در گفت و گو با سید علیرضا حسینی قائم مقام صدا و سیما استان اصفهان:
کد خبر: ۲۴۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 08 June 2016

فرهنگ را تعریف کنید؟

فرهنگ مجموعه ای از آداب و رفتار، منش ها و خصلت ها می باشد که میان مجموعه ای از مردم شکل می گیرد. ممکن است بخشی از آن توسط خانواده، بخشی توسط جامعه و محل کار منتقل شده باشد.در حقیقت به مجموعه این منش ها و رفتارها ، اخلاق و آداب و رسوم فرهنگ می گوییم.

چرا فرهنگ از آنچه می بینیم به ما نزدیکتر است؟

فرهنگ شالوده ی روابط متقابل بین انسان هاست. به تعبیری شالوده ی زندگی است. اگر فرهنگ درستی داشته باشیم در مسیر صحیح قرار می گیریم و اگر فرهنگمان نادرست باشد ما را در مسیر نادرست قرار می دهد. در نتیجه آن فرهنگ مثل هوا ما را احاطه کرده. توسط انسان ها اشاعه می یابد و توسط رفتار، خودش را نشان می دهد . انسانی که زندگی می کند با فرهنگ سر و کار دارد.

برنامه صد در صد را تماشا کردید؟ یک تعریف کلی از برنامه بفرمایید.

بله. صد در صد برنامه ایست که در حوزه ی فرهنگ و مشتقات فرهنگ کار می کند.برنامه ای گفتگو محور است.البته گزارش و طنز هم دارد. استفاده از گرافیک و هنرهای مختلف به کمک موضوع آمده. سعی شده همگی در خدمت موضوع برنامه باشد و نسبتا برنامه موفقی است.

به چه میزان رسانه به خصوص تلویزیون می تواند در فرهنگ سازی موثر باشد؟

امروز تلویزیون یکی از تاثیرگذاران حوزه ی فرهنگ است که اثرگذاری بسیار زیادی دارد. علاقه ی بصری مردم بیش از علایق دیگر است و دوست دارند بسیاری از مسایل را در قالب تصویر دنبال کنند.حتی دوست دارند بسیاری از مسایلی را که می توان در قالب شنیداری از آن استفاده کرد را در قالب تصویری ببینند. مثلا وقتی که برنامه ای فقط حرف باشد اصطلاحا می گویند برنامه رادیویی است. اما همان را نیز دوست دارند در قالب تصویر تماشا کنند.کسانی که حرف می زنند را ببینند. البته نباید در برنامه سازی به این نکته اکتفا کرد. بلکه باید از معادل های تصویری استفاده کرد تا حض بصری شامل حال بیننده شود.

صد در صد به چه میزان می تواند موفق باشد و به چه میزان تا به حال توانسته است؟

برنامه ی نسبتا موفقی بوده. البته هنوز آغاز راه است تا این مدل برنامه جا بیفتد و مخاطب خاص و عام بتواند با آن ارتباط برقرار کند. احساس می کنم باید کار زیادی انجام شود تا جایگاه اصلی خودش را به دست آورد. باید مخاطب مستمر داشته باشد یعنی مخاطب آن را در برنامه زندگی خودش قرار دهد که حتما برنامه را ببیند.اگر میهمان برنامه یک هفته جذابیت زیادی داشت و یک هفته کمتر جذابیت داشت آنقدر محتوای جانبی برنامه خوب و غنی باشد که مخاطب برنامه را از دست ندهد. حتی اگر در مهمانی هم باشد برنامه را ببیند. آن وقت ما پیروز شده ایم و موفق هستیم. بخش گفتگو و طنز از نقاط قوت برنامه است که در حقیقت به کار کمک می کند.میز تحلیل خبر هم آیتم جذابی است که با حضور کارشناسان جوان رونق خوبی به برنامه داده است. موشن گرافی هم از آیتم های موفق برنامه بوده است.

با توجه به متفاوت بودن و جدید بودن این برنامه در رویکرد و اجرا در موضوع فرهنگ و همچنین راجع به استقبال رو به رشد عموم مردم و خواص از برنامه تحلیل شما از آینده ی این برنامه چیست؟

این برنامه آینده ی خوبی خواهد داشت.با توجه به اتاق فکری که این برنامه دارد قطعا می تواند به موضوعات مورد توجه مخاطبین بپردازد به شرط اینکه به مخاطب توجه کند. یعنی بداند در برنامه چه چیزهایی، چه مدل هایی، چه روش هایی برای مخاطب اهمیت داشته و به آن ها اهمیت بدهد. انشالله بتواند مخاطب بیشتری را جذب کند.

ورود بچه های مراکز فرهنگی شهر اصفهان به عرصه ی رسانه و تولید برنامه های فاخر در سطح ملی را چطور ارزیابی می کنید؟

همیشه وقتی بچه های فرهنگی شهر و بچه های مساجد وارد کاری شدند آن کار متفاوت بوده و جذابیت داشته است. با توجه به سلایق جوانان که خود بچه ها از طبقه ی جوان و نوجوان هستند قاعدتا این موضوع را پذیرفتند و جزء برندهای خوب کار شده است.و معتقدم که برنامه صد در صد به دلیل حضور بچه های جوان موفق بوده و انشالله موفقیت بیشتری خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار