معلم بودن به اندازه کافی رسالت بزرگ و تاثیرگذاری در آینده جامعه است و به همین میزان اهمیت بیشتری را نیز می‌طلبد اما در صورتی که این شغل با شرایط خاصی مانند آموزش به کودکان استثنایی همراه شود به مراتب کار دشوارتر و رسالت بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۳۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱ 03 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی هادی خسروی بغدادی، یك معلم نمونه ابتدایی كودكان استثنایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: یكی از دانش‌آموزانم معلول عضلانی بود و همیشه با تخت در كلاس حضور ‌می‌یافت تا زمانی ‌که در مقطع پنجم ابتدایی بهبود یافت، در طول این مدت هروز از خانه تا مدرسه همراهی‌اش می‌کردم و از اینکه او توانسته تا این مقطع آموزش ببیند، بسیارخوشحال بودم اما متأسفانه پس از مدتی او دچار بیماری عفونی شد و فوت كرد كه یکی از دردناک‌ترین خاطراتم را در دوران تدریس رقم زد.

وی با بیان اینكه حدود 20 سال در یك مدرسه ابتدایی كودكان استثنایی در شهرستان گناباد خدمت می‌كرده است، ادامه‌ داد: یكی از شیرین‌ترین خاطراتی كه از مدت خدمتم به ‌یاد دارم، لحظه‌ای بود كه دانش‌آموزی با وجود اسپاسم شدید عضلانی در ناحیه دست‌ و پا و اینکه مادرش به یادگیری او در مدرسه امیدی نداشت، مدتی بر روی توانبخشی او تلاش كردم تا لحظه‌ای كه او توانست نام خود را بنویسد.

این معلم نمونه ابتدایی کودکان استثنایی تصریح‌ کرد: یکی از تجربیات که آموخته‌ بودم این بود که در کلاس برخی مواقع نقش معلم و دانش‌آموز را تغییر می‌دادم و شاهد اشتیاق بیشتر دانش‌آموزان به درس بودم.

خسروی بغدادی با تاکید بر اینکه تمام سازمان‌ها وام‌دار آموزش ‌و پرورش هستند، افزود: چرا باید آموزش‌ و پرورش به‌ دنبال خیریه باشد تا هزینه‌های خود را تأمین كند درصورتی ‌كه دولت باید اولویت بودجه را ابتدا به آموزش‌ و پرورش و سپس به سایر ارگان‌ها اختصاص دهد.

وی اضافه ‌کرد: خدمت به دانش‌آموزان استثنایی نیازمند عشق، صبر و حوصله بوده و خدمت به دانش‌آموزان استثنایی را همانند یك جاده ناهموار و خاكریز می‌دانم كه طی مسیر آن سختی‌های خود را دارد.

این معلم ابتدایی کودکان استثنایی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات فرهنگیان نبود انگیزه به‌ خصوص از نظر مالی است اما فرهنگیان نباید تنها برای رفع مشكلات مالی خود به آموزش و پرورش متکی باشند بلکه می‌توانند با تلاش فرصت‌های بیشتری برای خود ایجاد کنند.

خسروی بغدادی با اشاره به اینکه ابتدا خانواده‌‌ی کودکان استثنایی باید آنان را به عنوان عضوی از جامعه بپذیرند، عنوان‌ کرد: نباید کودکان استثنایی را از جامعه جدا و سربار آن دانست زیرا رشد اجتماعی آنان در جامعه همانند یك فرد توانمند بوده و هر معلولی توانایی خاص خود را دارد فقط باید كسی آن را كشف کرده و به توانمندی آنان پی ‌ببرد.

وی با بیان اینکه در بیشتر گروه‌های استثنایی تدریس نموده‌ام و در طی این دوران همیشه از آموزش به كودكان استثنایی لذت می‌بردم، گفت: اولین روزی‌ كه در این رشته پذیرفته شدم، شناخت كافی از كودكان نداشتم اما اکنون عاشق آنان هستم و همه‌ وجودم مملوء از آنان است.

این معلم ابتدایی کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وجود انگیزه برای یک معلم مهم‌ترین نقش را دارد وقتی آنان به یك دانش‌آموز عادی آموزش می‌دهند، امیدوارند که دانش‌آموزشان در آینده حداقل جایگاه جامعه را به‌ دست خواهد آورد اما در مورد كودكان استثنایی معلمان امید چندانی ندارند و انگیزه در آنان كم است.

خسروی بغدادی با اشاره به اینکه شركت در كلاس‌های ضمن‌ خدمت فرهنگیان نباید فقط به‌ دلیل امتیاز آن باشد بلكه واقعاً براساس نیاز صورت بگیرد، اظهار کرد: من با انگیزه زیادی در كلاس‌های ضمن‌ خدمت شرکت می‌کردم، با وجود اینکه آموزش‌ و پرورش برای این ماموریت‌ها هیچ هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همان‌طور كه پیامبر یك الگو و راهنما بود معلمان نیز علاوه بر راهنما باید الگو باشند، یادآور شد: معلم نمونه، معلمی است كه واقعا به كارش عشق بورزد و سعی كند كه كمبودهای شغل خود را رفع كند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار