یادداشت تاریخ نگار گلستانی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
این مصوبه روز دوم شهریور سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بنده به عنوان یک تاریخنگار و یک شهروند کوچک ضمن تبریک این روز بزرگ، از زحمات همه کسانی که در این راه تلاش کرده اند تقدیر و تشکر می کنم.
کد خبر: ۲۸۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱ 24 August 2016

غلامرضا خارکوهی- در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای معرفی و ثبت واقعه تاریخی 5 آذر سال 1357 گرگان به عمل آورده ام و کتابها و مقالات متعددی در این باره منتشر نموده ام ؛ همچنین با سخنرانی ها و مصاحبه ها و جلسات و پیگیریهای مختلف از گرگان تا تهران کوشش مُجدانه ای را برای شناساندن و ثبت و درج این واقعه در تقویم کشور و کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به عمل آورده ام .

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قیام 5 آذر گرگان ثبت ملی شد

در این راستا کتابی به حجم حدود 400 صفحه بنام"حماسه 5 آذر سال 57 گرگان" منتشر کرده ام که با استناد به خاطرات شاهدان عینی و اسناد ساواک، ارتش ، و شهربانی نگاه جامعی به این رویداد بزرگ تاریخ معاصر گرگان داشته ام که به خاطر استقبال زیاد مردم به چاپ دوم رسیده و در آستانه چاپ سوم قرار دارد.

از سال 89 تا کنون نامه های زیادی در باره 5 آذر گرگان برای مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور ، رئیس صدا و سیما ، رئیس بنیاد شهید کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز مهم کشور ارسال نموده ام که خوشبختانه بعد از چند سال تلاش و رفت و آمد و تماس و پیگیری ، این خواسته به حق مردم منطقه گرگان و خانواده های شهدای پنجم آذر محقق شد و به نتیجه رسید.

این مصوبه روز دوم شهریور سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بنده به عنوان یک تاریخنگار و یک شهروند کوچک ضمن تبریک این روز بزرگ، از زحمات همه کسانی که در این راه تلاش کرده اند تقدیر و تشکر می کنم.

اکنون این روز بنام "روز ملی گرگان" در تاریخ ایران ثبت شده و از سال آینده قرار است که در تقویم رسمی کشور درج شود. لذا اکنون نوبت نهادها و مسئولان گرگان است که برای بزرگداشت قیام پنجم آذر فکر بِکری بکنند و هر سال ستادی به این منظور تشکیل دهند و برای آن ردیف بودجه ای در نظر بگیرند و با همکاری خانواده های شهدای واقعه، بنیاد شهید ، شورای شهر، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، کنگره شهدا، اداره کل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس ، سایر سازمانها و نهاد های مربوط ستاد و دبیرخانه ثابتی را تاسیس و اعلام نمایند تا هر سال مراسم بزرک و در خور شَان شهدای این واقعه برگزار شود. علاوه بر این صدا و سیمای تهران نیز اکنون باید در این روز به عنوان یک رویداد مهم تاریخی برنامه های مناسبی تولید و در شبکه های مختلف سراسری پخش نماید.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قیام 5 آذر گرگان ثبت ملی شد

 از وزارتخانه های آموزش و پرورش، و فرهنگ و آموزش عالی می خواهم تا نسبت به درج قیام پنجم آذر گرگان در کتابهای درسی تاریخ مدارس و دانشگاهها اقدام نمایند تا فرهنگ و ارزشهای حماسی این مرز و بوم به نسلهای جدید و آینده منتقل شود.

حضرت امام خمینی روز پنج آذر سال 1357 را به خاطر جسارت ماموران رژیم شاه به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در مشهد، عزای عمومی اعلام کرده بود که به دنبال آن مردم منطقه گرگان صبح آن روز در میدان امام زاده عبدالله شهر تجمع کردند و مورد هجوم مسلحانه ماموران قرار گرفتند و 14 نفر شهید و بیش از 150 نفر مجروح شدند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار