رئیس پلیس آگاهی استان قم گفت: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد 65 فقره پرونده کشف کالای قاچاق به ارزش 123 میلیارد و 432 میلیون و 92هزار و 158 ریال در این استان تشکیل شده است.
کد خبر: ۲۶۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 20 July 2016
به گزارش تابناک قم، سرهنگ احمد کرمی روز چهارشنبه خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد 96 تن متهم در ارتباط با قاچاق کالا دستگیر شدند و تعداد40 دستگاه خودرو نیز در این رابطه توقیف شد. 
وی هم چنین گفت: در سال گذشته تعداد430 فقره پرونده کشف کالای قاچاق تشکیل شد و تعداد378 تن متهم در این راستا دستگیر شدند. 

کرمی افزود: در سال گذشته تعداد214 دستگاه خودرو در ارتباط با حمل قاچاق کالا توقیف شد و ارزش کالاهای قاچاق کشف شده، مبلغ 350 میلیارد و 415میلیون و 423 هزار و 324 ریال می باشد. 
وی اضافه کرد: بیشترین کالاهای قاچاق از استان های جنوبی، جنوب غربی و غربی به سمت تهران گسیل می شود. 

کرمی بیان داشت: همجواری استان قم با تهران و قرارگرفتن در مسیر عبوری 17 استان کشور، باعث شده که حداکثر کشفیات قاچاق در محورهای مواصلاتی استان کشف شود. 

وی گفت: با توجه به کشفیات، کالاهایی همچون پوشاک، لوازم آرایشی و مواد خوراکی بیشترین کالاهای قاچاق مکشوفه ای است که از استان های بوشهر، هرمزگان و خوزستان به سمت تهران قاچاق و توقیف شده است. 

رئیس پلیس آگاهی استان قم خاطرنشان کرد: کالاهای ممنوعه و گوشی تلفن همراه از استان های کردستان و آذربایجان غربی به این استان وارد و یا به سمت تهران منتقل می شود، از اوایل سال 95 تعداد 32 هزار ثوب پوشاک و مقدار 45 هزار عدد انواع مواد خوراکی قاچاق کشف شده که بیشترین آمار کشفیات کالای قاچاق را به خود اختصاص داده است. 

کرمی با اشاره به مسیرهای ورودی کالای قاچاق به استان قم گفت: مسیرهای اصلی ورود قاچاق از جاده اراک - قم، آزادراه کاشان - قم، جاده دلیجان - قم و مسیرهای فرعی جاده قدیم اصفهان (قلعه چم)، جاده قدیم کاشان به قم، جاده جعفریه (گازران) و جاده حاج خلیل می باشد. 

وی هم چنین با اشاره به مسیرهای عبور خروجی کالای قاچاق از استان نیز گفت: آزادراه قم - تهران، آزادراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - تهران، آزادراه قم - گرمسار و جاده قدیم قم - ساوه از جمله این مسیرهاست. 
وی قاچاق سوخت در استان را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: به علت وجود واحدهای صنعتی و تولیدی در مناطق سلفچگان، جمکران، کوه سفید و شهرک شکوهیه، قاچاق فرآورده های نفتی توسط برخی متصدیان این واحد ها صورت می گیرد. 

کرمی بیان داشت: در بین فرآورده های نفتی، گازوئیل (نفت گاز) به دلیل استفاده در بخش های مختلف بیشترین مصرف و میزان سوء استفاده را به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد: با عنایت به سهمیه بندی سوخت به تازگی مشاهده شده که کارگاه های صنعتی که نیاز به فرآورده های نفتی دارند سوخت مورد نیاز خود را از طریق خرید سوخت خودروهای سنگین و اتوبوس تامین نموده و با استفاده از نصب مخزن در قسمت عقب خودروهای نیمه سنگین اقدام به قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی می نمایند که در این رابطه تا کنون چندین پرونده تشکیل و مقدار زیادی انواع فرآورده های نفتی از آن ها کشف شده است. 

رئیس پلیس آگاهی استان قم با اشاره به کشفیات سوخت در سال 94، خاطرنشان کرد: با تلاش پرسنل اداره مبارزه با قاچاق کالا وارز پلیس آگاهی قم در این سال مقدار 336 هزار و 210 لیتر سوخت قاچاق کشف و در این رابطه تعداد 45 فقره پرونده تشکیل و 62 تن متهم دستگیر و تعداد 45 دستگاه خودرو توقیف شده است. 

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری مقدار 48 هزار و 140 لیتر گازوئیل قاچاق کشف و در این رابطه تعداد 3 کارگاه غیر مجاز پلمپ و شش دستگاه خودرو توقیف و 9 تن متهم دستگیر شده است. 

وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای مبارزه با قاچاق کالا در سال 95 گفت: درسه ماهه اول امسال، تعداد 5 طرح سراسری و 2 طرح استانی مبارزه با قاچاق کالای دخانی، گمرکی و ترانزیتی - ممنوعه، سوخت و کنترل مصرف کنندگان عمده سوخت انجام شده است. 

کرمی با اشاره به راهکارهای پلیس آگاهی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: تعامل و همکاری با سازمان های برون سازمانی برای کنترل و جلوگیری از عرضه قاچاق در سطح استان قم، کنترل قاچاقیان سابقه دار و حرفه ای و تلاش برای شناسایی صاحب سرمایه ها و کنترل محموله های عبوری از استان در محورهای مواصلاتی منتهی به تهران از جمله راهکارهاست. 

وی استفاده از منابع و تعامل با استان های همجوار و مرزی در راستای کشف محموله های قاچاق، انجام اقدام های فنی و اطلاعاتی برای رصد اطلاعاتی عبور محموله های قاچاق کالا از استان و توقیف آن و اجرای طرح های سراسری و استانی مبارزه با قاچاق کالا وارز را از دیگر راهکارهای مقابله با قاچاق کالا و ارز ذکر کرد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار