معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۰ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد، گفت: این افراد تا بیش از شروع طرح تحول دسترسی به امکانات بهداشتی نداشتند اما با آغاز این طرح به خدمات بهداشتی دسترسی پیدا کردند.
کد خبر: ۳۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 05 May 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در برنامه نقد طرح تحول سلامت در دولت یازدهم در وزارت بهداشت افزود: در حوزه بهداشت با آغاز طرح تحول ۷ برنامه و ۸ پروژه مرتبط طراحی شد که مهم‌ترین آن‌ها رسیدگی به حاشیه نشین‌ها است که این طرح ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد که با افتتاح خدمات بهداشتی در حاشیه شهر مشهد این برنامه کلید خورد.

وی تصریح کرد: بحث کار‌شناس مراقب سلامت از اقدامات جدید و مهم این طرح به شمار می‌رود ودر حال حاضر در شهرهای مشهد، البرز و تبریز مراکز و پایگاه‌های بهداشتی مراقب سلامت ایجاد شده، همچنین ۷۷۴ مرکز و پایگاه در کل کشور وجود دارد و برای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه تشکیل شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سبک زندگی مردم مهم‌ترین دغدغه حوزه بهداشت است، افزود: ۴ بیماری عمده سرطان بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و دیابت موجب بیشترین مرگ و میر مردم در کشور می‌شود.

وی در خصوص خدمات ارائه شده برای روستائیان گفت: در روستا‌ها هزار خانه بهداشت به بهره برداری رسیده که قرار بود این تعداد به ۲ هزار خانه برسد که به تدریج در حال انجام است.

سیاری اضافه کرد: سرانه پزشک خانواده از ۲۱ هزار تومان به ۹۶ هزار تومان در سال ۹۳ ارتقا یافت و ۲ هزار و ۲۲۵ مرکز خانه بهداشت تعمیر شد ۳ هزار و ۲۰۰ مرکز خانه بهداشت تجهیز شد و ۲ هزار خانه بهداشت جدید ساخته شد. همچنین ۲ هزار و ۵۷۹ مرکز زیست پزشکی تعمیر شد و هزار و ۶۷۳ مرکز بهداشت به تجهیزات دندانپزشکی مجهز شدند.

وی در خصوص ارائه مکمل‌ها در خانه‌های بهداشت بیان داشت: ۵ قلم مکمل دارویی برای گروه‌های هدف در خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود همچنین واکسن پنتاوالان از دیگر اقداماتی است که در خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به شروع طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و گفت: بدون نظارت و پایش محال است طرح تحول ادامه پیدا کند. برنامه‌های ما در سال ۹۴ به شهرهای بزرگ‌تر گسترش پیدا می‌کند و با روش جدید پزشک خانواده در استان فارس و مازندران را اجرا خواهیم کرد همچنین با توجه به اینکه اصل اساسی خود مراقبتی است توانمند سازی مردم و افزایش سواد سلامت می‌تواند ما را به رسیدن به هدفمان کمک کند.

وی به اولویت‌های امسال وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: آب سالم، غذای سالم، رژیم غذایی مناسب و هوای پاک از اولویت‌های امسال وزارت بهداشت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به اعتبار مالی بحث بهداشت اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای برنامه‌های روستایی و ۵۱۸ میلیارد تومان برای برنامه‌های شهری در حوزه بهداشت تخصیص یافته است.

وی اشاره کرد: ۱۴ استان را به طور کامل زیر پوشش پزشک خانواده قرار خواهیم داد و امیدواریم در ادامه مسیر با همراهی منتقدین و دریافت نظراتشان هر چه بهتر و بیشتر بتوانیم خدمت رسانی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار