کد خبر: ۲۴۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 10 June 2016
طرح تغییر کاربری اراضی در روستاهای بخش مرکزی چالوس به‌عنوان دغدغه اهالی، شوراهای اسلامی و دهیاری‌های این بخش در نشست با نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

به گزارش تابناک مازندران، طرح تغییر کاربری اراضی در روستاهای بخش مرکزی چالوس به‌عنوان دغدغه اهالی، شوراهای اسلامی و دهیاری‌های این بخش بعد از ظهر امروز در نشست با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای شورای اسلامی و دهیاران بخش مرکزی چالوس که با حضور فرماندار، بخشدار، رئیس شورای اسلامی بخش و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، مهم‌ترین دغدغه بخش مرکزی چالوس را طرح تغییر کاربری عنوان کرد و گفت: یکی از نکات مهم در این بخش حفظ محیط‌زیست است و کسی حق ندارد آن‌طور که دوست دارد با آن برخورد کند.

* امروز محیط‌زیست، محیط ایست شد

قاسم احمدی‌لاشکی با تأکید بر اینکه نباید با طبیعت بد برخورد کرد، اظهار کرد: بسیاری از جاها محیط‌زیست در حقیقت محیط ایست محسوب می‌شود و با مانع‌تراشی‌هایی سبب تأخیر در اجرای درست امور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای آیندگان ضروری است، خاطرنشان کرد: امروز اگر در استان گلستان سالانه شاهد وقوع این‌همه سیل هستند به این دلیل است که با طبیعت بازی شده و در آن دست برده شد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی از انتقال آب رودخانه چالوس به‌سمت شرق استان شدیداً انتقاد کرد و افزود: انجام این‌ کار از سوی ما پذیرفته نیست، زیرا با توجه به باقی نماندن اثرات مثبت از کشاورزی در شرق استان قبول اجرای این کار نه تنها برای ما آورده‌ای ندارد بلکه سبب تحمیل هزینه‌های سنگین نیز می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات محیط زیستی و قطع درختانی که در مورد انتقال آب رودخانه چالوس به شرق استان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: اگر امروز مردم قسمت شرق نوشهر در روستاهای حوضکتی، چلندر، ملکار و مزگاء آرام نیستند و سیل سالانه آنها را اذیت می‌کند به‌دلیل دست بردن در طبیعت است.

احمدی‌لاشکی با گله‌مندی از شیوه‌های اعمالی محیط‌زیست مانند بی‌تفاوت بودن نسبت به دست‌درازی در طبیعت و به‌جای آن قاطع بودن در مورد اجازه ندادن ساخت منازل 100 متری در املاک به ارث رسیده خود فرد، اظهار کرد: باید همه جا را یکسان دید و نباید اجازه داد تا احداث یک بنای کوچک به‌عنوان یک معضل قانونی در مقابل این آسیب‌های جدی برتری پیدا کند.

وی در مورد حریم‌های کمی و کیفی که امروزه مطرح است، با بیان اینکه قانون بوده و همه ملزم به اجرای قانون هستند، ادامه داد: امسال در اواخر مجلس مصوبه تغییر کاربری اراضی را به‌ ماده 85 تبدیل کردیم و تکلیف تمام ساختمان‌های مربوط به سال 93 در آن مشخص شد، اما عده‌ای آن‌را سیاسی کرده و با پیگیری و گزارش به وزارت جهاد کشاورزی چوب لای چرخ این‌کار گذاشتند و این مصوبه در شورای نگهبان توقف کرد.

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه همه نمایندگان مجلس باید از این مصوبات دفاع کنند تا قابلیت اجرایی شدن پیدا کند و جا انداختن این موضوع برای سایر شهرهایی که نمی‌دانند آسیب‌های این مسأله چیست موضوع سختی محسوب می‌شود، افزود: سعی می‌شود تا در مجمع نمایندگان این موضوع مطرح شود چرا که مصوبه نیمه‌کاره باید به استناد قانون طرح‌های نهایی نشده با امضای 25 نفر قابلیت طرح شدن دوباره را دارد.

* اجازه دخل و تصرف خیانت به آیندگان است

فرماندار چالوس نیز با اشاره به اینکه بسیاری از موضوعات موجود در بخش مرکزی چالوس در حوزه استانی است، اظهار کرد: در همین باره پیگیر بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایی که در سال‌های قبل داشتیم و تحقق پیدا نکرد هستیم.

محمد‌ناصر زندی با بیان اینکه برخی از مسائل نیز باید در حوزه ملی پیگیری شود، تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در دولت جدید افتاد این است که مسائل باید ضابطه‌مند بوده و براساس قانون به پیش برود.

وی با تأکید بر اینکه همه باید بر مبنای مُر قانون حرکت کنند، اظهار کرد: رفع مشکلات به‌صورت فردی امکان‌پذیر نیست، زیرا این مسأله در گذشته سبب ایجاد اتفاقات زیادی ‌شد و رفع مشکل به‌صورت موردی سبب سوءاستفاده افراد و رانت‌خواری‌های عده‌ای در این زمینه شد.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه در فضای غیرقانونی کار کردن سبب عدم انتفاع افراد در آینده می‌شود، بیان کرد: اجرای کارها به‌صورت قانونی و براساس ضوابط نیاز به گذشت زمان دارد و چون سوءاستفاده‌های قانونی از سوی برخی از دستگاه‌های اجرایی، واسطه‌ها و دلالان در گذشته صورت گرفت بنابراین سازمان بازرسی در دستگاه قضایی و اجرایی ورود پیدا کرد تا جلوی این مشکلات را بگیرند.

وی با بیان اینکه مردم ما حق دارند و نباید بومی‌های اصیل و روستایی قربانی این سودجویی‌ها شوند، تصریح کرد: نباید به واسطه سوءاستفاده عده‌ای که قصد داشتند تا زمین کشاورزی ما را برای ویلاسازی به‌هدر دهند این روند امروز نیز تکرار شود و این مسأله نیاز به مخالفت عمومی دارد چرا که در درازمدت خیانت به آیندگان است.

زندی با تأکید بر اینکه مسؤولان بالادستی نباید در برابر هر تغییر کاربری جبهه بگیرند، افزود: اگر چه برخی از تغییر کاربری‌ها که به‌نفع سودجویان است و نیاز به مقاومت و مخالفت دارد اما این قانون را برای این روستاییانی که حق استفاده  املاک خودشان از آنها سلب شد را نمی‌پذیریم.

وی تشکیل کمیسیون تغییر کاربری براساس ضابطه و قانون را ضروری خواند و ادامه داد: امروز یکی دیگر از مشکلات منطقه احراز مالکیت در شهرها و روستا است که براساس آن شورای حل اختلاف اجازه نمی‌دهد و در مقابل آن اداره ثبت اسناد از دادن سند سرباز می‌زند که همه این عوامل سبب شد تا موانعی در سطح ملی و کشوری ایجاد شود.

فرماندار چالوس با اعلام رضایت از خروجی قابل قبول دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان چالوس، گفت: برخی از دهیاران به‌اندازه یک مدیر اجرایی کار انجام دادند و این برای همه ملموس است.

زندی تصریح کرد: همه ملزم هستند که در برابر محیط‌زیست کوتاه نیایند، چرا که این امر به‌ معنای خیانت به آیندگان بوده و اجرای کار به‌صورت مُسکنی و موقتی مشکل را حل کردن خدمت نیست بلکه باید برای درازمدت برنامه‌ریزی کرد.

* بحث حرائم و جنگلی جلگه‌ای در بخش مرکزی چالوس

بخشدار چالوس نیز با گرامی‌داشت هفته محیط زیست از 16 تا 22 خرداد، گفت: محیط‌زیست که تلاش می‌کند فضای مطلوبی را برای ما ایجاد کند باید توسط عموم مردم حفظ شود.

صدرالله ردایی در مورد ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی، بیان کرد: به همت نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی برای اجرای پروژه آسفالت در بخش مرکزی چالوس سهمیه قیر روستای کلاچان، اجاکله، نعمت‌آباد، اکبرآباد و خرمنه اختصاص یافت که در ادامه این روند کار آسفالت روستای ذوات غرب نیز در حال اجرا شدن است.

وی مسأله حریم را از دیگر مشکلات بخش مرکزی چالوس خواند و ادامه داد: در مورد بحث حرائم دو رودخانه سردآبرود و چالوس و حریم جنگلی جلگه‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌ها در این بخش محسوب می‌شود.

بخشدار مرکزی چالوس با انتقاد شدید از پاسخ منفی منابع طبیعی به استعلامات بنیاد مسکن، گفت: روستاهایی مانند ذوات شرق، توپا ابراهیمی، ذوات غرب و مازوپشته برای گرفتن استعلام و پاسخ همواره با پاسخ منفی منابع طبیعی روبه‌رو هستند و حتی داخل بافت که کاربری مسکونی دارد باز پاسخ منفی است که این امر دردسری برای مردم است.

وی درباره روستاهایی دارای جمعیت ثابت که امروزه افراد حق ساخت‌وساز در املاک به ارث رسیده از پدران خود را ندارند گلایه کرد و افزود: از دیگر انتقاداتی که در بخش مرکزی چالوس وجود دارد مردود شدن طرح هادی است که با وجود تهیه طرح توسط مشاور در استان رد شده و ساخت‌وساز در آن محدود می‌شود که باید باید راهکاری ارائه شود.

* تدبیر برای رفع خسارت پس از وقوع حادثه اشتباهی ملموس است

عضو شورای روستای عربخیل بخش مرکزی چالوس نیز در این نشست با اشاره به اینکه در بحث در سیاست‌گذاری بر سر یک بام و دو هوا قرار گرفتیم، اظهار کرد: امروزه دیگر با اعمال قانون تغییر کاربری طرح‌های اجرایی و ساخت‌وسازها درآمدزایی لازم را برای دهیاری‌ها ندارد.

اباذر پنج‌علی‌پور با اشاره به اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که از نظر مکانیزه و تکنولوژی مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: مدیریت و سیاست‌گذاری‌هایی که در این بخش می‌شود جوابگوی جلوگیری از بحران‌ها و خسارت‌ها نیست.

وی تدبیر برای رفع خسارت پس از وقوع حادثه را اشتباهی ملموس خواند و افزود: پس از وقوع خسارت دنبال اعتبارات و تأمین منابع رفتن دیگر سودی ندارد و باید قبل از وقوع حوادث در ستاد مدیریت بحران به‌دنبال تأمین بودجه رفت.

عضو شورای روستای عربخیل با انتقاد از اینکه طغیان رودخانه سردآبرود سبب در امان نماندن اراضی پایین‌دست و حاشیه این رودخانه می‌شود، خاطرنشان کرد: با اتخاذ تدابیر لازم در زمینه جلوگیری از این تغییرات می‌توان از موقعیت خوبی که رودخانه سردآبرود در حوزه گردشگری دارد به‌ بهترین شکل بهره گرفت و بدون شک این امر درآمدزایی کلانی برای دهیاری‌ها نیز دارد.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از اراضی سالانه به‌صورت هکتاری دستخوش تغییرات می‌شود، اظهار کرد: هنوز نتوانستیم رودخانه سردآبرود را کنترل کنیم و هر ساله شاهد خسارت‌های سنگین در این حوزه هستیم.

پنج‌علی‌پور در مورد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی، بیان کرد: فرار جمعیت امری بدیهی‌ است اما وقتی پدری قصد دارد برای فرزند خود در ملک خودش مسکنی تهیه کند که با مانع‌تراشی روبه‌رو می‌شود در نتیجه با دست خویش زمینه مهاجرت از روستاها را فراهم می‌کنیم که این یک دغدغه و نگرانی محسوب می‌شود.

وی درباره مشکل محیط‌زیست، اظهار کرد: سالانه دغدغه زیادی در مورد ساخت سطل‌های زباله مکانیزه وجود دارد که با تحقق بودجه‌هایی در این زمینه هم حمل و نقل زباله راحت می‌شود و هم از ریختن پسماند و شیرابه به‌داخل خیابان جلوگیری می‌شود.

عضو شورای اسلامی روستای عربخیل با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهرستان چالوس به وضعیت نامناسب سواحل دریا اشاره کرد و گفت: نبود سطل زباله در ساحل دریای چالوس در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود.

وی اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در برخی از روستاها و تکمیل نشدن آنها گلایه کرد و افزود: در این باره نیز بودجه‌ها آن‌طور که شایسته است جذب نمی‌شود و بسیاری از طرح‌ها مانند آسفالت، مبلمان‌سازی و ... نیمه‌کاره باقی مانده است.

* سلب امتیازات درآمدزا از دهیاری‌ها

دهیار روستای تازه‌آباد نیز تغییر کاربری را دغدغه اصلی مردم در بخش مرکزی دانست و گفت: در سال‌های گذشته استراتژی خاصی مبنی بر اینکه با گرفتن طرح در روستاها پلاک‌های مسکونی نیز به افراد تعلق می‌گرفت، این مسأله سبب درآمدزایی بیشتر برای شورا و دهیاری‌ها بود زیرا با اعمال تغییر کاربری در داخل بافت نیز مبلغی به دهیاری‌ها اختصاص می‌یافت و هم در زمینه مجوز ساخت نیز پول‌هایی به‌حساب دهیاری‌ها واریز می‌شد.

مرتضی خداپرست با اشاره به تغییر این سیاست در کمتر از دو سال گذشته، اظهار کرد: شوراها و دهیاران بخش مرکزی چالوس در برخی از روستاها براساس اعتبارات موجود توانستند عملکرد خوبی برجای بگذارند که این امر سبب افزایش سطح توقع اهالی نیز شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها منبع درآمد دهیاری‌ها که ارائه پروانه ساخت بود نیز از آنها سلب شده است، افزود: امروز دیگر نمی‌توان جوابگوی مردم بود، زیرا فروش زمین در روستاها کفاف خرید یک واحد کوچک در شهر را نیز نمی‌دهد و این ضعف است که پدران نمی‌توانند برای فرزندان خود در بافت خود ملکی را احداث کنند.

دهیار روستای تازه‌آباد با تأکید بر اینکه باید در داخل بافت تغییر کاربری انجام شود تا جوابگوی نیازهای مردم بود و اهالی کارهایی مانند نصب فاز شب، لوله آب و ... تمام کارهای زیربنایی روستا را از دهیار توقع دارند، افزود: با توجه به اینکه چالوس 16.5 طول و دو کیلومتر عرض دارد بنابراین باید نسبت به تغییر کاربری اقدام اساسی انجام داد.

* تأمین اعتبار 700 میلیون تومانی برای چاه آب میانده

عضو شورای میانده نیز اظهار کرد: از مهم‌ترین مشکلات روستای میانده ترکیدگی لوله آب که قدمت 40 سال دارد و از انتهای محل تا خیابان اصلی سردآب‌رود تنها یکی کیلومتر است که مدام این لوله در نقاط مختلف دچار شکستگی می‌شود.

اسحق مالک‌اژدر با اشاره به حفر چاه عمیق آب جنب سالن ورزشی روستای میانده، افزود: با تامین اعتبار 700 میلیون تومانی می‌توان آن‌ را به لوله اصلی متصل کرد.

وی با انتقاد از اجرای ناقص طرح هادی و تقسیم ورودی محل به سه‌قسمت، گفت: اگر چه 400 متر از طول پیاده‌روها تعریض و پیاده‌روسازی شد اما 400 متر باقی‌مانده با وجود عقب‎نشینی‌هایی که انجام شد نیمه‌تمام ماند.

عضو شورای اسلامی روستای میانده با گله‌مندی از ستاد اجرایی حضرت امام (ره) در مورد جنگل میانده، تصریح کرد: با توجه به وجود 8 هزار و 400 متر مربع زمین در این روستا ستاد اجرایی حضرت امام (ره) این زمین را از آن خود می‌دانند و این در‌حالی‌ است که با توجه به قرار گرفتن در حاشیه رودخانه این ملک خاصیت اجاری پروژه عمرانی را ندارد و تنها می‌توان از این مکان برای ایجاد تفرجگاه استفاده کرد.

* مردود کردن طرح‌های هادی پذیرفته شده در استان

دهیار روستای تجن‌کلای علیا نیز با انتقاد از مردود شدن طرح هادی در پنج روستای بخش مرکزی چالوس، افزود: با وجود ارائه طرح و پذیرفته شدن در بنیاد مسکن، این طرح در استان رد شد و اگر این مشکل برطرف نشود در سال‌های آینده مشکل‌‎ساز می‌شود.

غلامرضا فاندر با اشاره به ناتمام ماندن ادامه طرح احداث کانال آب که در سال 93 در شهرآرا زده شد اما در سال گذشته ناتمام ماند، گفت: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه نهر کشاورزی است که با توجه به فصل کشاورزی تازه در حال آماده کردن خزانه هستند و هیچ دستگاه متولی این امر نیست که این مسأله نیز نیازمند بررسی برای حمایت از کشاورزان است.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار