معاون فنی عمرانی شهردار تهران گفت: فاز اول تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس پایان شهریور افتتاح می شود.
کد خبر: ۲۸۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 26 August 2016
علیرضا جاوید با اشاره به افتتاح فاز اول تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس در پایان شهریور ماه گفت: تصفیه خانه شامل بحث فیزیکی و شیمیایی به طور کامل تا پایان دی ماه افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر تصفیه خانه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران اضافه کرد: افتتاح کامل تصفیه خانه قبل از آبگیری دریاچه در بهمن ماه عملیاتی می شود.

جاوید با بیان اینکه ظرفیت آب دریاچه ۶.۵ میلیون متر مکعب است، گفت: سالانه ۲ میلیون متر مکعب از دریاچه تبخیر می شود که ما برای جبران آن سالی یک بار از طریق رود کن دریاچه را آبگیری می کنیم.

وی با اشاره به مشکل اصلی رود کن گفت: مشکل اصلی این رود وجود فسفر بالا در آن است که این امر باعث ایجاد جلبک و بوی بد در رودخانه می شود که ما برای کنترل آن در حال حاضر از انواع ماهی ها استفاده کرده ایم و از این طریق حجم فسفر ثابت مانده است.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران با اشاره به آبگیری دریاچه از رود کن گفت: مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و بالاترین ارتفاع آب ۱۳.۵ متر است. پس از بررسی های مختلف و کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که به صرفه ترین راه برای انتقال آب بهره گیری از رود کن است و سالانه ۲.۵ درصد از حجم رود کن وارد دریاچه می شود.

وی با اشاره به برخی انتقادها در رسانه ها مبنی بر اینکه استفاده از روخانه آب کن به کشاورزی محلی لطمه زده است، گفت: این حرف اصلا صحت ندارد و هیچ گونه آسیبی به زمین های اطراف نرسیده است. دلیل آبگیری ما در دی ماه هم به خاطر همین موضوع است یعنی فصلی که آب برای محصولات کشاورزی استفاده نمی شود.

جاوید با بیان این مطلب که در سال اول (۹۱) دریاچه را به طور کامل پر نکردیم، گفت: دو سال طول کشید که آب دریاچه پر شد.

وی توضیح داد: برای انتقال آب رود کرج به اینجا نیز با مشکلاتی رو به رو بودیم و در نهایت به دلیل وجود باغ های متعدد در اطراف رود مسیر انحرافی ایجاد نکردیم.

وی با بیان این مطلب که نشت آب به خانه های اطراف شایعه است نیز گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و با شیوه هایی که به کار بردیم آب امکان نشت از دریاچه را ندارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار