سرپرست دفتر مبارزه با اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس که مسئولیت کمیته درمان آن را این دانشگاه بر عهده دارد، در رده دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر معرفی شد.
کد خبر: ۳۲۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴ 30 October 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: رامین افشاری افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، برنامه های گسترده ای را برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد انجام داده و یا در دست اجرا دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان کمیته درمان این شورا، در این زمینه فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه این شورا زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری و دبیری وزیر کشور فعالیت دارد، افزود: برنامه ها و سیاست های کلان از سوی ستاد کشوری به شوراهای استانی ابلاغ و تمام فعالیت های مرتبط بااعتیاد هماهنگ می شودو براساس پایش فعالیت های سال 94، استان فارس حائز رتبه دوم در بین شوراهای استاتی شناخته شد.
او بیان کرد: برنامه های این شورا مبتنی بر سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب است و دانشگاه علوم پزشکی شیرازبا آموزش بهورزان و کارشناسان حاضردرواحدهای بهداشت روان مراکز بهداشتی درمانی، مراکز خدمات جامع سلامت و برگزاری برنامه های آموزشی، در عرصه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد گام برداشته است.
افشاری، بیان کرد: هم اینک کمیته درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای بازگرداندن یک هزار و 200 نفر معتاد در استان فارس به زندگی عادی، به کمک هفت مرکز دولتی، به آنان خدمات درمانی ارائه می دهد.
او گفت: افزون بر این، با توجه به نگهداری 100 فرد معتاد در مرکز احیاء در شیراز که از سوی پلیس دستگیر شده اند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس ماده 16 آیین نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در زمینه های جسمی، روانی و ترک اعتیاد به صورت شبانه روزی به این افراد خدمات ارائه می کند تا زمینه بازگشت آنان به زندگی فراهم شود.
سرپرست دفتر اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نظارت این دانشگاه بر 160 کلینیک خصوصی فعال ترک اعتیاد در استان فارس، این اقدام را نیز در چارچوب فعالیت های درمانی برشمرد.
افشاری اضافه کرد: در محور کاهش آسیب ها نیز مراکز DIC (مراکز گذری ترک اعتیاد) فعال شده و با تامین برخی از نیازهای معتادان پرخطر مانند تامین سرنگ استریل، غذای گرم و ارائه خدمات روانشناختی، تلاش می شود تا از بروز آسیب های بیشتر به این افراد پیشگیری شود.
وی گفت: نیروی انتظامی با ایجاد امینت، بهزیستی با معرفی مددکار، سازمان فنی و حرفه ای در آموزش حرفه ای، شهرداری در زمینه احداث ساختمان جدید و جمع آوری و کمک به درمان معتادان کارتن خواب، ورزش و جوانان با ارائه آموزش و کمیته امداد امام خمینی (ره) با کمک های مالی، همدوش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارائه خدمت به این افراد هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس هم گفت: در نشستی با حضور دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور، استان فارس به عنوان دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر، معرفی شد.
محمدرضا ابراهیمی با تقدیر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، افزود: هر ساله به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (26 ژوئن)، اقدام های فرهنگی و پیشگیرانه در کشور در زمینه مبارزه با اعتیاد پایش می شود.
او بیان کرد: فعالیت هایی مانند، درمان و حمایت های اجتماعی، مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر، تجلیل از خانواده های شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر و برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی، بخشی از شاخص های ارزیابی فعالیت های انجام شده است.
ابراهیمی، یکی از مهم ترین سیاست های مبارزه با مواد مخدر را مربوط به حوزه درمان دانست و گفت: در سال های اخیر، این امر در استان فارس پررنگ تر شده و هم افزایی خوبی میان شورای هماهنگی و کمیته درمان برقرار است.
مسوولیت سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بر عهده سید محمدعلی افشانی استاندار فارس و ریاست کمیته درمان این شورا، بر عهده محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار