توجيه شهرسازي برج 30 طبقه يزد كجاست؟
چند سالي است كه تب تراكم و ارتفاع و اخيراً نيز طاعون برج‌‌سازي به جان شهر تاريخي و سنتي يزد افتاده است و متاسفانه علي رغم عدم انطباق اين رويكرد با ماهیت فیزیکی و حتي با مقتضیات اجتماعی و اقتصادی اين شهر كهن، شاهد تداوم و شدت گرفتن آن در فضایی خالی از هر نوع اظهارنظر و اعتراض هستيم.
کد خبر: ۲۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 28 April 2015
به گزارش تابناک یزد،ديار یزد، علاوه بر اين كه يكي از سرزمين‎‎هاي كهن و تاريخي ايران زمين به شمار مي‎‎رود، به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا نيز شناخته مي ‏‏شود.

در برخي منابع، بنای اولیه شهر یزد را به دوران ضحاک و اسکندر مقدونی نسبت داده‌اند ولي در مجموع آثار باستانی پراکنده موجود در این ديار به سهم خود گویای قدمت و دیرینگی پیشینیه تاریخی و فرهنگی سرزمین و مردم این منطقه از كشورمان است.

چند سالي است كه مسئولان استان در تلاش براي ثبت جهاني اين شهر تاريخي از سوي يونسكو هستند و حتي قرار است كه يزد در سال 2017 ميلادي به عنوان شهر نمونه گردشگري جهان اسلام معرفي شود، ضمن اين قرار است سال 95 نيز به عنوان سال خوشامدگويي به يزد معرفي شود.

با تمام اين اوصاف، در همين سال‎‎ها تب تراكم و ارتفاع به جان معماري كهن اين شهر افتاده و اخيراً نيز خبرهايي مبني بر ساخت برج و آسمانخراشي 30 طبقه در يزد شنيده مي‎‎شود.

برجي كه قرار است در مهمترين معبر ورودي گردشگران داخلي و خارجي شهر تاريخي يزد، عمدتاً ‌با كاركرد تجاري در زميني كه هم‌اكنون در حال گودبرداری است، ساخته شود.

در حالي كه برخي منابع از صدور مجوز ساخت اين برج از سوي کمیسیون ماده 5 یزد خبر مي‏‏دهند، بسياري در جست‎‎وجوي پاسخ اين سئوال هستند كه چگونه چنين مجوزي از سوي مرجعي صادر شده كه به تازگي ارتفاع كتابخانه چند طبقه مرکزی يزد را به بهانه بلندتر بودن نسبت به سایر مجموعه بناهای موجود در بافت تاریخی یزد و تهدیدی برای ثبت جهانی اين بافت تاريخي، تعديل كرده است؟

دكتر "سيد محمد حسين آيت اللهي" عضو هيات رييسه نظام مهندسي ساختمان و رييس دانشكده معماري دانشگاه يزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با بيان اين كه هنوز مدارك ساخت اين برج به نظام مهندسي تحويل داده نشده و ساخت آن رسميت نيافته است، اظهار مي‏‎‏كند: در مجموع ساخت هر گونه ساختماني اعم از آسمانخراش يا حتي واحدي يك طبقه، بايد منطبق با قانون انجام شود و قانون براي تمام ساخت و سازها به درستي اعمال شود.

وي مي‎‎گويد: اما نكته حائز اهميت و جاي سئوال اين است كه چه عاملي باعث شده كه همان قدرتي كه يك طبقه از كتابخانه مركزي يزد را با وجود اين كه يك طرح ملي و داراي مصوبه دولت را به بهانه تهديد براي ثبت بافت تاريخي يزد تخريب كرد، اكنون چنين آسمانخراشي را در شهر يزد بسازد و چنين اجازه‎‎ي خلاف قانون و شرعي را صادر كند.

آيت اللهي همچنين معتقد است كه ساخت چنين ساختماني بايد توجيه شهرسازي داشته باشد ولي اگر توجيه شهرسازي نداشته باشد، اصولاً طرح موضوع آن در كميسيون ماده 5 بي‎‎معناست.

اين عضو هيات رييسه نظام مهندسي ساختمان يزد با تاكيد بر اين كه طرح مذكور حتماً بايد گزارش شهرسازي و مصوبه داشته باشد، عنوان مي‎‎كند: آيا رييس نظام مهندسي ساختمان يزد نيز در اين نشست كميسيون ماده 5 حضور داشته يا خير؟ و آيا در صورت حضور در اين جلسه، گزارش شهرسازي اين طرح را مطالعه كرده است يا خير؟

دكتر "محسن عباسي هرفته" معاون دانشكده معماري دانشگاه يزد نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، ساخت اين برج 30 طبقه را نامتناسب با یزد تاریخی مي‎‎داند و مي‎‎گويد: بايد قبل از خدشه‎دار شدن ثبت جهاني بافت تاريخي يزد و بروز يك مشكل ملي ديگر همچون مجموعه جهان‎‎نماي ميدان نقش‏‏جهان اصفهان، جلوي ساخت اين بنا گرفته شود.

وي ادامه مي‎‎دهد: اصولاً شهر يزد با توجه به گستردگي زياد و وجود زمين‏‏هاي خالي زياد نيازي به تراكم سازي ندارد، ضمن اين كه ساخت اين برج خط آسمان شهر يزد كه عمدتاً يك خط آرام است را با ساخت اين جيغ بنفش بلند، خدشه‎‎دار خواهد كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، واقع شدن اين آسمانخراش در مهمترين معبر وروردي گردشگران داخلي و خارجي به يزد را نامتناسب با توقعي كه از شهر تاريخي يزد در اذهان گردشگراني كه به شهر وارد مي‏‏شود، مي‎‎داند.

وي اين طرح را در واقع جدال نابرابر و ناعادلانه ميان برج و بادگير در شهر بادگيرها مي‎‎خواند و اظهار مي‎‎كند: متاسفانه در حالي كه برخي كشورها براي جذب توريست بيشتر اقدام به ساخت و كهنه سازي بناهاي تاريخي و جعل مدارك آنها مي‏‏كنند، ما در كشورمان با وجود چنين ظرفيت‎‎هاي تاريخي به دست خود انها را نابود مي‏‏كنيم.

عباسي، تفكر برج سازي و تب بلندمرتبه سازي را برگرفته از سبك زندگي غربي مي‎‎داند و مي‎‎گويد: متاسفانه ساخت اين آسمانخراش در بلوار جمهوري شهر يزد نه تنها به بافت تاريخي يزد آسيب وارد خواهد كرد بلكه آسيب‎‎هاي اجتماعي و زيست محيطي فراوان ديگري مانند افزايش بار ترافيكي اين معبر و غيره را به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد اين عضو هيات علمي دانشگاه، معماري نوعي رسانه فرهنگي است ولي متاسفانه در رابطه با اين تصميم هيچ رجوعي به متخصصان اين مقوله و حتي دانشكده معماري يزد كه به عنوان يكي از معتبرترين دانشكده‎‎هاي معماري كشور و مطرح در جهان و محلي براي رجوع بسياري از اساتيد معماري دنياست، نشده است.

معاون دانشكده معماري يزد با تاكيد بر اين كه برج 30 طبقه يزد پيوست فرهنگي نيز ندارد، خواستار جلوگيري از ساخت اين بنا از سوي متوليان شهر قبل از تبديل اين موضوع به كلافي در هم پيچيده و يك معظل شهري شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار