مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: کاهش هفت درصدی قیمت پسته خشک، موجب تضرر باغداران این شهرستان شده است.
کد خبر: ۳۰۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 06 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، احمد نادری اظهار کرد: اکنون پسته خشک، به عنوان محصول عمده تولیدی این شهرستان، در بازار به صورت میانگین هر کیلوگرم 270 هزار ریال خرید و فروش می شود.
وی یکی از علل کاهش قیمت پسته را کمبود نقدینگی در بازار دانست و افزود: قیمت محصول پسته تر نسبت به سال گذشته کاهش یا افزایشی نداشت و میانگین قیمت آن در بازار هر کیلوگرم حدود 12 هزار ریال بود.
نادری مجموع ارزش ناخالص محصول تولیدی پسته شهرستان را حدود سه هزار و 300 میلیارد ریال پیش بینی کرد.
وی در عین حال به کاهش حدود 45 درصدی تولید پسته در این شهرستان خبر داد و علت آنرا نامناسب بودن شرایط آب و هوایی در فصول گذشته، نبود سرما و یخبندان زمستانه و افزایش حدود 9.5 درجه ای دمای هوا در بهار و تابستان و به تبع آن افزایش نسبی آفات پسته نسبت به سال قبل عنوان کرد.
نادری افزود: از مجموع 20 هزار و 245 هکتار باغ پسته شهرستان مه ولات، حدود 14 هزار هکتار به باروری رسیده است.
وی گفت: در سال جاری حدود هفت هزار تن از محصول پسته تولیدی شهرستان به صورت تازه خوری مصرف شده و حدود 12 هزار تن نیز پس از خشک و فرآوری کردن وارد چرخه مصرف و صادرات شده است.
مدیر جهاد کشاورزی مه ولات بیشترین سطح باغ های پسته شهرستان را مربوط به ارقام بادامی سفید با 70 درصد، اکبری 15 درصد، اوحدی 6 درصد، کله قوچی با پنج درصد و احمدآقایی با 2 درصد عنوان کرد.
شهرستان مه ولات به عنوان باغی ترین شهرستان خراسان رضوی شناخته می شود که پسته آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که با 20 هزار و 245 هکتار، رتبه نخست کشت و تولید این محصول مهم صادراتی استان را دارد.
مه ولات حدود 28 درصد سطح باغ های پسته خراسان رضوی و 5.5 درصد سطح زیر کشت این محصول در کشور را دارد.
این شهرستان با 50 هزار نفر جمعیت به مرکزیت فیض آباد در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار