مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت:نقش و نفوذ فرهنگ همیاری نشان می دهد چنین فرهنگی هنوز هم در حل مسائل و دشواری های زندگی خانوادگی، رفع اختلافات و التیام بخشیدن به مصائب خانواده ها و جامعه توانمند است.
کد خبر: ۲۴۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 12 June 2016
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت:نقش و نفوذ فرهنگ همیاری نشان می دهد چنین فرهنگی هنوز هم در حل مسائل و دشواری های زندگی خانوادگی، رفع اختلافات و التیام بخشیدن به مصائب خانواده ها و جامعه توانمند است.

به گزارش تابناک ایلام؛علی مهرعلی زادهاظهار کرد: فرهنگ همکاری در استان ایلام در سه قالب شناخته شده خودیاری، همیاری و دگریاری جزیی جداناپذیر از زندگی اجتماعی مردم بوده و بعنوان یک جاذبه اجتماعی مطرح است.

وی افزود: جلوه های بارز و زیبای این همیاری و دگر یاری در جامعه ایلام را می توان بخوبی در دوران دفاع مقدس و سازندگی، بازسازی حوادث و بلایای طبیعی و جنبش عظیم اربعین حسینی مشاهده کرد.

مهرعلیزاده یادآور شد: نقش و نفوذ فرهنگ همیاری نشان می دهد چنین فرهنگی هنوز هم در حل مسائل و دشواری های زندگی خانوادگی، رفع اختلافات و التیام بخشیدن به مصائب خانواده ها و جامعه توانمند است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: فرهنگ همکاری، مشارکت و یاریگری در ایلام پدیده‌ای اجتماعی با زمینه‌ها و ابعادی مردم شناختی، اقتصادی، سیاسی، دینی، حقوقی، تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی و... است.

وی تاکید کرد: توجه به ماهیت همکاری ها و چگونگی شکل گیری آن در نهادهایی مانند خانواده، شبکه خویشاوندی، مسجد، بازار، وقف و محله نشان می دهد که فرهنگ دیگریاری و مشارکت از جمله جاذبه های اجتماعی ایلام است.

وی افزود: این همکاری ها و یاری گری ها در جامعه ایلام بر پایه قواعد اجتماعی سنتی موجود شکل می گیرد و بر اثر نفوذ مذهب در اجتماع حالت فعال داشته به طوری که خود مردم ایلام عمده دشواری های اجتماعی را حل می کنند.

وی اضافه کرد: مساجد و اماکن مذهبی در استان ایلام در این زمینه از جایگاه ویژه ای برخوردارند به طوری که بسیاری از مراسم های اجتماعی، فعالیت های آموزشی، امور خیریه، تشکیل صندوق های قرض الحسنه، شناسایی خانواده های نیازمند و کمک به آنان در تسریع امر ازدواج به ویژه تهیه جهیزیه از طریق یاریگری بین مردم انجام می گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: نکته قابل تامل در همکاری هایی که در جامعه استان ایلام انجام می گیرد رابطه نزدیک و گاه بسیار پیچیده آن با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه است.

مهر علیزاده اظهار کرد: خودیاری زمانی است که هر کس برای خود کاری انجام می‌دهد اما در حضور گروه و ویژگی در گروه بودن، یکنواختی کار را گرفته و انجام آن را لذت‌ بخش ‌تر می کند و به عنوان نمونه می‌توان به چیدن گروهی گیاهان کوهی اشاره کرد که هرکس برای خودش می‌چیند اما همه با هم و در کنار هم این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه همیاری نیز زمانی است که کمک فرد به شخص دیگری با هدف جلب کمک او در آینده و یا پاسخی به کمک او در گذشته باشد، ادامه داد: این مدل از یاری‌گری را کمک تاخیری نیز می‌ نامند که بارزترین وجهه آنرا می‌توان در رسم یادداشت کردن هدایای عروسی به منظور پس دادن آن در عروسی طرف مقابل مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: همچنین دگریاری زمانی است که فرد از کمک به دیگری، انتظار هیچ پاداش یا کمک متقابلی ندارد و نوعی کمک بلاعوض یا بخشش محسوب می‌شود و انگیزه آن در غالب اوقات کسب منزلت اجتماعی، اجر اخروی یا تشفی روانی است که تجلی بارز این دیگر یاری را در جریان جنبش عظیم اربعین حسینی در ایلام همگان نظاره گر بودند.

برخلاف بسیاری از مناطق کشور فرهنگ همیاری و مشارکت در استان ایلام در غربی ترین نقطه کشور با 590 هزار نفر جمعیت به فراموشی سپرده نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار