طي هفته و ده روز گذشته يك موضوع بسيار ساده و پيش پا افتاده آنچنان آب و تاب داده شد كه سر از صفحه اول رسانه ها و تريبون ائمه جمعه در استان در آورد.
کد خبر: ۳۱۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱ 17 October 2016

تابناک ایلام::طي هفته و ده روز گذشته يك موضوع بسيار ساده و پيش پا افتاده آنچنان آب و تاب داده شد كه سر از صفحه اول رسانه ها و تريبون ائمه جمعه استان در آورد.اندك زماني مانده كه تداوم اين روال باعث شود بي بي سي و صداي آمريكا هم در اين مورد اظهار نظر كنند.اتفاقي كه يك تذكر ساده براي رفع آن كافي بود.بازيگران اين اتفاق واقعي و به نوعي تلخ افراد حقيقي و حقوقي بودند كه در ادامه به نقش آنها اشاره خواهيم كرد.
سزار گئو ديابث
تئاتر ٧٦ دقيقه اي سزار ..... كه تنها در يك جمع کوچک به نمايش در آمده بود با بزرگنمايي رسانه اي به يك معضل اجتماعي بدل شد. در اينكه كارگردان تئاتر رفتار حرفه اي و عرف را رعايت نكرده و برخي صحنه هاي نمايش بايد اصلاح و حذف ميشد شكي نيست.
در دقايقي از تئاتر مذكور رفتارهايي مشاهده مي شود كه از عرف و اخلاق اسلامي به دور بوده و بايد اصلاح ميشد. اينكه هيجان آني بازيگران باعث اين رفتارها شده براي كارگردان توجيه منطقي به حساب نمي آيد.
كارگردان بايد علاوه بر اعمال نظرات شوراي نظارت در خصوص تئاتر بر چگونگي نقش آفريني بازيگران هم كاملا تسلط داشته باشد.
ولي همه اين موارد دليلي براي رسانه اي شدن موضوع نخواهد بود.منطقي ترين راه ارائه گزارش تخلف اين كارگردان به مراجع ذي صلاح و برخورد مناسب با عوامل اين تئاتر بود. ولي متاسفانه عده اي كه ظاهرا به دنبال تسويه حساب شخصي با مديريت وومعاونين اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوده اند با فيلمبرداري غیر قانوني از اين نمايش آن را در اختيار رسانه ها قرار داده و اين جنجال را به پا كرده اند.

علي شكري

در واقع تا قبل از به پا شدن اين جنجال نام علي شكري حتي به گوشم هم نخورده بود.اگر اين را به حساب غريبه بودن دنياي تئاتر و رسانه استان نگذاريم ، بايد عنوان كرد كه علي شكري كارگردان تئاتر سزارگئوديابث با اين جنجالهاي رسانه اي تا حدودي معروف شده و هيچ بعيد نيست با اين فريادهاي دلواپسانه ، فردا روزي نگين حاج بابايي و كسري ناجي و سياوش اردلان و مسعود بهنود و جمشيد چالنگي و حتي سالومه سيدنيا يا همان سالي تاك ، هر كدام جداگانه گزارشهاي خبري مفصلي را در مورد علي شكري و نمايش سزار..... تهيه كنند.

در واقع كارگردان اين نمايش قرباني دو موضوع مهم و مجزا شد . اول اينكه نبايد شوراي نظارت و اصلاحات مورد توجه آنها را ناديده ميگرفت و بازيگران را با مديريت صحيح مهار مي كرد. دوم اينكه شكري و نمايشش قرباني اختلافات سياسي و عقيده اي و به نوعي انتقام گيري هاي شخصي شدند.
به هر حال هيچكس منكر اشتباه علي شكري نيست و بايد طبق قانون با وي برخورد شود.ولي بدون شك اين بزرگنمايي ها به سود جامعه و خصوصاهنرمندان ما نخواهد بود.

مدیران ارشاداستان

مديركل و معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان ايلام هم در اين جريان مورد نقد قرار گرفتند. هرچند مديركل ارشاد استان هنوز اظهار نظر ويژه اي در اين خصوص نداشته ولي ناراحتي نياكان از اين پيش آمد را به خوبي مي توان لمس كرد.نياكان ناراحت است، هم از علي شكري و تئاتر سزار..... و هم از كساني كه اين موضوع پيش پا افتاده را پيراهن عثمان كردند، بدون شك نياكان مردي است با اخلاق كه در تقوا و تدين و دلواپسي براي دين و ديانت پيشقدم بوده هيچگاه به ضدهنجارهاي همري رضايت نخواهد داد. عمران خود آموز به عنوان معاون فرهنگي ارشاد استان در بيانيه اي تلويحا اتفاقات رخ داده را دل هردو طرف محكوم كرده و به نوعي منطقي با موضوع برخورد داشت. به عقيده ي اين فرزند شهيد هيچكس حق تخطي از اخلاق را ندارد و هر هنري خطوط قرمز اخلاقي دارد كه بايد رعايت شود.خوآموز معتقد است بايد با تخلفات هنري از مجراي قانوني برخورد كرد.اگر قرار باشد ما هر موضوع پيش پا افتاده اي را به رسانه ها و معرض افكار عموم جامعه بكشانيم بدون شك سنگ روي سنگ بند نخواهد شد.

سلام اميني

آوردن نام سلام اميني در اين پاراگراف مطلب همانقدر بي ربط است كه اظهار نظر ايشان در  در مورد تئاتر مذكور بي ربط بود. متاسفانه برخي حضرات بدون در نظر گرفتن جوانب كار نادانسته آب در آسياب  بيگانه ريخته و جو جامعه را متشنج مي كنند.شك ندارم كه آن اظهار نظر یا متاثراز جو ایجاد شده در استان بوده و يا ايشان در زمان بيان آن گفته ها اصلا تئاتر مذكور را نديده و تنها از روي شنيده ها اظهار نظر كرده است.

محمدرضا مرواريد

استاندار ايلام كه سابقه ي اظهارنظرهاي جنجالي را داشته و همگان ايشان را به صراحت لهجه مي شناسند در كمال ناباوري هنوز سكوت كرده است. به هر حال ورود اين موضوع به سطح افكار عمومي ائمه جمعه را وادار كرد مواضع خود را مشخص براي مردم بيان كنند.
اظهارنظر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام بايستگي موضع گيري مرواريد را بيشتر لزوم بخشيد.ولي هنوز قفل سكوت محمدرضا در اين خصوص نشكسته و به عقيده بسياري از صاحب نظران اظهارنظر مرواريد مي تواند خط پايان همه اين جنجالها باشد.

رسانه هاي خبري

نقش رسانه ها در اين بين بسيار تعيين كننده بود.اگر چه دراین مقال شوریدن به همکار رسانه ای خود زیبنده نیست اما بعنوان توصیه ای دوستانه باید عرض کنم رسانه ها بعنوان یک ابزار موثر درجامعه در چنین مقاطعی بجای آتش بیاری برای معرکه می توانند در قاموس اطفاء کننده ای قوی ظاهر شده وبا انتشار مطالب اثرگذار از ایجاد فضایی دوقطبی در جامعه پیشگیری نمایند . اينكه ما بخواهيم خود را سينه چاك و وامدار يك جريان فكري نشان داده و يا براي امروز خود يك سوژه داغ خبري پيدا كنيم هيچكدام دليلي بر زيرپا گذاشتن اخلاق رسانه اي نخواهند بود.
منطقي ترين كاري كه يك رسانه واقعي مي توانست در چنين فضايي انجام دهد اين بود كه فيلم را به مراجع ذيصلاح داده و اگر برخورد لازم صورت نميگرفت آنوقت موضوع را رسانه اي مي كردند.
به هر حال اين اتفاق نامبارك افتاده و عده اي دانسته يا نادانسته كمر به نابودي هنر در استان بسته اند . موضوعي كه ميتوانست با يك تذكر و توبيخ حل شود به يك جنجال عمومي بدل شده و بايد منتظر ماند و عواقب اين اقدام را نظاره گر بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم کناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
تواین استان کمرهمت به نابودی خیلی چیزها بسته شده ازجمله هرکس بیشتردرحوزه کاریش تلاش کندوکارنامه درخشان تری داشته باشدتلاش میکنند باچسپاندن انگی درخور!واگرنیافتن به بهانه هایی واهی تضعیف ودرنهایت باناجوانمردی ازعرصه خدمت حذفش کنندفردی
رامیشناسم که به علت توانمندی وکارنامه
درخشانش درحوزه کاری خودمتهم به قانونمندی وعدم انعطاف!است .واقعا چرامااینگونه مردمی هستیم ؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار