رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«
بعضی‌ها چِندش‌شان می‌شود ما از بدعهدی آمریکا بگوییم»،«کنایه عجیب سجادی به هاشمی در برنامه زنده»،«انتقاد از اظهارات علی یونسی درباه اهل سنت»، و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۸۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 02 September 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جوانان ما هم روضه می‌خواهند هم کنسرت

حجت الاسلام احمد مازنی با اشاره به حواشی که این روزها بر سر لغو کنسرت‌ها در برخی از شهرها پیش آمده گفت: این مسئله بسیار ساده است، یک بعد حکم فقهی مسئله است که امام خمینی(ره)آنرا حل کرده اند و یک بعد نیز مبانی قانونی است که قانون نیز در این زمینه تکلیف را روشن کرده است. مازنی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر افراد غیرمسئول که به عنوان خطیب جمعه و یا هر عنوان دیگر که تریبون در اختیار دارند می توانند پیشنهاد دهند، یا نصحیت کنند و تذکر دهند اما حق وضع قانون برای یک منطقه خاص را ندارند چرا که این مسئله باعث ایجاد حواشی می‌شود. وی تاکید کرد: مسئله دیگری که جای نگرانی برای متدینین ایجاد می کند این است که افرادی هستند که برای تماشا و استفاده از این کنسرت ها شرکت می کنند که ممکن است این افراد برخی از هنجارهای اجتماعی و موازین اسلامی را رعایت نکنند که باید این مسئله کنترل و مدیریت شود که این حاشیه باعث نشود اصل مسئله که برگزاری کنسرت هاست دچار مشکل شود. این عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:جوانان ما به همان اندازه که نیاز به مجالس روضه و دعا دارند به همان اندازه نیز نیاز به فضاهای هنری ،شاد و مفرح دارند که کنسرت یکی از اینهاست. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرده است.


بعضی‌ها چِندش‌شان می‌شود ما از بدعهدی آمریکا بگوییم

احمد خاتمی در یادواره 43 شهید رباط کرمان با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند اگر برجام اجرا شود ایران گل و بلبل می‌شود، تصریح کرد: قرار بود تحریم‌ها یک شبه برطرف شود اما الان می‌گویند به تدریج و زمان لازم است. آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دشمن در برجام بدعهدی کرد، افزود: رسانه‌ای نوشته بود حمله چندین بار خاتمی به برجام، حرف را درست بفهمند، بعضی‌ها چندششان می‌شود ما از بدعهدی آمریکا بگوییم، مگر شما آمریکایی هستید؟ وی ادامه داد: ما که از طرف داخلی خودمان که بد نمی‌گوییم، آن‌ها زحمت کشیدند اما زحمت‌شان با بدعهدی مواجه شد. نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن می‌گوید به بیگانگان اعتماد نکنید و اعتماد به بیگانگان مثل خانه عنکبوتی است و این منطق قرآن است. تسنیم این خبر را منتشر کرده است.


کنایه عجیب سجادی به هاشمی در برنامه زنده

برنامه ورزش و مردم امروز جمعه میزبان نصرالله سجادی بود. در این برنامه سردبیر یکی از روزنامه های ورزشی به انتقاد از رفتار سه ملی پوش والیبال در افتتاحیه المپیک پرداخت و وزارت ورزش و جوانان را مقصر عدم برخورد با این نفرات دانست ولی سجادی در برنامه زنده مدعی شد: همه می‌دانند که مسئول اعزام به مسابقات ما نبودیم و کمیته ملی المپیک بودیم. نمی دانم چرا از روزی که المپیک تمام شده هیچ کدام از آقایان در مصاحبه ها و برنامه های تلویزیونی حضور ندارند و در خصوص اتفاقات پاسخ نمی‌دهند!نامه نیوز این خبر را منتشر کرد.


انتقاد از اظهارات علی یونسی درباه اهل سنت

عباس سلیمی‌نمین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در خصوص بخشی از سخنان علی یونسی که گفته بود: "اهل‌سنت ایران می‌توانند در لابی سیاسی با عربستان موثر باشند."( روزنامه ایران، 7/6/95 ، ص 2) نوشت: مراد دستیار ویژه حضرتعالی از اهل سنت ایران چه کسانی‌اند؟ زیرا افرادی می‌توانند در مقام لابی‌گری با سعودی‌ها بر آیند که مقبولیتی نزد آنان داشته باشند. اگر پیشنهاددهنده محترم کمترین شناختی از عزیزان اهل سنت در کردستان، ترکمن صحرا و ... داشت، بر این واقعیت واقف می‌شد که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت ایران از وهابیت به عنوان فرقه‌ای دست ساخته دشمنان جهان اسلام(همچون بهائیت) برائت می‌جویند و از آن ابراز تنفر علنی می‌کنند. لذا اهل سنتی که ما می‌شناسیم نمی‌توانند نقشی در این زمینه ایفا نمایند، الا قلیلی که از تبلیغات وهابیت تاثیر گرفته و با سعودی‌ها ارتباط غیر آشکار دارند. طبعا این جماعت قادر به نقش‌آفرینی در چارچوب پیشنهاد عرضه شده خواهند بود، بنابراین آیا ارائه چنین رهنمودهایی جز رسمیت دادن به این ارتباط و ارتقا جایگاه دارندگان آن خواهد بود؟ تسینیم این خبر را منتشر کرد.


توضیحی درباره پرونده 16 میلیارد تومانی 

محمود کلهری مشاور امور اجتماعی و رسانه‌ای معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی، اظهار داشت: در توضیح پرونده 16 میلیارد تومانی که آقای انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در برنامه متن حاشیه بدان اشاره کرد، باید بر این نکته تاکید شود که این موضوع مربوط به فیش‌های نجومی نیست. وی افزود: پرونده 16 میلیاردی مربوط به اقدامات و پیگیری‌های معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص برگرداندن این مبلغ از دانشگاه ایرانیان است. کلهری تصریح کرد: پرونده 16 میلیارد تومانی مربوط به دانشگاه ایرانیان است و نه فیش‌های نجومی که با پیگیری‌های معاونت حقوقی دولت یازدهم این مبلغ بازگردانده شد.فارس این خبر را منتشر کرده است.


دریافت کنندگان حقوق های نجومی لیاقت مسئولیت ندارند

امام جمعه موقت تهران گفت: معنای عذرخواهی‌ها مسئولان دولتی این است که پرداخت‌های غیرمتعارف به برخی مدیران دولتی غیرقانونی بوده و وجهه قانونی نداشته است. آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت امروز تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به دیدارهای رهبر معظم انقلاب با هیات وزیران و مسئولان وزارت اطلاعات، اظهار داشت: فردی حقوق 40 یا 50 میلیون تومانی هر ماه دریافت می‌کند از طرفی یک کارگر ساعت‌ها کار می‌کند و هر ماه حقوق یک یا دو میلیون تومانی دریافت می‌کند؛ کجای این عدالت و انصاف است؟ اگر این آقایان می‌دانستند که نظام اسلامی بر پایه عدل و انصاف مستقر است چرا این حقوق‌های نجومی را دریافت کردند و اگر هم نمی‌دانستند که شایستگی مسئولیت در نظام اسلامی را ندارند، فردی که نمی‌داند پایه نظام اسلامی بر عدل استوار شده، لیاقت مسئولیت در این نظام اسلامی را ندارد.


بیش از 20 هزار نفر از اعضای منافقین از اول انقلاب عفو شده‌اند

محسن رضایی پیش از ظهر روز جمعه با حضور در شبکه جهانی ولایت ضمن بازدید از بخش های مختلف این شبکه با آیت‌الله قزوینی دیدار و گفتگو کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از اول انقلاب بیش از 20 هزار نفر از اعضای منافقین مورد عفو قرار گرفته‌اند، گفت: قرار است در پارلمان اروپا نسبت به ایران حکمی صادر کنند تا اروپا ارتباطاتش را با ایران قطع کند.


رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تغییر می‌کند

رئیس فراکسیون امید گفت: تا زمانی که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل نشود، هیچ بحثی درباره ریاست این شورا نخواهیم داشت و تاکنون هم چنین بحثی نشده است.محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعیین رئیس جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با کناره‌گیری وی از این سمت اظهار کرد: هنوز هیچ بحثی روی هیچ مصداقی انجام نشده است. در مقطع فعلی بحث اصلی ما ارزیابی عملکرد شورای سیاست‌گذاری و آسیب‌شناسی آن است.وی در ادامه افزود: قطعاً ما، هم در ترکیب شورای سیاست‌گذاری تغییراتی را خواهیم داشت و هم در زمینه راهبردها و رویکردها؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری را نیز خود اعضای شورا تعیین می‌کنند، بعد از اینکه شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد، اولین کارش انتخاب رئیس و هیات رئیسه خواهد بود.نماینده مردم تهران در پایان با بیان اینکه سعی می‌کنیم قبل از پایان شهریور فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را آغاز کنیم، گفت: رئیس شورای سیاست‌گذاری قاعدتاً از یک مرحله تا مرحله بعد تغییر می‌کند الان هم هدف شورای سیاست‌گذاری انتخابات اردیبهشت 96 خواهد بود.


ماجرای اعتراض آیت الله مهدوی‌کنی به احمدی‌نژاد

مصباحی مقدم درباره علت عدم حضور ناطق نوری در جلسات جامعه روحانیت مبارز گفت: در مورد آقای ناطق نوری البته موضوع متفاوت است؛ فقط قهر خودش بود.مصباحی مقدم در این خصوص ادامه داد: در مناظرات انتخاباتی سال 88 نسبت به ایشان بی‌حرمتی شد و ایشان انتظار داشت جامعه روحانیت مبارز نسبت به این مساله یک واکنش جدی نشان دهد و در پی عدم تحقق این انتظار، ایشان رنجیده خاطر شد .مصباحی مقدم درباره این موضوع تاکید کرد: به صورت خصوصی آیت‌الله مهدوی کنی نسبت به این واکنش‌ها و رفتارها در نخستین جلسه واکنش نشان داد؛ حضوری و خصوصی هم به ایشان اعتراض کردند، اما بازتاب عمومی پیدا نکرد.وی در پاسخ به اینکه "چرا این تذکر هرگز رسانه‌ای نشد؟" گفت: شاید علتش این بود که اگر واکنش رسمی و عمومی اینچنینی نشان داده می‌شد، بر نتیجه انتخابات اثرگذار می‌شد.جمهوریت این خبر را منتشر کرده است.


دادگاه پرونده دکل نفتی گمشده تعیین وقت نشده است

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی، در خصوص آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گمشده و تعیین وقت دادگاه اظهار داشت: پرونده همچنان در دست بررسی است و برای آن هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.وی افزود: تمام مهتمان این پرونده جز یک نفر با نام (محمودی) با قید وثیقه آزاد هستند.وکیل مدافع مهاجرانی گفت: بنده در این پرونده وکالت مهاجرانی را برعهده دارم که در حال حاضر وی با قید وثیقه آزاد است.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.


دلگرمی رهبر انقلاب برای تیم ملی

پس از برد 2 بر صفر تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی قطر که با حواشی زیادی نیز همراه بود، صفحه اینستاگرام منتسب به رهبری با انتشار تصویری از حضور ایشان در بین اعضای تیم ملی در آستانه اعزام به بازی های جام جهانی 1998 فرانسه، به حمایت از تیم ملی ایران پرداخت.


دستگیری 700 جاعل و مدعی نفوذ در دستگاه قضایی

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با میزان به سوءاستفاده عده‌ای از نام اشخاص حقوقی و قضایی در امر رشوه گیری اشاره کرد وگفت: تا به امروز بیش از 700 جاعل و مدعی اعمال نفوذ در دستگاه قضایی شناسایی شده‌اند که تعدادی از این افراد در زندان هستند و تحقیقات اولیه پرونده برخی افراد انجام و با ضمانت آزادند تا رسیدگی‌های قضایی انجام شود و برخی نیز محکومیت‌های قطعی پیدا کرده اند. وی با تاکید بر افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و برخورد با مفاسد احتمالی در درون و پیرامون دستگاه قضایی اظهار کرد: با تقویت نظارت‌های مدیریتی و آسیب شناسی موضوع به این نتیجه رسیده‌ایم که بخشی از ذهنیت مردم و جامعه و مسئولان درباره عملکرد دستگاه قضایی منطبق با واقعیت نیست و دراین باره بزرگنمایی شده است.


وظیفه وزارت خارجه گرفتن حق ایران از آمریکاست

علاءالدین بروجردی ریس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران درباره آینده برجام و دستاوردهای ایران با توجه به شرایط بوجود آمده گفت: ابتدا باید پرسید در دوران پسا برجام چه اتفاقی برای کشور افتاده است؟ در حال حاضر قطعنامه‌های مصوب علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل لغو شده است.این نماینده اصول‌گرای مجلس دهم ادامه داد: از طرف دیگر در ارتباط با اتهامات نظامی که علیه ایران زده می شد و تحت عنوان "پی ام دی" معروف است نیزما موفق عمل کرده‌ایم و دراین زمینه طرف مقابل حق و حقوق ما را پذیرفت، دست‌ها را بالابرد و تسلیم شد. بروجردی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما باید حقمان را از حلقوم آمریکا بیرون بکشیم افزود: ماموریت فعلی وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده در حال حاضر این است که حق ما را علی رغم تمام کارشکنی‌ها و عدم اجرایی تعهدات آمریکا در برجام از آنها بگیرند.


نباید مردم را بترسانیم و به آن‌ها توهین کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری عصر روز پنج‌شنبه در مراسم چهارمین سال درگذشت آیت‌الله محی‌الدین انواری در مسجد قبای تهران اظهار کرد: مرحوم انواری نگاه مثبتی به جامعه داشت و ما هم باید همین‌گونه باشیم. نباید مدام مردم را بترسانیم و به آن‌ها توهین یا تحقیرشان کنیم. نباید با مردم خشن برخورد کنیم. پیغمبر (ص) امیرالمومنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) کی اینگونه بودند؟ در حالی که این بزرگان اسوه ما هستند ما باید مثل آن‌ها رفتار کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :