با هدف ترویج زایمان طبیعی
رواج زایمان سزارین به قدری در ایران سریع اتفاق افتاد که در مدت کمی به رتبه نخست سزارین دنیا رسید و متاسفانه استان اردبیل با آمار بالای 50 درصد از استان های با درصد بالا در سزارین بود.این آمار نگران کننده مسئولان را بر آن داشت تا با تدابیر ویژه زایمان ها را به طرف زایمان طبیعی سوق دهند. احداث بلوک های زایمانی از جدیدترین طرح های مطرح شده است که امسال در استان اجرا می شود.
کد خبر: ۲۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 30 April 2015

رواج زایمان سزارین به قدری در ایران سریع اتفاق افتاد که در مدت کمی ایران به رتبه نخست سزارین دنیا رسید و متاسفانه استان اردبیل با آمار بالای 50 درصد از استان های با درصد بالا در سزارین بود.

به گزارش تابناک، این آمار نگران کننده مسئولان حوزه سلامت را بر آن داشت تا با حمایت و تدابیر ویژه هر چه بیشتر زایمان ها را به طرف زایمان طبیعی سوق دهند و در واقع این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد که روش زایمان انتخابی نیست بلکه زایمان باید برای سلامت نوزاد و مادر به صورت طبیعی صورت بگیرد مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد.

در اجرای طرح تحول نظام سلامت برخی راهکارها چون محدودیت پزشکان و بیمارستان ها برای تشویق مادران انجام شد و طبق گفته مسئولان استانی تا حدود زیادی این تدابیر در کاهش میزان زایمان سزارین تاثیر گذار بوده است.

احداث بلوک های زایمانی در مراکز درمانی از دیگر طرح ها برای ترویج زایمان طبیعی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اعلام کرد این طرح در سال جاری به اجرا درخواهد آمد.

فرهاد پورفرضی استقرار مشاور و پزشکان متخصص، کنترل فشار خون مادر و ضربان قلب جنین را از کارکردهای بلوک های زایمانی برشمرد.

وی ارائه خدمات مشاوره در ساعات مختلف شبانه روز و راهنمایی مادران باردار را از دیگر خدمات این بلوک ها عنوان کرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بخشی از سیاست طرح تحول نظام سلامت ترویج زایمان طبیعی است و بر همین اساس طی سال های اخیر اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به افزایش 13/3 درصدی زایمان طبیعی در بیمارستان های دانشگاهی استان، گفت: فرهنگ سازی و کاهش هزینه زایمان طبیعی تواما به تحقق این مهم کمک کرده است.

پورفرضی تاکید دارد که افزایش زایمان طبیعی به منزله کاهش سزارین است و این نوع عمل جراحی به دلیل عواقب غیر قابل جبران برای مادر و نوزاد تنها در موارد خاص و طبق نظر پزشک متخصص توصیه می شود.

وی به ضرورت همکاری بیمارستان های خصوصی در کاهش سزارین تاکید کرد و افزود: با احصای آمار بیمارستان های خصوصی در مجموع سزارین 7/8 درصد کاهش یافته است.

این مسئول تاکید دارد که هدف گذاری طرح تحول کاهش ۱۰ درصدی سزارین تا پایان سال جاری است و تحقق آن نیازمند همکاری بیمارستان های خصوصی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار