مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان با اشاره به طرح پوشش بیمه ای اتباع بیگانه در استان، گفت: تاکنون 93 نفراز کشورهای مختلف قاره آسیا و کشور کانادا برای بهره مندی از این مزیت قانونی ثبت نام کرده و در این استان مشغول به کار هستند.
کد خبر: ۲۴۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 19 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سید فاضل حیدری بلوکی اظهار داشت: تمامی اتباع خارجی که دارای پروانه کار یا کارت اشتغال معتبر بوده و در کارگاه های تحت پوشش تأمین اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، می توانند از مزایای بیمه اجباری بهره مند شوند.

وی کارفرمای این شاغلین را به لحاظ الزامات قانونی مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی دانست و افزود: بر اساس قانون، کارفرمایان اتباع خارجی شاغل در مناطق مختلف هرمزگان مکلف هستند در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، ٧ درصد سهم کارگر را کسر نموده و به همراه ٢٠ درصد سهم خود، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به حساب این سازمان پرداخت کنند.

به گفته حیدری بلوکی، اتباع خارجی که در یکی از مشاغل مشمول قانون تأمین اجتماعی فعالیت داشته و دارای کارت کار یا پروانه کار معتبر هستند، در صورت تمایل می‌توانند با احراز سایر شرایط مقرر در قانون تامین اجتماعی از طریق انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به صورت خویش‌فرما، نسبت به بیمه‌پردازی نیز اقدام نمایند.

براساس اعلام معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 190 هزار اتباع خارجی مجاز در جمهوری اسلامی به کار اشتغال دارند.

بهمن عباسی چهارم خردادماه امسال به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولویت اشتغال در جامعه با ایرانیان است اما اشتغال اتباع خارجی که قالب آنها اتباع افغان هستند در رده های فعالیتی است که متقاضی کار برای آن وجود ندارد و یا با کمترین استقبال همراه است.

عباسی اظهار کرد: شرایط اردوگاهی برای اتباع خارجی و برخی نهادهای کشور مشکلاتی را به همراه داشت که این مهم با ایجاد دفاتر وکالت حل شده است.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به بحث تکریم اتباع خارجی به ویژه اتباع افغان تاکید بسیار دارند که این امر نیز با راه اندازی دفاتر کفالت محقق شده است.

معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: هم اکنون 165 دفتر کفالت در شهرستان های غیر ممنوعه 14 استان کشور فعالیت دارد .

عباسی تاکید کرد: در دفاتر کفالت اتباع خارجی کشور، 14 نوع خدمات از جمله صدور و تمدید کارت کار، صدور گذرنامه، اقامت، اشتغال و بیمه حوادث ارائه می شود.

وی، در خصوص بیمه حوادث اتباع خارجی گفت: بر اساس قانون، تمامی اتباع مقیم در ایران در حوزه حوادث و سایر موارد مشمول مزایای بیمه ای می شوند.

معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث بیمه حوادث از سال گذشته بر اساس بند د ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه که تا پایان سال 95 تمدید شده است، آغاز شده و تاکنون بیش از یکصد هزار نفر از اتباع خارجی مقیم در ایران تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند و مبالغ قابل توجهی نیز در خصوص غرامت به این افراد پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه بیمه سلامت اتباع خارجی نیز تفاهم نامه ای با وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شده است.

یک میلیون و 500 هزار اتباع خارجی مجاز در کشور با اوراق هویتی مشخص زندگی می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار