احتمال واگذاری مجوز شکار در سالجاری
سال گذشته با ممنوع اعلام کردن شکار، هیچ گونه مجوز شکاری صادر نشد تا طبیعت جان دوباره بگیرد. با این حال دوستداران طبیعت استان اردبیل امسال نگران صدور مجوزهای شکارهای هستند که در کنار شکارهای بی رویه و غیر مجاز عرصه را برای حیات وحش تنگ و تار خواهد کرد.
کد خبر: ۲۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵ 22 April 2015

زمانی انسانها برای ارتزاق ، در حیات وحش شکار می کردند اما در حال حاضر این شکار کردن ها صرفا جنبه تفریحی به خود گرفته است حال آنکه هیچ آموزه دینی و اخلاقی به ما اجازه نمی دهد برای تفریح کشتار کنیم و جان حیوانات را بگیریم.

به گزارش تابناک، بر اساس آمار هم اکنون سه هزار شکارچی ثبت شده در استان وجود دارد. مسئولان حفاظت محیط زیست استان می گویند سال گذشته با ممنوع اعلام کردن شکار، هیچ گونه مجوز شکاری صادر نشد تا طبیعت جان دوباره بگیرد. با این حال دوستداران طبیعت استان اردبیل همواره نگران شکارهای غیر مجازی هستند که آگاهانه یا ناآگانانه از سوی برخی محیط بانان نادیده گرفته می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شخصا ایجاد محدودیت در صدور مجوز شکار را ترجیح می دهد اما احتمال واگذاری مجوز شکار در سالجاری را رد نکرد.

به گزارش تابناک اردبیل، سید رضا موسوی با بیان اینکه مجوز شکار بصورت سالانه و با جمع بندی نظرات ادارات کل حفاظت محیط زیست هر استان و با در نظر گرفتن شرایط زیست گاهها توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر می شود گفت: پیشنهاد ما به سازمان مرکزی صادر نشدن مجوز شکار در استان مگر در شرایط خاص است.

وی با یادآوری اینکه اگر هم مجوز شکاری در استان صادر شود صرفا در نیمه دوم سال خواهد بود اضافه کرد: حتی اگر مجوز شکاری صادر شود پیشنهاد می کنیم بصورت محدود برای شکار سار یا کبک در برخی مناطق باشد که از جمعیت کافی اینگونه پرندگان برخوردارند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما این است که هیچ گونه مجوز شکاری به افراد غیر بومی داده نشود و برای متقاضیان بومی نیز به شرط گذراندن دوره های آموزشی لازم این مجوز بصورت محدود صادر شود.

از 309 گونه جانوی شناخته شده در اردبیل ۱۷ گونه در معرض انقراض قرار دارند و نام این گونه ها در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته اند.

به گزارش تابناک اردبیل، پرندگان بالابان ، عروس غاز ، درنای سیبری کبک معمولی و دری، قرقاول و انواع زنگوله بال از جمله پرندگان در حال انقراض و پستاندارانی مانند کل کوهی، قوچ ومیش، پلنگ، خرس، آهوی مغان و گرگ از جمله گونه های جانوری در حال انقراض استان به شمار می روند.

استان اردبیل با توجه به اقلیم آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مطلوب دارای زیستگاه های طبیعی متنوعی برای حیات وحش است. مناطق کوهستانی سبلان و آق داغ، منطقه جنگلی فندقلو ، جنگلهای مرزی ایرواناش و اوماسلان گرمی و مناطق جنگلی و کوهستانی همجوار با استان گیلان، حاشیه رودخانه های ارس و قزل اوزن و مراتع دشت مغان از جمله زیست گاههای طبیعی حیات وحش کشور محسوب می شوند.

وسعت زیستگاه های طبیعی استان اردبیل حدود 15 هزار و 890 هکتار است. در حال حاضر 309 گونه جانوری در زیستگاههای طبیعی استان اردبیل شناسایی شده اند که شامل 46 گونه پستاندار، 207 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، هشت گونه دو زیست و 19 گونه ماهی است.

با وجود استعدادهای طبیعت اردبیل برای زندگی حیات وحش متاسفانه حدود 40 سال پیش شکار بی رویه موجب انقراض گونه هایی از آهو در اردبیل و دشت مغان شده بود و در حال حاضر کارشناسان محیط زیست نگران انقراض گونه های بیشتری هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار