کد خبر: ۲۴۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶ 07 June 2016
سیستان یکی از مناطقی است که به دلیل دارا بودن ظرفیت های فراوان می تواند در زمینه اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده و فعالی ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا؛ در طی سال های اخیر مقام معظم رهبری تاکید فراوان بر اقتصاد مقاومتی جهت رفع مشکلات اقتصادی و توجه به تولیدات داخلی و عدم وابستگی به بیگانگان داشته اند که در این راستا وظیفه مردم و مسولان به خوبی مشخص شده است.
به رغم وجود منابع بسیار عالی در منطقه سیستان از قبیل صنایع دستی، آثار باستانی، محصولات کشاورزی، دام، طیور، داروهای گیاهی و بسیاری منابع دیگر متاسفانه در این راستا در اقتصاد مقاومتی آن گونه که شایسته است عمل نشده در حالی که می توان با کمی توجه بیشتر از پتانسیل ها استفاده بیشتر کرد و موفقیت بیشتری کسب کرد.
متاسفانه ظرفیت سیستان در صنایع مختلف در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی به شدت مغفول مانده در حالی که انتظار می رود مردم و مسولان سیستان به منظور رشد و اعتلای منطقه توجه بیشتری بر منابع خدادای داشته و در زمینه اقتصاد مقاومتی گام های استوارتری بردارند.
توزیع ثروت در بین مردم یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود
رییس دانشگاه زابل عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی، مردم نقش محوری را ایفا می کند که این حرکت از سال های گذشته طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز شده است.
موسی بهلولی به خبرنگار اوشیدا گفت: شرکت های چند ملیتی با تعداد اندک غالب ثروت جهان را به خود اختصاص داده اند که در این راستا اقتصاد مقاومتی شیوه ای جهت مقابله با آن ها و سپردن و توزیع ثروت به دست مردم می باشد.
وی با بیان اینکه، اقتصادهای کوچک و خانگی در مبحث اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه ای دارند خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی دارای سه مولفه بسیار مهم مردم، فن آوری های نوین و سیاستگذاران می باشد.
تحول فرهنگی در تمام منطقه و دانشگاه ها صورت گیرد
رییس دانشگاه زابل اذعان داشت: در منطقه سیستان به جز برخی تولیدات و صنایع دستی، صنعت خاص دیگری وجود ندارد بنابراین در این راستا فرهنگ سازی باید ایجاد شود تا مردم به سمت آن کشیده شوند.
بهلولی با اشاره به، در بعضی مواقع در یک روستا یک کشاورز می تواند یک تغییر عمده ایجاد کند افزود: فرهنگ کار باید احیا شده و از حالت تکدی گری و هراس خارج و به حالت تولید درآید.
وی ابراز داشت: در گذشته اگر کسی تحت حمایت نهادهای حمایتی بود خجالت می کشید اما امروزه قبح آن شکسته و بسیاری از افراد به دنبال تحت پوشش قرار گرفتن توسط نهادهای حمایتی هستند.
وی با اشاره به، فرهنگ غلط در محیط های علمی نیز وجود دارد گفت: در غالب دانشگاه ها، اساتید دچار روزمرگی بوده و با چشمداشت به پول نفت کار می کنند بنابراین باید تحول فرهنگی در منطقه و در دانشگاه ها ایجاد و دانشگاه ها با حذر از پول نفت در عرصه تولید پیشگام باشند.
سیستان پتانسیل های فراوان در خصوص اقتصاد مقاومتی دارد
رییس دانشگاه زابل با عنوان اینکه، سیستان در حوزه های مختلف تولیدات دارد به طوری که تنها بخشی از آن نیازمند آب است خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع در حوزه سیستان از قبیل گردشگری نیازمند آب نیست به طوری که تعداد یک هزار و 660 محوطه باستانی در منطقه موجود که این خود یک پتانسیل بسیار بالا جهت تولید به شمار می رود.
وی بیان داشت: در بخش کشاورزی نیز در سیستان پتانسیل های فراوان وجود دارد چرا که در حوزه تولید نهال، درختان و گیاهی دارویی حتی با کم آبی هم می توان تولیدات بالایی داشت.
وی در این راستا ادامه داد: درختانی در شهر زابل با قابلیت خرید و فروش بالا وجود دارد که در این راستا تنها با وجود چند واسطه جهت تشویق مردم به تولید در این زمینه می توان گام بلندی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشت.
بهلولی تصریح کرد: باید تاسیسات ایجاد و یا با کمک واسطه ها در تولید محصولات مختلف به ویژه در حوزه گیاهان دارویی در سیستان اقدام نمود چرا که سیستان سرشار از گیاهان دارویی است همچنین در کنار گیاهان دارویی پرورش زنبور عسل را نیز می توان در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه، در زمینه صنایع کوچک نیز با فراوری می توان به رشد چشمگیری دست یافت به طوری که می توان خربزه سیستان را با شیر مخلوط و به فروش رساند افزود: خشک کردن میوه ها نیز سود سرشاری دارد که در این راستا میوه های زابل یک ظرفیت به شمار می رود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای صنایع دستی سیستان عنوان کرد: صنایع دستی منطقه از قبیل خامه دوزی، سیاه دوزی، حصیربافی، لباس سنتی و پرده خولکی در زمینه اقتصاد مقاومتی نقش ویژه ای می تواند ایفا کند.
وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی سیستان ظرفیت خوبی دارد که در این راستا میزان اسانس گیاهان دارویی در آن به دلیل خشکی بالاست و طرفداران بسیاری دارد.
وی در پایان به پتانسیل پرورش شتر مرغ و بوقلمون در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: سبزی خوردن با نیاز آبی کم و تولید بالا در منطقه یک ظرفیت ارزشمند به شمار می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار