کد خبر: ۲۳۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳ 01 June 2016
دنیای اقتصاد درباره وضعیت بورس گزارش داده است: بورس تهران چهارمین روز از هفته جاری را با افت 4/ 0 درصدی شاخص کل به پایان رساند تا نماگر این بازار برای دهمین روز متوالی کاری در کانال 76 هزار واحدی باقی بماند. کاهش چشمگیر مولفه‌های اصلی بازار سهام (حجم، تعداد و ارزش معاملات) در کنار نوسانات با دامنه کوتاه بازار در روز‌های اخیر بیش از هر چیزی بر تعميق رکود اين بازار تاکيد می‌کند.

بررسی‌های «دنيای اقتصاد» نشان می‌دهد تعداد و ارزش معاملات روز گذشته به ارقام پیش از تاریخ اجرایی شدن برجام رسیده است (اواسط دی‌ماه سال گذشته). این دو متغیر، عموما به‌عنوان شاخصی از فعاليت سهامداران خرد در نظر گرفته می‌شود. از این‌رو کاهش شديد این مولفه‌ها در شرایط کنونی و رسیدن آنها به ارقام پیش از اجرای برجام، به معنای حضور بسيار کمرنگ حقيقی‌ها در معاملات بورس تهران است.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای حضور کمرنگ این معامله‌گران عنوان می‌کنند. فاصله چشمگیر بین واقعیات موجود با انتظارات پس از اجرایی شدن برجام، انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌ها در مجامع در کنار برخی ابهامات در بازار جهانی از جمله دلایل قهر سرمایه‌گذاران خرد با بازار سهام به شمار می‌رود. قرار گرفتن در فصل مجامع و همچنین برخی توقف‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت نمادها از دیگر دلایل کاهش فعالیت معامله‌گران خرد در بازار سهام بوده است. از طرفی نیز اصلاحات قیمتی منجر به کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران خرد در بازار شده است. این موضوع از یکسو موجب بی‌اعتمادی فعالان تالار شیشه‌ای نسبت به خرید و از سوی دیگر موجب کاهش میل سرمایه‌گذاران به فروش شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار