به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، میانگین میزان مصرف ماده موثرسمی برای مبارزه با آفت در ایران 562 گرم در هکتار است که این رقم در جهان یک هزار گرم است که این نشان از سلامت در بخش مواد غذایی ما دارد.
کد خبر: ۳۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 04 May 2015
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از ۱۰ سال پیش تاکنون میزان مصرف سموم دفع آفات از ۳۰ میلیون لیتر به ۲۱ میلیون لیتر رسیده است یعنی ۹ میلیون لیتر کاهش مصرف را نشان می‌دهد.
به گزارش تسنیم؛محمدعلی باغستانی اظهار داشت: یکی از اقدامات خیلی خوب وزارت جهاد کشاورزی و دولت حذف یارانه سموم و تزریق آن به سازمان حفظ نباتات برای استفاده از سایر روش‌های غیر شیمیایی بود که سال گذشته 300 هزار هکتار مبارزه بیولوژیک و یک‌میلیون و 200 هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی در سطح کشور داشتیم. وی گفت: با کمک بیش از 4 هزار ناظر مزرعه و برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده سال گذشته 30 درصد از مصرف سموم در بخش کشاورزی کشور کاهش یافت و بهره‌گیری از سموم کم‌خطر جایگزین انواع پرخطر آن شد که مبارزه غیر شیمیایی با آفات زراعی و نباتی در سطح یک‌میلیون و 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی انجام شد. باغستانی افزود: عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات نباتی در سطح 300 هزار هکتار از مزارع کشور در حال انجام است اما این مقدار تا رسیدن به وضعیت مطلوب کافی نیست ؛زیرا اگر سهم یارانه بخش سلامت محصولات کشاورزی پرداخت شود آن‌وقت از مشکلات مردم و کشاورزان نیز کاسته می‌شود. صفحه ۳ از ۹رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: میزان مبارزه باسن مادر پوره گندم در سال 93 دو میلیون هکتار بود ولی از ابتدای سال جاری تاکنون میزان مبارزه با آفت سن 580 هزار هکتار بوده که از این رقم 530 هزار هکتار مربوط به سن مادر بود زیرا افزایش بهای خرید تضمینی گندم از کشاورزان عامل افزایش انگیزه آنها برای مشارکت در مبارزه باسن گندم است. وی همچنین از مبارزه با علف هرز چهار میلیون هکتار از اراضی گندم خبر داد و افزود: درحالی‌که در سال‌های گذشته مزارع ما به دوطبقه علف هرز و طبقه دیگر گندم تبدیل‌شده بود همچنین با مبارزه به‌موقع از ورود ملخ مراکشی ممانعت به عمل آمد و تاکنون در سطح 140 هزار هکتار با آن مبارزه شد و در سطح 500 هزار هکتار نیز با موش مبارزه کردیم. باغستانی گفت: سطح زیر کشت گندم دیم و آبی 6 میلیون هکتار است که 4 میلیون هکتار آن دیم و 2 مابقی آبی است زیرا زمانی مقابله با علف هرز گندم در سطح 5000 هزار هکتار بود که اکنون با آگاهی و انجام کارهای تبلیغی و ترویجی در بین کشاورزان به چهار میلیون هکتار افزایش یافت. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: زنگ گندم یکی دیگر از آفات مهم و کلیدی در بخش زراعت است که از ابتدای سال تاکنون با 4000 هکتار مبارزه با زنگ شده که مهمترین را مبارزه پیش‌آگاهی از آنکه و تبدیل نشدنش به اپیدمی است که اگر کانون ‌کوبی این آفت انجام نشود در هفته 1000 تا 3000 کیلومتر پیشروی می‌کند. وی بیان کرد: حفظ امنیت محصولات کشاورزی به‌عنوان غذای اصلی مردم یک دغدغه مهم برای این سازمان است ولی متأسفانه تاکنون سهم 10 درصدی یارانه بخش سلامت به سازمان حفظ نباتات پرداخت نشد. باغستانی گفت: میانگین میزان مصرف ماده موثرسمی برای مبارزه با آفت در ایران 562 گرم در هکتار است که این رقم در جهان یک هزار گرم است که این نشان از سلامت در بخش مواد غذایی ما دارد. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در کشور بیش از 4000 هزار شبکه مراقبت در قالب 1090 کلینیک خصوصی در مبارزه با آفات سن غلات و علف‌های هر با ما همکاری می‌کنند و 2000 نفر نیز به‌عنوان نیروهای سازمانی و وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور با ما همکار هستند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار