رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در بحث‌های آزاداندیشی دینی هیچ محدودیتی وجود ندارد و این موضوع به همه ادیان مربوط می‌شود لذا هیچکس نمی‌تواند شما را تکفیر کند.
کد خبر: ۲۹۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 07 September 2016
به گزارش تابناك رضوي، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی آزاداندیشی دینی که در محل دانشگاه آزاد واحد مشهد برگزار شد اظهار کرد: بحث آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بسیار مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و در دانشگاه آزاد کلید خورده امید دارم افزود: من در دانشگاه آزاد به دنبال این هستم که فضایی ایجاد شود که هر کس یک مطلب اساسی در هر موضوعی دارد بتواند آن را تبدیل به مقاله کرده و در فضای باز دانشگاهی به عنوان یک درس در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی همه موضوعات در هر بخشی به صورت آزاد توسط افراد مختلف مطرح می‌شود و مخاطب با عقل و خرد خود می‌تواند موضوع مطرح شده را پذیرفته و یا نپذیرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: توجه کنید که در بحث‌های آزاداندیشی دینی هیچ محدودیتی وجود ندارد و این موضوع به همه ادیان مربوط می‌شود لذا هیچکس نمی‌تواند شما را تکفیر کند.

وی خاطرنشان کرد: در قرون وسطی موضوعات و تفکرات مذهبی مشکلاتی را ایجاد کرده بود و حتی اگر فردی حقیقت را می‌گفت باید تکفیر می‌شد. اما در بحث ادیان اینگونه نیست و هر کس باید آزادانه نظر خود را مطرح کند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی به معنای ارائه آزاد مباحث به مخاطب است،‌ خاطرنشان کرد: ما یک اصل بسیار مهم در بحث آزاداندیشی داریم و آن «لا اکراه فی‌الدین» است به این معنا که هیچ اکراهی در زندگی نیست که خداوند آن را جزو دین حساب کند لذا ما آزادیم.

وی اضافه کرد: مگر بناست هر چیزی را که حقیقت است به دیگران تحمیل شود خداوند به ما عقل و اختیار به صورت فطری داده تا با بهره‌گیری از این نعمت الهی تعقل کرده و موضوعات را پذیرفته و یا نپذیریم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلف یک عده راه درست را انتخاب می‌کنند و یک عده هم راه نادرست را، البته آنجایی که خود مردم قانون وضع کنند و موضوعات را به صورت قانون درآورند، طبق آن کسانی که زیر پرچم آن کشور زندگی می‌کنند موظف به عمل به آن هستند در  غیر این صورت هر کسی بنا به تعقل و تفکری که دارد می‌تواند موضوعات را پذیرفته و یا نپذیرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اثبات خداوند یا موضوعاتی نظیر منظومه شمسی از سوی ما قابل اثبات است اما پذیرش آنها یک موضوع مرتبط با افراد می‌باشد، ادامه داد: در این واقعیت‌ها بنا به فرموده خداوند هیچ اکراهی نیست، کسانی که این موضوعات را می‌پذیرند سرنوشتشان بهست خواهد بود و از سوی دیگر کسانی که آن را نپذیرند خداوند جهنم را برای آنها قرار داده است لذا باید به این موضوع توجه کرد که خداوند همه ما را هدایت کرده و بر این اساس به ما قدرت تفکر و تعقل عنایت فرموده است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ابراز داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب کرسی‌های آزاداندیشی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود البته شاید این کرسی‌ها هم اکنون در بسیاری از محافل و مراسمات وجود داشته باشد، اما برگزاری آنها در دانشگاه یک مسئله متفاوت است.

وی گفت: به دنبال تأکید مقام معظم رهبری در راستای تدوین راهکار اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی گام برداشتیم و در این جهت مبانی آزاداندیشی دینی را به عنوان یک کتاب نوشتیم و در آن علاوه بر ذکر نمونه‌هایی از آزاداندیشی در دوره‌های مختلف اثبات کردیم که اسلام به این موضوع تأکید ویژه‌ای دارد و ما نیز باید اینگونه فکر کنیم.

هاشمی رفسنجانی ابراز کرد: باید کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه باشد تا مسائل کلی در بخش‌های مختلف که در زندگی پیش می‌آید برای نسل جوان و حتی اساتید دانشگاه توضیح داده شود، اگر ما اینگونه عمل کنیم قرآنی عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید عقلانی و محتوای آنها محکم و مفید باشد، ادامه داد: بهترین شیوه بیان مباحث در کرسی‌های آزاداندیشی طرح موضوعات بر پایه حکمت است و در این شرایط اگر مخاطبان قانع شدند که بسیار خوب است اما اگر قانع نشدند نیازی به اجبار و تحمیل موضوعات به افراد نیست.

رفسنجانی اسلامی بودن دانشگاه آزاد را هدفمند دانست و بیان کرد: دانشگاه آزاد باید آزاد باشد، آن موقع که در جهت تأسیس این دانشگاه گام برداشتیم معنای آزاد بودن این دانشگاه این بود که هر کسی که توانایی و تمایل به ادامه تحصیل دارد بتواند در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل شده و تحصیلات تکمیلی را طی کند، البته آن زمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی که بزرگان هم حضور داشتند مقرر شد برای ورود به این دانشگاه آزمون برقرار شود.

وی گفت: همچنین در بحث آزاد بودن دانشگاه آزاد باید برخی علوم که در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد در این دانشگاه تدریس شود چرا که مردم برای تحصیل در این دانشگاه هزینه می‌پردازند و باید خدمات و علوم خاص را نیز دریافت کنند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی این توفیق را دارد که یک جریان بالنده در بحث تولید علم در کشور است و از سوی دیگر اعتقاد ما بر این است که کرسی‌های آزاداندیشی نباید به طرح مباحث به صورت حضوری محدود شوند بلکه باید در ارائه این موضوعات در حوزه مجازی هم اقداماتی انجام شود.

هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هر جا بحثی می‌شود نیاز نیست برویم آنجا و دعوا کنیم، خاطرنشان کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی گفتمانمان باید آزاد باشد و در این شرایط خود مردم به سمت این مباحث روی آورده و موضوع را بفهمند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار