خبرگزاری شبستان:اختلاف‌های عمیق تهران، واشنگتن، بازگشت ترکیه به آغوش دوستان واقعی خود ایران، سوریه، روسیه و چین، بدون مشارکت ایران طرح توقف افزایش تولید نفت عملی نخواهد بود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود.
کد خبر: ۲۸۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 29 August 2016

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: اختلاف‌های عمیق تهران، واشنگتن، بازگشت ترکیه به آغوش دوستان واقعی خود ایران، سوریه، روسیه و چین، بدون مشارکت ایران طرح توقف افزایش تولید نفت عملی نخواهد بود از جمله سرتیترهای اخبار ایران در جهان در خبرگزاری ها بود. مشروح این اخبار را در گزارش زیر بخوانید:

فارس:

هفته نامه ویک: منتظر نمایش تانک بزرگ و اسرار آمیز ایران هستیم

هفته نامه «ویک» که به‌طور همزمان در انگلیس و آمریکا به چاپ می‌رسد، در مطلبی در زمینه «تانک جدید ساخت ایران» نوشت: ایران تانک بزرگ اسرار آمیزی دارد و «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در مارس سال جاری مدعی شد ایران یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان به نام «کرار» را تولید کرده است. وزیر دفاع ایران حتی مدعی شد که این تانک صد درصد تولید داخلی است و تا حدودی نیز بر تانک «تی -90» روسیه برتری دارد. چندی بعد و در ماه اوت، تانکی شبیه به تانک  «تی _90 ام .اس» در تلویزیون دولتی ایران پدیدار شد که پرچم سبز،سفید و قرمز این کشور را به اهتزار در آورده بود.

این رسانه نوشت: با این که نتیجه گیری با دیدن فیلم چند ثانیه‌ای از تانک جدید ایران دشوار است، اما بهرحال ابهام‌هایی را در این زمینه برانگیخته است. کرار، نام ایرانی تانک تی-90 ام. اس، نمونه‌ای کاملا تولید داخل یا نسخه تزیین شده و ارتقا یافته از تانک تی-72 و یا موردی کاملا متفاوت است.

تانک تی -90 ام .اس تانک پیشرفته روسی و معرف تحولی در طراحی تانک است. مختصر گفته شود که خانواده تی- 90 ترکیبی از تانک کلاسیک تی -72 با تانک «تی-80» است. تانک تی- 90 مجهز به سامانه دفع موشک‌های ضد تانک است و در نبردهای سوریه شلیک موشک ضد تانک «تاو» آمریکا در خدمت شورشیان ضد دولتی به تانک تی -90 ارتش سوریه تنها خسارت‌های جزیی وارد کرد.

ویک در ادامه نوشت:تانک به نمایش درآمده در تلویزیون ایران به یقین شبیه تانک تی-90 ام اس است و شواهدی برای اثبات آن نیز وجود دارند که می‌توان به برجک کوتاه، پوشش زرهی دندانه‌دار و محل نصب سلاح در بالای برجک تانک و برخی موارد دیگر اشاره کرد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد از قبیل این‌که تانک ایرانی در برجک دارای بخش اتصالی قابل رویت بوده و بشکه سوخت اضافی در پشت ندارد و مجهز به مسلسل بزرگتری در برجک است.

این رسانه به احتمال دیگری اشاره نمود و نوشت: شاید این تانک نمونه‌ای باشد که ایران آن‌را از تانک‌های موجود و با کمک قطعات تانک‌های دیگر مونتاژ کرده است. در مجموع این‌که ایران بتواند تانک تی -90 روسیه با همان مشخصات بسازد شک‌برانگیز است و شواهدی از این‌که ایران امتیاز فنی ساخت این تانک را از روسیه گرفته باشد نیز موجود نیست.

نشریه یاد شده به احتمال سومی نیز اشاره کرد و مدعی تزیین تانک تی -72 و شبیه سازی با تی -90 شد و با اشاره به اغراق گاه و بیگاه مقام‌های ایرانی نسبت به توانمندی‌های خود و  جنگ تبلیغاتی در این زمینه نوشت: ایران در ماه آوریل نیز تانک «تیام» را رونمایی کرد که طراحی آن به دهه 50 میلادی بر می‌گردد. همچنین «ذوالفقار» دیگر تانک ایرانی نیز جمع‌آوری ناشیانه از قطعات تانک‌های M48, M60 و T-72 است. ایران حتی برخی از تانک‌های ذوالفقار خود را نیز از لحاظ ظاهری شبیه تانک‌های «آبرامز» آمریکا نموده است.

مجله ویک در انتهای این مطلب با اشاره به این‌که دلایلی موجه برای شک کردن نسبت به ادعای ایران در زمینه این که تانک کرار شبیه یا بهتر از تی-90 است وجود دارد، نوشت: ایران در سپتامبر و در زمان سالگرد هفته دفاع مقدس که نشانه خاتمه نبرد عراق علیه ایران است و ناظران نظامی با دقت و از نزدیک سخت افزارهای جدید ایران را می‌نگرند، شاید سرنخ‌هایی را نشان دهد. تا آن روز و پدیدار شدن کرار و پی بردن به آن منتظر می‌مانیم.

سناتور مایکل بنت: ایران اینک بیش از یک سال با ساخت بمب اتمی فاصله دارد

حمایت سناتور دموکرات آمریکا از توافق اتمی با ایران واکنش تند برخی مخالفان توافق را برانگیخته است.

به نوشته وبگاه خبری «وی. او.ای» «مایکل بنت» سناتور دموکرات ایالت کلرادو به روزنامه «دنور پست» گفت که بر این باور است یک‌ سال نخست توافق ایران و قدرت‌های جهانی خوب پیش رفته است.

بنت در این زمینه اظهار داشت، یک سال قبل ایران فقط چند ماه با تولید جنگ افزار اتمی فاصله داشت در حالی‌که امروز اگر این کشور تصمیم به تولید سلاح اتمی بگیرد، بیش از یک سال زمان نیاز دارد.

وی  همچنین به انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه نیز اشاره کرد. این در حالیست که «مت کانلی» از تحلیگران جمهوریخواه گفته که مایکل بنت باید بپذیرد رای مثبت او به برجام در واقع رای به صدور مجوز پرداخت میلیاردها دلار به بزرگترین کشور حامی تروریسم بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گزارش ماه ژوئن خود ایران را بزرگترین کشور حامی تروریسم معرفی کرد.

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نومحافظه کاران مشهور این کشور  نیز در سخنانی توافق با ایران را بدترین نوع مماشات در تاریخ آمریکا برشمرد.

فرمانده سپاه ایران قدرت آمریکا را ناچیز برشمرد/اختلاف‌های عمیق تهران، واشنگتن کماکان پابرجاست

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مطلبی با اشاره به رخدادهای هفته گذشته در خلیج فارس نوشت: دریادار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران ایران با سخنان شنبه شب خود قدرت آمریکا را بسیار کم اهمیت بر شمرد و این سخنان درست به دنبال تنش بین قایق‌های ایرانی با کشتی‌های جنگی آمریکا در تنگه هرمز در خلیج فارس به میان آمد.

 دریادار فدوی در سخنان خود گفت: «آمریکا در مواجهه با ایران قدرتی ندارد و ایران توانایی‌های نظامی آمریکا در منطقه را زیر نظر دارد و مانع نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکا به قلمروی آبی ایران شده‌ است.»

جرزوالم پست نوشت: سخنان فرمانده نیروی دریایی ایران با وجود کاهش سال‌ها خصومت بین تهران و واشنگتن و با رفع تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه بعد از توافق اتمی که امیال هسته‌ای ایران را فرو نشاند، بیان شد. البته اختلاف‌های جدی بین دو کشور بابت برنامه موشکی بالستیک،سوریه و عراق کماکان باقی است.

اندیشکده واشنگتن نیز در این زمینه  و در تحلیلی نوشت: سپاه ایران به طور محتمل چنین اقدامی را به عنوان پیامی به رقبا ادامه می‌دهد تا به اهداف خود برسد پس واشنگتن نیز باید هوشیارتر بوده و در پی مجاری ارتباطی رسمی برای مواقع ضروری باشد.

این اندیشکده در ادامه یکی از اهداف اقدام اخیر را پیام‌های ارسالی به آن‌هایی که در داخل ایران حامی روابط بهتر با غرب هستند، نام نهاد و نوشت: سپاه پاسداران ایران به شدت در پیروی از حلقه وابسته به «آیت‌الله خامنه‌ای» فرمانده کل قوای ایران و تندروهای این کشور است.

یکی از دیگر دلایل این اقدام از سوی این اندیشکده تحریک بازارهای نفتی با مشکل تراشی در خلیج فارس عنوان شده است.

در انتهای این مطلب آمده است: بهرحال سپاه پاسداران نیاز به درک این مسئله دارد که اگر قرار است از فشارهای بین‌المللی که هنوز مانع پیشرفت‌های بلند مدت اقتصادی دیپلماتیکی ایران هستند کاسته شود، لازم است رفتار مسئولیت پذیر بیشتری داشته و به موضع حرفه‌ای‌تر و عدم مواجهه در منطقه خلیج فارس پایبند باشد. در ضمن، ناظران نباید متعجب از ادامه اقدام‌های تعجب برانگیز سپاه در منطقه باشند. واشنگتن نیز باید هوشیار بوده و شاید در پی ابزارهای ارتباطی با مقام‌های ایرانی در صورت وقوع چنین رخداد‌هایی باشد.

مهر:

بازگشت ترکیه به آغوش دوستان واقعی خود ایران، سوریه، روسیه و چین

رهبر حزب وطن ترکیه امروز در سخنانی سیاست های اتخاذی آمریکا علیه آنکارا را موجب بیداری ترکیه در حرکت به سوی دوستان خود یعنی ایران، سوریه، روسیه و چین دانست.

«دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه امروز در اظهاراتی در این باره اعلام کرد: ترکیه در حال اتخاذ تصمیمات بزرگی است؛ به نحوی که تمام معادلات جهانی را تغییر خواهد داد.

«دوغو پرینچک» در سخنان خود در شهر «ازمیر» ترکیه ادامه داد: ترکیه با عملیات ۲۴ آگوست در شمال سوریه، پ ک ک  و آمریکا را به خندق فرو برده و جنگ را به بیرون از مرزها کشانده است.

رهبر حزب وطن ترکیه با اذعان به مشارکت آمریکا در کودتا علیه کشورش تأکید کرد: آمریکا کودتای ۱۵ جولای در این کشور را طراحی کرد؛ کودتایی که در نهایت به شکست مواجه شد. پس از این کودتای نافرجام، تمام عوامل آمریکا در ارتش ترکیه تسویه و در گام بعد نیز عناصر وابسته به «فتح الله گولن» هم از نیروهای امنیتی و اقتصادی پاکسازی شدند. این امر برای ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

«دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه در ادامه افزود: ترکیه عوامل وابسته به گولن را سرکوب کرده، پ ک ک  را از بین برده و به آغوش دوستان واقعی اش در کمپ ایران، سوریه، روسیه و چین وارد می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:

بلومبرگ: بدون مشارکت ایران طرح توقف افزایش تولید نفت عملی نخواهد بود

پاتریک آلمن -وارد مدیر اجرایی شرکت دانا گاز پی جی اس سی روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در دوبی با بیان این مطلب افزود: من در کل در مورد حصول یک توافق بر سر توفف افزایش تولید خوشبین نیستم. فشاری در مورد تلاش ایران برای افزایش تولید وجود دارد. محیط مناسبی برای توقف وجود ندارد.

دانا گاز تولید کننده هیدروکربون ها از مصر تا عراق و فروشنده نفت سبک است. بلومبرگ خاطرنشان می کند که ایران پس از تحریم های اقتصادی سخت آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور در سال 2012 جایگاه خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک از دست داده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور در عین حال که از اقدام برای ثبات بازار حمایت می کند در طرح توقف افزایش تولید تا زمان بازیابی سهمیه قبلی خود شرکت نخواهد کرد.

اوپک طی ماه جاری گفته است که اعضایش در یک گردهمایی در ماه سپتامبر در مجمع بین المللی انرژی در الجزایر، شرایط بازار را به بحث خواهند گذاشت.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت و روسیه در نشست ماه آوریل در دوحه نتوانستند بر سر محدود ساختن تولید به توافق برسند چرا که ایران از حضور در این اجلاس سرباز زد و عربستان سعودی نیز گفت بدون مشارکت تمام اعضا حاضر به پیشبرد این طرح نخواهد شد.

زنگنه بدون مشخص ساختن کشوری گفت: تولید کنندگانی که بازارها را بی ثبات ساخته اند بزرگترین مسئولیت را برای بازگرداندن ثبات دارند.

محسن قاسمی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه ای در یازدهم ژوئیه گفت: ایران حدود 80 درصد از سهم بازار خود را در پیش از تشدید تحریم ها در سال 2012 بازیافته است.

جان بولتون مدعی شد: توافق اتمی ایران بدترین نوع مماشات در تاریخ آمریکا است

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نومحافظه کاران مشهور این کشور در سخنانی توافق اتمی با ایران را بدترین نوع کوتاه آمدن برابر یک کشور برشمرد.

بولتون در سخنرانی امروز یکشنبه خود در نشست موسوم به «ائتلاف آزادی آمریکا» گفت: توافق اتمی ایران بدترین نوع مماشات در تاریخ آمریکا  است.

بر این اساس، بولتون درباره برجام مدعی شد شواهد زیادی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و دیگر منابع  مبنی بر این وجود دارد که رژیم ایران در حال نقض توافق است .

بولتون همچنین ادعا کرد فکر نمی‌کنم که آن‌ها مفاد موجود در قرارداد را رعایت کرده باشند. آن‌هاحداقل امتیاز را داده‌اند و در عوض 100 میلیارد دلار به دست آورده‌اند.

وی به انتقاد از پرداخت غرامت از سوی کاخ سفید در زمینه آزادی اتباع زندانی این کشور در ایران پرداخت و افزود: همه دشمنان و حتی دوستان ما از آنچه که دیده‌اند وحشت زده شده‌اند. آن‌ها شاهد ترک دهه‌ها سیاست دوحزبی ما یعنی عدم مذاکره با تروریست‌ها بودند اما این‌بخشی از توافق اتمی بود.

ایرنا:

بلومبرگ : بدون مشارکت ایران طرح توقف افزایش تولید نفت عملی نخواهد بود

توقف افزایش تولیدنفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت ' اوپک ' بدون مشارکت ایران که درصدد تقویت سطح تولید برای بازیابی سهم خود در بازار است، عملی نخواهد شد.

پاتریک آلمن -وارد مدیر اجرایی شرکت دانا گاز پی جی اس سی روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در دوبی با بیان این مطلب افزود :' من در کل در مورد حصول یک توافق بر سر توفف افزایش تولید خوشبین نیستم. فشاری در مورد تلاش ایران برای افزایش تولید وجود دارد. محیط مناسبی برای توقف وجود ندارد.

دانا گاز تولید کننده هیدروکربون ها از مصر تا عراق و فروشنده نفت سبک است.

بلومبرگ خاطرنشان می کند که ایران پس از تحریم های اقتصادی سخت امریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور در سال 2012 جایگاه خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک از دست داده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور در عین حال که از اقدام برای ثبات بازار حمایت می کند در طرح توقف افزایش تولید تا زمان بازیابی سهمیه قبلی خود شرکت نخواهد کرد.

اوپک طی ماه جاری گفته است که اعضایش در یک گردهمایی در ماه سپتامبر در مجمع بین المللی انرژی در الجزایر ، شرایط بازار را به بحث خواهند گذاشت .

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت و روسیه در نشست ماه آوریل در دوحه نتوانستند بر سر محدود ساختن تولید به توافق برسند چرا که ایران از حضور در این اجلاس سرباز زد و عربستان سعودی نیز گفت بدون مشارکت تمام اعضا حاضر به پیشبرد این طرح نخواهد شد.

زنگنه بدون مشخص ساختن کشوری گفت : تولید کنندگانی که بازارها را بی ثبات ساخته اند بزرگترین مسئولیت را برای بازگرداندن ثبات دارند.

محسن قاسمی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه ای در یازدهم ژوئیه گفت : ایران حدود 80 درصد از سهم بازار خود را در پیش از تشدید تحریم ها در سال 2012 بازیافته است .

قاسمی در آن زمان گفته بود، ایران در حال صدور روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت از 8/ 3 میلیون نفت تولید شده خود است .

رابین میلز مدیر اجرایی شرکت مشاوره انرژی قمر در دوبی یکشنبه در یک تماس تلفنی گفت : ایران از قطع تقویت تولید خود در زمانی که عربستان سعودی ، عراق و دیگر تولید کنندگان قصد فروش بیشتر دارند، نگران خواهد شد. اگر ایران جایی در توافق نداشته باشد، توافق به هم می خورد. '

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار