همسر کوهنورد مفقود شده هرمزگانی در قله دماوند گفت: طبق اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف احتمال زنده بودن برکت صادقی وجود دارد.
کد خبر: ۲۴۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 11 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، فریده طغرلی اظهار کرد: تنی چند از کوهنوردان حرفه ای از جمله همایون و ساقیان که تاکنون 380 صعود به دماوند داشته و همچنین برخی از منابع دیگر احتمال زنده بودن همسرم را تایید کرده اند.

وی ادامه داد: همسرم بعنوان کوهنوردی حرفه ای 50 مورد صعود به قله دماوند و همچنین فتح قله هفت هزار و 170 متری لنین (سال 92 هجری خورشیدی) در کشور قرقیزستان و صدها قله دیگر را در پرونده کاری خود دارد.

این منبع اضافه کرد: همسرم بعنوان کوهنورد حرفه ای دارای وسایل و تجهیزاتی (کوهنوردی) است که اگر در بالای قله دماوند هم باشد می تواند بین 40 تا 50 روز در بدترین شرایط دوام بیاورد.

به گفته طغرلی هر چند 21 روز از مفقود شدن برکت صادقی گذشته اما شنیده شدن صدای ناله از سوی گروه کوهنوردی البرز در ارتفاع چهار هزار و 300 متری (روز یازدهم حادثه) و همچنین پیدا شدن قوطی قرص و جلد بادگیرش می تواند دلیل خوبی برای زنده بودن او در روز یازدهم باشد.

همسر برکت صادقی کوهنودری هرمزگانی که 31 اردیبهشت ماه در حین صعود به قله دماوند مفقود شده، مدعی است تلاش های بعمل آمده برای یافتن او کافی نیست.

فریده طغرلی تاکید کرد: هرچند گوشی تلفن همراه او جمعه شب خاموش شده اما مخابرات تا 48 ساعت بعد و بسترهای اطلاعاتی نیز مدتها پس از آن توانایی ردیابی آن را دارند که متاسفانه به دلیل کوتاهی فدراسیون کوهنوردی در انجام وظیفه راههای یاد شده عملی نشده است.

این منبع ضمن انتقاد از رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: به این علت که زمان اصلی را از دست داده اند حاضر به صدور مجوز برای گروههای کوهنوردی استانهای گلستان، مازندران، البرز کرمان برای پیدا کردن همسرم صادر نمی کنند.

به گفته وی هرچند گروههای کوهنوردی استانهای یاد شده اعلام آمادگی کرده اند اما حضور آنان نیاز به درخواست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر دارد که گفته اند زمان از دست رفته و نمی توانیم نامه بزنیم.

وی که از نخستین روزهای مفقود شدن همسرش در منطقه پلور مستقر شده است، تاکید کرد: تنها درخواستم از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همکاری بیشتر برای یافتن برکت صادقی است زیرا تا زمانی که او را (زنده یا مرده) نبینم با ماندن در این محل به جستجوها و پیگیری هایم ادامه می دهم.

طغرلی یادآور شد: با پیگیری های مستمر و از آنجایی که گروه امداد اعلام کرده جستجوها هنوز کامل نشده، آقای چرخساز روز پنجشنبه(20خرداد) با ادامه جستجو و انتقال امدادگران با استفاده از بالگرد به بارگاه سوم موافقت کرد.

وی افزود: متاسفانه خلبانان بالگرد حامل امدادگران را در محلی به نام گوسفند سرا فرود آورده و اعلام کرده اند تنها برای آرام کردن خانواده برکت صادقی این کار را کرده ایم.
 
هرچند با همکاری 2 کوهنورد اهل آمل و ساری از امروز جمعه جستجو را آغاز کرده ایم اما خلبانان بالگرد سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از بردن گروه های جستجو به بارگاه سوم خودداری می کنند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به اینکه گفته می شود برخی جستجوگران صداهایی شبیه به ناله در منطقه شنیده اند که شانس زنده بودن این کوهنورد را بیشتر می کند و دلیلی برای ادامه کاوش و بررسی منطقه محسوب می شود، گفت:‌ حدود سه هفته از مفقود شدن این کوهنورد گذشته و نشانه هایی که از آن صحبت می شود، معقول به نظر نمی رسد اما باز هم به آنها بی توجهی نشده طوریکه کار کاوش و بررسی ادامه دارد.

رضا زارعی با بیان اینکه خانواده برکت صادقی را درک می کنیم و آنان عزیزی را از دست داده اند و در شرایط بسیار احساسی قرار دارند، ‌بیان کرد: ‌اما با هرنشانه ای نمی توانیم گروهی را به منطقه بفرستیم و دچار بحران کنیم.

زارعی تصریح کرد:‌ باید از این خانواده دلجویی شود، اما از سوی دیگر باید تا پیدا شدن یک سرنخ خوب یا نشانه قابل قبول منتظر باشیم تا گروه های نجات و کوهنوردان بتوانند یال های مختلف را بررسی کنند، زیرا در شرایط فعلی در ماه های اردیبهشت و خرداد و بارش برف و باد شدید سلامتی این افراد با تهدید جدی مواجه است و این منطقی نیست که سلامت تعداد زیادی از این افراد در این شرایط به مخاطره بیافتد.

مسئول امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی و صعودهای زمستانی گفت: ‌همه کارهای لازم برای جستجو و نجات کوهنوردی هرمزگانی انجام شده و تاکنون 10 تیم کوهنوردی منطقه را جستجو کرده اند.

حمید مساعدیات ‌افزود:‌ براساس عرف و قوانین کوهنوردی و سازمان هلال احمر،‌ وقتی طی سه روز هیچ اثری از کوهنوردی مفقود شده یافته نشود، کار جستجو تا فراهم شدن شرایط برای جستجوی دوباره، متوقف می شود.

وی ادامه داد:‌ حدود سه هفته از مفقود شدن برکت صادقی کوهنورد هرمزگانی می گذرد اما همچنان گروه های کوهنوردی و نجات به منطقه اعزام می شوند.

برکت صادقی کوهنورد 55 ساله اهل بندرعباس 30 اردیبهشت ماه صعود به قله دماوند را آغاز کرد اما از 31 اردیبهشت تماس های وی قطع شد.

همسرش به ایرنا گفت: برکت صادقی در آخرین تماس تلفنی با من در ساعت 16 روز پنجشنبه سی ام اردیبهشت ماه گفت منتظر نباشید هوا خیلی خراب است حتی ممکن است به پرواز روز جمعه (تهران به مقصد بندرعباس) نیز نرسم.

برکت صادقی کوهنورد 55 ساله اهل بندرعباس از پنجشنبه 29 اردیبهشت ماه به تنهایی قصد صعود به قله دماوند را داشت که بدون توجه به تذکر مسئول پناهگاه بارگاه سوم مبنی بر فراهم نبودن صعود انفرادی و نامناسب بودن؛ اقدام اما پس از ترک بارگاه سوم دیگر به بارگاه بازنگشته است.

چهارم خرداد ماه سال 88 هجری خورشیدی در صعود دسته جمعی گروه کوهنوردی 11 نفره‌ از هرمزگان به قله دماوند سه نفر از آنان جان خود را از دست دادند. این اتفاق در حالی چهارم خرداد رخ داد که طی آن 2 نفر از بانوان و یک نفر از آقایان این تیم کشته شدند.
 
 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار