تابناک: از ابتدای سال جاری تاکنون 38 هزار و 775 مورد تولد ثبت شده است، که از این تعداد 19 هزار و 860 مورد پسر و 18 هزار و 915 مورد دختر بوده است و 10 هزار و 551 مورد فوت در این مدت در استان ثبت شده است.
کد خبر: ۲۹۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵ 21 September 2016
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، تولد، ازدواج، طلاق، مرگ چهار واقعه حیاتی است که ارائه آمار به دلیل پالایش تغييرات جمعيت‌شناسى، از اهمیت بسیاری برخوردار است، ثبت کامل وقايع حياتى از نيازهاي مهم و اساسي برای برنامه‌ريزان كشور است و می‌تواند به تحلیلگران اقتصادی و اجتماعی برای ارائه بهتر راهکارها کمک شایانی کند.

اما از چندی پیش تا کنون ارائه آمار وقایع حیاتی در اصفهان تنها محدود به آمارهای تولد و وفات شده است! و اداره کل ثبت احوال از ارایه آمار ازدواج و طلاق خودداری می کند. به نظر می‌رسد عدم ارائه آمار ازدواج و طلاق پس از افزایش آمار و طلاق و کاهش واقعه ازدواج صورت گرفته است تا شاید عدم ارائه آمار با کاهش و آفزایش این وقایع کمک کند! این در حالی است که مسعود کیان پور، جامعه شناس معتقد است تجربیات نشان می‌دهد پنهان کردن مسائل اجتماعی روش مناسبی برای حل این مشکلات نیست.

 وی در گفت وگو با ایسنا منطقه اصفهان، با بیان اینکه بدیهی است که مشکل افزایش آمار و طلاق و کاهش واقعه ازدواج را با پنهان کردن آمار نمی‌توان برطرف کرد، اظهار کرد: اگرچه نمی‌توان در این خصوص به طور قطع اظهار نظر کرد زیرا دلایل سازمان ثبت احوال از عدم ارایه آمار روشن نیست اما ارایه نکردن آمار مربوط به طلاق یا ازدواج مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: اصولاً در برخورد با بسیاری از مسائل اجتماعی کشور از این شکل بیشتر استفاده می‌شود به این معنا که با انکار کردن و یا عدم ارایه آمار دقیق تلاش می‌شود مسئله محدود و یا کنترل شود در حالی که تجربه نشان داده این روش مناسب نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در بسیاری از مسائل اجتماعی به گونه‌ای وانمود می‌کنیم که اصلاً مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: عدم توجه به مسائل با پاک کردن صورت مسئله موجب می‌شود مشکلات مانند آتش زیر خاکستر در لحظه مجال شعله ور شدن پیدا کنند که در این حالت حل کردن موضوع با توجه به خساراتی که به بار می‌آورد سخت‌تر می‌شود.

کیان پور با اشاره به اینکه ممکن است سازمان ثبت احوال تصور کند با ارائه این آمار از آن سوء استفاده می‌شود و یا سیاه نمایی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: با این حال این روش برخورد با مسئله درست نیست و باید فضای کشور به گونه‌ای باشد که مشکل اجتماعی را در یک فضای متعالی و عاری از اعمال قدرت مطرح و به افراد اجازه ارایه راهکار داده شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این لازم است تا فضای عاری از تعصب و پیش داوری در جامعه ایجاد شود تا به مسئولان این اعتماد را بدهیم که در صورت ارائه آمار با جمع بندی راهکارها، وضعیت بهبود پیدا کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار