روزنامه گاردین نوشت انتشار فیش های حقوق نجومی کارمندان ارشد دولت در فضای مجازی موجب خشم گسترده در ایران شده است.
کد خبر: ۲۴۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸ 18 June 2016
روزنامه گاردین نوشت انتشار فیش های حقوق نجومی کارمندان ارشد دولت در فضای مجازی موجب خشم گسترده در ایران شده است.
به گزارش تابناک تبریز؛این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم سعید کمالی دهقان نوشت در بحبوحه ادامه رکود اقتصادی ایران که با لغو تحریم های بین المللی در ماه ژانویه چندان تغییری نکرده، انتشار فیش های حقوق نجومی کارمندان بلند پایه دولت، این کشور را تکان داده است.
این افشاگری ها که موجب خشم گسترده ای شده است، همچنان در صدر اخبار در سراسر کشور قراردارند و حتی منجر به استعفای محمد ابراهیم امین، رئیس بیمه ایران شد.
این رسوایی اولین مرتبه دوماه پیش افشا شد زمانی که شماری از فیش های حقوقی بر روی اینترنت قرار گرفت و مشخص شد حقوق ماهانه تعدادی از مدیران اجرایی شرکت بیمه ایران تقریبا پنجاه برابر بیشتر از کمترین حقوق دولتی بوده است.
این هفته، حسن روحانی رئیس جمهور به اسحاق جهانگیری، معاون خود دستور داد درباره این حقوق ها و دیگر پرداختی های گزاف تحقیق کند. مخالفان روحانی تلاش کرده اند از این رسوایی برای حمله به رئیس جمهور که برای نشان دادن منافع اقتصادی توافق هسته ای نیز تحت فشار است، استفاده کنند.
روحانی در نامه به معاون خود تلاش کرد انگشت اتهام خود را برای این حقوق های بسیار بالا را به سمت دولت های پیشین نشانه برود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در این نامه نوشت: «گزارش ها حاکی است حقوق ها، پاداش ها و وام های غیرمتعارفی پرداخت شده است. این پرداخت ها اگرچه ممکن است با مقررات به ‌جا مانده از دولت های قبلی توجیه ‌پذیر باشد، ولی بر اساس موازین عدالت و اخلاقی این دولت، ناسازگار و غیرقابل قبول است.»

امین پیش از استعفا در تلاش برای توجیه این حقوق ها ادعا کرد این فیش های حقوقی افشا شده که حاکی از حقوق های بسیار بالای نامتعارفی است در واقع معوقه های کارمنان از سال های قبل بوده است. اما با ادامه افشاگری ها از حقوق های بسیار زیاد در دیگر ادارات دولتی در ایران، این اظهارات نتوانست از شدت خشم مردم بکاهد.

هنوز مشخص نیست که چه کسی فیش حقوقی شرکت بیمه را افشا کرده است. در یک مورد، یک فیش حقوقی بیش از 870 میلیون ریال در یک ماه بوده است. این در حالی است که کمترین حقوق ماهانه دولتی حدود نه میلیون ریال است. بر اساس قوانین ایران، بیشترین حقوق برای یک کارمند دولت نباید بیش از ده برابر کمترین حقوق باشد.

این رسوایی در زمان حساسی برای روحانی افشا شد، درست زمانی که وی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور تحت فشارهای فزاینده ای قرار دارد. با وجودی که بازار بورس تا حدودی به ثبات رسیده است، اقتصاد ایران همچنان راکد است و کارگران در سراسر کشور برای دستمزد و حقوق بازنشستگی بیشتر در ماه های اخیر اعتراض کرده اند.

به گفته دیوید لیپتون، مقام بلند پایه صندوق بین المللی پول که اخیرا به تهران سفر کرده است، روحانی به صورت موفقیت آمیزی نرخ تورم را از 45 درصد در سال 2013 که به ریاست جمهوری رسید به هشت درصد کاهش داد. لیپتون تلاش های روحانی را برای برقراری ثبات اقتصاد کلان در شرایط دشوار ستود.

اما مشکلات اقتصادی کشور همچنان ادامه دارد. ارج، قدیمی ترین سازنده لوازم الکتریکی ایران که از یک انقلاب و هشت سال جنگ جان سالم به در برده بود، آخرین مورد از کارخانه هایی است که ورشکسته شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار