبادان در حال اجرا است.

بگفته وی در بندر چوئبده ساخت ساختمان های چند منظوره با هزینه ای معادل 20 میلیارد ریال و در بندر اروند کنار ساخت اسکله شناور ناجی با سه هزار میلیون ریال، ساخت پل های دسترسی به بندر و لایروبی بخشی از ساحل بندر اروند کنار به مبلغ 20 میلیارد ریال در دست اقدام است.

وی با بیان این که بندر آبادان که از سال 1347 فعالیت خود را آغاز کرده در زمان جنگ تحمیلی تمام فعالیت های بندری آن متوقف شد و پس از بازسازی آن در سال 1371 بار دیگر صادرات و واردات از این بندر به کشورهای منطقه آغاز شد به طوری که هم اکنون میوه، خشکبار، محصولات دامی و گیاهی صادر و لوازم خانگی، قطعات یدکی، پوشاک و مواد خوراکی نیز از این بندر وارد می شود.

وی گفت: قرار گرفتن این سه بندر در منطقه آزاد تجاری اروند نزدیک بودن آنها به کشورهای کویت و عراق، وجود پالایشگاه بزرگ آبادان، نزدیکی به بندر امام خمینی (ره) موقعیت ممتازی را برای بندر آبادان و این دو بندر به وجود آورده است که باید از آن در زمینه اشتغالزایی و توسعه پسکرانه های بندری استفاده شود.

وی گفت: بنادر اروند کنار در 50 کیلومتری بندر آبادان و بندر چوئبده در 47 کیلومتری آبادان دو بندر صادراتی ایران در جنوب کشور هستند که نزدیکی بندر جوئبده به کارخانه های کشتی سازی و تعمیراتی و وجود سه اسکله اهمیت آن را در دهانه اروند رود با 10 هکتار محوطه بندری بیشتر کرده است.

وی گفت: در بندر اروند کنار در صدد هستیم بزرگ ترین مرکز فرعی تجسس و نجات دریایی در شمال غرب خلیج فارس را مستقر کنیم و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده اسکله این مرکز تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد تا علاوه بر شناورهای ناجی یک فروند بالگرد امداد و نجات در این مرکز مستقر شود.

وی با اشاره به برنامه های این سه بنادر در سال جاری اظهارداشت: الکترونیکی کردن فرایند کاری، ارتقاء بهره وری از طریق اجرای مدیریت سبز در بنادر، واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی، افزایش ارتقاء ایمنی، افزایش توان بهره برداری از تجهیزات بندری و دریایی، شناورسازی کشتی های مغروقه از بهمن شیر، حفظ ظرفیت های موجود با انجام تعمیرات اساسی تجهیزات بندری، انجام مدیریت سواحل و مقابله با آلودگی های محیط زیست دریایی ناشی از تردد شناورها در آبراه اروند از جمله برنامه های ما در مدیریت بنادر و دریانوردی آبادان در سال جاری خواهد بود.

وی گفت: برای نخستین بار یکی از شرکت های نمایندگی موسسه استاندارد نیز جهت نمونه گیری از کالاها برای انجام صادرات به زودی در بندر چوئبده مستقر می شوند تا بتوانیم از این ظرفیت نیز در ارتقاء صدور کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه استقاده کینم.

وی گفت: برقراری حد مسافری بین آبادان به بصره یکی از برنامه های مهم ما است و برای راه اندازی این خط نیازمند پنج تا 6 میلیاردریال اعتبار هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی قول داده است به منظور توسعه فرهنگ گردشگری دریایی در آبادان این اعتبار را در اختیار این بندر قرار دهد.

وی گفت: هم اکنون با انجام یک قرارداد در حال شناور سازی سه فروند کشتی مغروقه بزرگ در بهمن شیر هستیم و یک سرمایه گذار بزرگ اظهار تمایل کرده که دو اسکله و مخازن 50 هزار تنی در بندر اروند کنار سرمایه گذاری کند تا بتوانیم با احداث خط لوله در این بندر بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) و ترانزیت مواد سوختی را از این بندر در دماغه خلیج فارس آغاز کنیم.

وی در پایان از ادامه طرح جامع بنادر آبادان، چوئبده و اروند کنار در سازمان بنادر و دریانوردی کشور خبر داد و گفت: بدون شک با اجرای این طرح جامع شاهد رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه حمل و نقل در اطراف این سه بندر مهم کشورمان در جنوب خواهیم بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار