در اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و مبارزه با عرضه مواد دخانی " قلیان " در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی از جمله سفره خانه های سنتی ، کافی شاپ ها و ... بمنظور حفظ سلامت عمومی با توجه به اهمیت موضوع بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس پس از اجرای طرح سرشماری و شناسایی این مراکز ، طرح تشدید نظارت در جهت مبارزه با این پدیده شروع شد؛ که در این رابطه جهت تعداد 108 مرکز عرضه قلیان ، حکم اخطار 48 ساعته صادر شد.
کد خبر: ۲۳۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 01 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، طالب غریب پور مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت : در مرحله دوم اجرای طرح ، نسبت به پلمپ 10 واحد از سفره خانه های بزرگ و صاحب نام در بندرعباس اقدام شد؛ همچنین در ادامه بازرسی ها ، تعداد 27 مرکز پلمپ و تعداد 5 واحد بصورت داوطلب نسبت به نصب بنر عدم عرضه مواد دخانی در واحد صنفی خود اقدام کردند .
 
غریب پور افزود : تعداد 27 واحد یاد شده علاوه بر پلمپ جهت اعمال مجازات مالی که مبلغ آن ضریب بر 23 میلیون تومان است ، به دادگاه معرفی شدند ؛ همچنین تعداد 180 عدد قلیان با همکاری ادارات مربوطه توقیف شد . در ادامه روند بازرسی ها با هماهنگی و حضور نماینده فرمانداری و نیروی انتظامی و شهرداری ، اقدام به پاکسازی نوار ساحلی و جمع آوری 47 عدد قلیان گردید .
 
وی تصریح کرد : خطر مصرف مواد دخانی کمتر از مواد مخدر نیست ؛ بلکه دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر است ؛ و باید آنرا جدی گرفت . به همین لحاظ بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس وظیفه خود می داند که در چهارچوب قانون با آن مبارزه کند ؛ اما این کافی نیست. مبارزه با عرضه مواد دخانی "قلیان " یک پدیده فرا بخشی است ؛ که سایر ارگانها که در این زمینه وظایفی بر عهده دارند ؛ و ضرورت دارد با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همکاری لازم را داشته باشند.
 
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس ابراز کرد : بعضی از عرضه کنندگان مواد دخانی از جمله کافی شاپ ها بر این باورند که مبارزه با مواد دخانی در هفته ملی بدون دخانیات می باشد ؛ و دیگر اجرا نمی شود . باید به این دسته از افراد تاکید کنیم که قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات برابر ماده 7 و 8  و 9 آیین نامه اجرایی این قانون بمنظور حفظ سلامت عمومی بویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنون بوده و مسئولیت اجرای ممنوعیت مندرج در قانون با مدیران یا متصدیان یا کار فرمایان مربوطه می باشد .
 
غریب پور اظهار  کرد : این قانون در تمام اوقات قابل اجرا بوده و مختص زمان و مکان خاصی نیست . در این رابطه به این گونه از مراکز متذکر می گردد که این شغل حاشیه امن ندارد و در صورت عرضه مواد دخانی " قلیان " در هر زمان با آنها برخورد می گردد . لازم به ذکر است، با رعایت قانون و عدم عرضه هر گونه مواد دخانی از مشمول جریمه سنگین 23 میلیونی تومانی معاف گردند .
 
شایان ذکر است : تعداد شش هزار عدد پوستر با موضوع "استعمال دخانیات ممنوع" در سطح اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی توسط بازرسان بهداشت محیط در این مدت توزیع شد .
 
غریب پور در پایان تاکید کرد : مبارزه با عرضه مواد دخانی " قلیان " در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی برابر قانون بطور مستمر ادامه دارد ؛ و با متخلفین برابر قانون برخورد می گردد .  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار