صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و شاید اندکی توجه به آن می تواند بخش بزرگی از اشتغال جوانان کشور را به خود اختصاص بدهد هرچند این روزها خبر سفارش ساخت بیش از 12 فروند شناور از سوی سازمان های دریایی داخلی به شرکت های کره جنوبی و حتی چین موجب انتقادات دلسوزان داخلی شده است.
کد خبر: ۲۵۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰ 10 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و شاید اندکی توجه به آن می تواند بخش بزرگی از اشتغال جوانان کشور را به خود اختصاص بدهد هرچند این روزها خبر سفارش ساخت بیش از 12 فروند شناور از سوی سازمان های دریایی داخلی به شرکت های کره جنوبی و حتی چین موجب انتقادات صنایع کشتی سازی داخلی و برخی کارشناسان شده است.

صنعت کشتی سازی در حوزه صنایع دریایی به عنوان یک صنعت مادر و یک محور اصلی در تولید ملی به دلیل برخی بی توجهی‌ها در حالت رکود به سر می‌برد و کارشناسان و فعالان این صنعت نگران افول آن هستند. هزینه‌های سنگین، نبود حمایت‌های لازم، محقق نشدن وعده‌ها و باور نداشتن مسئولان و دولتمردان مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با دارا بودن چهارهزارنفر نیروی با تجربه وچهاردهه فعالیت با مساحتی افزون بر یک هزار و 100 هکتار ازجمله 380 هکتار حوضچه آرامش، با محوریت تعمیرانواع شناور، طراحی، ساخت و نصب انواع سازه های فراساحلی در 37 کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

37 کیلومتر از بندرعباس دور می‌شویم، به مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران می‌رسیم، محلی که هزاران کارگر در آن با عرق به این آب و خاک و برای سربلندی ایران اسلامی در کنار یکدیگر برای دستیابی به عزت ایرانی در حال فعالیت هستند.

دمای بالای 50 درجه، تابش آفتاب مستقیم و این که نمی‌توانی بیش از پنج دقیقه ایستادن زیر نور خورشید را تحمل کنی، اما هزاران کارگری را می‌بینی که برای درآوردن نان حلال و روی پا ایستادن تولید ملی، تمامی این سختی‌ها را به جان خریده‌اند و برای افتخار و عزت کشورمان این شرایط سخت را تحمل می‌کنند.

سرپرست انبارهای مجتمع کشتی سازی فرا ساحل با اشاره به حقوق یک و نیم تا دو میلیون تومانی کارگران در این مجتمع با اشاره به اینکه از سال 80 در این مجتمع فعالیت می‌کند، اظهار کرد: از سال 82 که اقدام به ساخت شناور کردیم تا امروز سومین کشتی اقیانوس پیما در حال اتمام است.

علی دهقانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت دو کشتی حمل فرآورده‌های نفتی در این مجتمع آغاز شده که در حال نهایی شدن است، تصریح کرد: اکنون این مجتمع به مرزی از توانمندی رسیده که قادر به ساخت نیازهای موجود کشور است.

وی با بیان اینکه اگر به این توانمندی اعتماد شود می‌توانیم خود را ثابت کنیم، خاطرنشان کرد: از لحاظ جوشکاری، مونتاژ، برنامه ریزی، کنترل کیفیت و مهندسی و نقشه کشی تحت کلاس‌های بین‌المللی در ایزوایکو مشغول فعالیت هستیم.

دهقانی با اشاره به فعالیت بیش از 5 هزار نفر در این مجتمع، اضافه کرد: از تمامی نقاط کشور در این مجتمع حضور دارند، پس نیاز است مسئولان عالی رتبه کشور به ویژه شخص رئیس جمهور به این صنعت به شکل ملی نگاه کند.

به گفته وی، راه توسعه اقتصادی کشور با تکیه بر توان داخلی هموار می‌شود، بنابراین تکیه بر توان داخلی و تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی علاوه بر رونق اقتصادی موجب بالا رفتن آمار اشتغال و نیروی کار بومی در هر منطقه خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه باید شعاری که در ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد را در عمل انجام دهیم نه در حد حرف باقی بماند، تصریح کرد: امیدوارم شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت در قراردادهایشان با کشورهای خارجی تجدید نظر کنند، زیرا سفارش به ایزوایکو علاوه بر مقرون به صرفه‌تر بودن، سبب عدم خروج ارز از کشور و افزایش اشتغال جوانان این مرز و بوم می‌شود.

وی در پایان با ابراز ناراحتی کارگران از سفارش یکی از شرکت‌های کشورمان برای ساخت کشتی به کشور کره جنوبی علی رغم وجود توانمندی ساخت آن در داخل کشور، اضافه کرد: نباید خودمان باعث تحریم و ضربه خوردن صنعت داخلی شویم و در صورت ادامه روند بی اعتمادی مسئولان به این مجتمع سبب بیکاری جوانانی می‌شویم که تمامی زندگی‌شان از این مجتمع تأمین می‌شود.

کارشناسان معتقدند، محاسبات نشان داده است که برای کشوری که تامین کننده تجهیزات جانبی باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه اصلی تا 5 شغل در بیرون کارخانه ایجاد می شود و برای کشوری که خود توان قطعه سازی نداشته باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه، یک شغل در بیرون کارخانه ایجاد می شود. بنابراین سفارش ساخت کشتی به خارج یعنی از دست دادن حجم عظیمی از اشتغال. این آمار نشان می دهد که صنعت کشتی سازی کارکردی شبیه به بخش مسکن در اقتصاد دارد که به دلیل داشتن پیوند با بخشهای مختلف تولیدی به چهارراه رونق و اشتغال تبدیل می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشتی‌سازی در جهان یک صنعت کلیدی و مادر به شمار می‌رود که بسیاری از صنایع راهبردی را به حرکت درآورده و اشتغال خوبی را در پی دارد و این امر در صورتی قابل تحقق است که به صنعت داخلی و توان فرزندان این کشور اعتماد داشته باشیم.

محمد آشوری در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: بسیاری از کشورهایی که در این حوزه قدم نهاده‌اند به کشتی‌سازی به عنوان یک صنعت پیشرو نگاه استراتژیک داشته‌اند و حتی اعتبارات حمایتی از این صنعت را در دوره‌های مختلف به آن تزریق کرده‌اند تا بتوانند در تراز کشورهای فعال در این حوزه باقی بمانند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: بیم آن وجود دارد که با رفع تحریم‌ها برخی از ظرفیت‌های ملی که در خدمت به توسعه و پیشرفت کشور هستند، نادیده گرفته شود و سفارشاتی که توان ساخت آنها در داخل و با هزینه‌ای معادل و یا کمتر وجود دارد، به خارج از کشور سفارش داده شود که این مسئله برخلاف منافع ملی است.

آشوری خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای حمایت از صنایع داخلی به خصوص صنعت کشتی‌سازی فرا رسیده است و با توجه به زیرساخت‌های کم‌نظیری که برای ساخت و تعمیر کشتی در ایران فراهم است و تمایل خوبی که کشورهای خارجی برای همکاری علمی، فنی و تکنولوژیکی با این صنعت در کشور دارند، سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور ظلم به صنعت داخلی است.

وی با اشاره به تجربه خوب ساخت سکوهای گازی و نفتی در داخل کشور و ثبت رکورد ساخت این سازه‌ها در داخل با هزینه‌ای بسیار کمتر از طرف خارجی تصریح کرد: چرخ اشتغال و تولید داخلی با اعتماد مسؤولان می‌گردد و نباید با بی‌اعتمادی به صنعت داخلی سفارش‌ها را به خارج از کشور داد چون با روح اقتصاد مقاومتی در تعارض و تضاد است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور حتماً تلاش خواهیم کرد تا این موضوع را به طور قانونی و الزام‌آور برای سفارش نیازهای داخلی به صنایع داخلی بگنجانیم تا در مواردی که امکان ساخت‌ آنها و حفظ ارز در داخل وجود دارد، سفارش خارجی صورت نگیرد.

حال باید بدانیم اتکاء به اقتصاد درون‌زا با اهتمام در حمایت از صنعت داخلی به خصوص صنایع موفق و کلیدی میسر است و بی‌توجهی به آن سبب سرخوردگی نیروهای متخصص و توانمندی می‌شود که با تمام توان برای خدمت به کشور تلاش‌ می‌کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در خانه ملت با تاکید بر این‌که سفارش ساخت کشتی به خارج به صلاح کشور نیست، گفت: با توجه به مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، کشتیرانی‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش ساخت بدهند.

حسین هاشمی تختی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این‌که موافق سفارش ساخت کشتی به خارج نیستیم، اظهار کرد:‌ به جای فعال کردن اقتصاد خارجی‌ها باید بتوانیم اقتصاد داخلی را فعال کنیم.

وی یادآور شد: زمانی که استاندار هرمزگان بودم، مجتمع کشتی‌سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور در حال اخراج نیروهایش بود؛ از مدیران این شرکت دلیل این کار را جویا شدم که گفتند پول نداریم، چون کسی به ما سفارش ساخت نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این مسئله را با وزارت نفتی‌ها مطرح کردم که گفتند آنها (ایزوایکو) توان ساخت ندارد و سفارشاتی را به این مجتمع داده‌ایم که نتواستند آن را بسازند.

هاشمی تختی با تاکید بر این‌که بخشی از مشکلات این کشتی‌ساز مربوط به ضعف مدیریت بود، اظهار کرد: روند ایزوایکو  رو به رشد است، اما با وجود این همچنان مشکلاتی را دارد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با تاکید بر این‌که سفارش ساخت کشتی به کشتی‌سازان خارجی کار خوبی نیست، خاطرنشان کرد: حتی اگر ساخت کشتی در داخل به کندی انجام شود کشتیرانی‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.

هاشمی تختی با اشاره به اینکه دولت باید کمک کند تا وضعیت کشتی‌سازان داخلی بهبود یابد،‌ افزود:‌ سفارش دادن به خارج، تقویت کننده آن هاست، بنابراین با توجه به فرمایشان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی باید سفارش کشتی به داخلی‌ها داده شود و سفارش به خارجی‌ها به صلاح کشور نیست.

تغییر نگاه های داخلی به صنعت کشتی سازی و ایجاد روحیه خودباوری با اتکای به ظرفیت های درون زا از جمله ضرورت هایی است که می تواند موجب تقویت نقش ایران در صنعت کشتی سازی شود.

استاندارهرمزگان با تاکید بر عمل به اقتصاد مقاومتی گفت: هم اکنون که ایزوایکو پس از سالها تجربه به این مرحله از رشد رسیده زیبنده نیست و ما نمی توانیم بپذیریم سازمانهای دریایی بهره بردار بجای تقویت این صنعت اشتغالزا، سفارش ساخت کشتی و سکوهای نفت و گاز را به کشورهای خارجی بدهند.

جاسم جادری در بازدید از مجتمع کشتی سازی فراساحل، با تاکید براستفاده از ظرفیت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: وقتی توانایی در داخل وجود دارد سفارش ساخت شناور به شرکت های خارجی برخلاف قوانین و فرامین رهبری و دولت تدبیر و امید است.

عالی ترین مقام دولت در استان هرمزگان بیان کرد: همه مدیران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، صنعتگران و مردم مرزدار این استان از سازمان بنادر ودریانوردی و شرکت ملی نفت کش و حتی بخش خصوصی می خواهند با ایمان و اعتماد به صنایع داخلی وعمل به اقتصاد مقاومتی بیش از پیش از ظرفیت های داخلی نظیر ایزوایکو استفاده کنند.

جادری بیان کرد: بعضی ها از ظرفیت بدست آمده در زمان پسا برجام ذوق زده شده و رفتند سراغ خارجی ها و این برای ما که دارای صنایع کشتی سازی هستیم زیبنده نیست که با پول مردم، کشورهای دیگر را آباد کنیم.

استاندار هرمزگان در پایان تصریح کرد: ایزوایکو بعنوان شرکتی که به وعده های خود عمل کرده امروز آماده انجام هر نوع خدمت در زمینه ساخت انواع شناورها و صنایع فراساحل است.

بهره گیری از توان داخلی به عنوان روح اصلی اقتصادی مقاومتی است و سفارش ساخت شناور به خارجی ها از سوی سازمان های داخلی نتیجه ای جز تشدید وابستگی کشور و بیکاری هزاران شاغل در صنایع کشتی سازی داخلی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته بندرعباس با اشاره به رشد توانایی‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف بخصوص در زمینه کشتی‌سازی، اظهار کرد: با وجود چنین توان علمی و فنی در مجاورت شهر بندرعباس و رشد قابل‌توجه توان کشور در این زمینه نباید تعمیر و ساخت کشتی‌های جدید به خارج از کشور سپرده شود.

آیت‌ الله غلامعلی نعیم‌آبادی تصریح کرد: اگر سفارش به خارج از کشور داده شود پس کارگران و خانواده‌های آنان و جوانان شاغل در این صنعت از چه محلی ارتزاق کنند؟ آیا بیکاری این نیروها با وجود داشتن توان بالای علمی و فنی خیانت به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید با وجود چنین توانایی در کشور و اثبات این توان در بخش‌های مختلف به آن اعتماد شود و برای برخی منافع فردی، سفارش ساخت کشتی به خارج کشور داده نشود.

امام جمعه بندرعباس از نمایندگان ملت در مجلس نیز خواست تا در این زمینه دخالت کرده و مانع چنین ظلمی به صنعت کشتی‌سازی کشورمان شوند.

صنایع کشتی سازی ملی طی چند دهه اخیر به عنوان یکی از ظرفیت های متناسب با توانمندی های داخلی در اقتصاد کشور معرفی شد. دولت طی دو دهه گذشته، خاصه سرمایه گذاری هایی را صرف این صنعت کرد به این امید که در سال های آینده به عنوان یکی از بازوهای اقتصاد صنعتی در کشور توان فنی و علمی خود را به نمایش گذارد حال با توانمندی هایی که شرکت های داخلی به آن اذعان دارند باید به دنبال چرایی سفارش به شرکت های خارجی بود؟!

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه به همه تعهداتمان (به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) عمل کرده ایم، گفت: با توجه به وجود توانایی ساخت انواع کشتی تا ظرفیت 50هزارتن توسط تکنسین ها ومهندسان ایزوایکو، آماده پذیرش سفارش های جدید هستیم.

حمید رضاییان اصل در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود بیکاری بالا درکشور متاسفانه هم اکنون 70 درصد از ظرفیت ایزوایکو به دلیل نبود سفارش ساخت بدون استفاده باقی مانده است و هرچند استفاده ازاین ظرفیت‌ها نیازمند عزم ملی است..

وی با انتقاد از ندادن سفارش ساخت و تعمیر شناورهای تحت مالکیت شان به ایزوایکو، تصریح کرد: ادامه این روند موجب زمین گیر شدن صنعت کشتی سازی و حتی ساخت صنایع فراساحل در داخل و درنتیجه خوشحالی دشمنان این نظام می‌شود.

رضاییان سود اصلی صنایع کشتی سازی را در سری سازی(سفارش تعداد زیاد کشتی) دانست و عنوان کرد: سفارش ساخت تکی منجر به ورشکستگی چنین صنعتی با این وسعت از فعالیت می شود.

وی خاطرنشان کرد: درحالی ایزوایکو قابلیت ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ و حتی اقیانوس پیما را دارد که سازمان بنادر و دریانودری سفارش ساخت بیش از 10 فروند کشتی را به شرکت های خارجی داده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان توانایی های این شرکت در خصوص تعمیر انواع شناور تا ظرفیت 45 هزار تن، افزود: تعمیر کشتی ها از 35 روز به کمترین زمان یعنی بین 10 تا 12 روز کاهش یافته است.

رضاییان اصل با تاکید برعمل به فرمایشات رهبرفرزانه انقلاب در خصوص اقتصادمقاومتی، افزود: هم اکنون که ایزوایکو پس از سال ها تجربه به این مرحله از رشد رسیده زیبنده نیست و ما نمی توانیم بپذیریم شرکت های داخلی بجای تقویت آن، سفارش ساخت کشتی و سکوهای نفت و گاز و حتی تعمیر شناورهای حمل نفت (شرکت نفت کش)را به کشورهای خارجی بدهند.

وی ادامه داد: از مهم ترین مزایای آن می توان به وجود منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج فارس، ارائه خدمات پشتیبانی به تمام واحدهای مجتمع، اسکله های تخلیه و بارگیری، انتقال و صادرات محصولات نفتی و مواد معدنی، ارائه خدمات انبار داری و برخورداری از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد.

بنا به اظهار وی شرکت های زیرمجموعه ایزایکو نیز شامل صنایع کشتی سازی بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج فارس، گروه تامین تجهیزات شفق هرمز، عظیم گسترش هرمز و بحر گسترش هرمز اعلام شده اند.

این مقام مسئول با ابراز نگرانی از عدم حمایت در پا گرفتن صنعت کشتی سازی، اضافه کرد: وقتی این توانمندی در داخل کشور وجود دارد چرا نباید از این صنعت حمایت کرد و ضمن هدر دادن سرمایه ملی به خیل جمعیت بیکار در کشور افزوده می شود.

آری صنعت کشتی سازی را صنعتی زمخت می‌نامند و کارگرانی را می‌بینید که برای جوشکاری و رنگ آمیزی به قسمت‌هایی می‌روند که شاید کسی باورش نمی‌شود و اگر مسئولان ذی‌ربط این صحنه‌ها را از نزدیک ببینند، شاید به توانمندی جوانان این مرز و بوم بیش از پیش توجه کنند، جوانانی که چشم امیدشان به سرمایه گذاری شرکت‌هایی است که این روزها سفر به کشورهای آسیایی شرقی و سفارش به آن‌ها عینکشان را آفتابی کرده است!


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار