مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: به مناسبت هفته کتاب کمیته خیران در استان ویژه‌برنامه گل‌ریزان کتاب برگزار می‌شود و در این راستا خیران کتاب‌ها را خریداری می‌کنند و بعد از تحویل وارد مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان می‌شود.
کد خبر: ۳۲۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳ 06 November 2016
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اجرای طرح گلریزان کتاب به مناسبت هفته کتاب گفت: در این طرح خیران اقدام به خرید کتاب‌ها می‌کنند و این منابع اطلاعاتی وارد کتابخانه‌های عمومی می‌شوند.

به گزارش تسنیم، عاطفه زارعی به مناسبت هفته بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار از 16 تا 27 آبان ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده از ظرفیت فضای مجازی در اولویت قرار گرفته است و در بعد تبلیغی و ترویجی فرهنگ خواندن تمام مناطق شهری و روستایی مورد توجه هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار "سامان" تحت وب برای جستجوی منابع اطلاعاتی توسط کاربران کتابخانه‌ها افزود: افراد می‌توانند با نصب این نرم‌افزار در تلفن همراه و کامپیوتر منابع اطلاعاتی را جستجو کنند که به منظور رفاه حال کاربران کارگاه‌ آموزشی نحوه استفاده از این نرم‌افزار در هفته کتاب برگزار می‌شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: کارگاه‌ آموزشی شیوه جستجو در پایگاه‌های موثق نیز برگزار می‌شود تا زمینه آشنایی با نحوه چگونگی بهره‌مند از اطلاعات ساختارمند، موثق و صحیح منتشر شده در مجلات علمی معتبر به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه فراهم شود.

وی گفت: به مناسبت هفته کتاب کمیته خیران در استان ویژه برنامه گلریزان کتاب برگزار می‌شود و در این راستا خیران کتاب‌ها را خریداری می‌کنند و بعد از تحویل وارد مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان می‌شود.

زارعی با اشاره به برگزاری نشست کتابخوان تحت نظر کمیته فرهنگی عنوان کرد: در این نشست‌ها، اشتراک منابع اطلاعاتی و تازه‌های نشر توسط کتابخوان‌ها، کتابداران و علاقه‌مندان به مطالعه انجام می‌گیرد و به هیچ عنوان نقد مطرح نیست بلکه افزایش دانش و اطلاعات از طریق اشتراک منابع مورد توجه است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه کتاب «آنهایی که جا ماندند» در بین سربازان زندان‌های همدان تصریح کرد: برگزاری کارگاه نقد کتاب، کارگاه قصه‌گویی و رونمایی از کتاب‌های تازه تألیف شده توسط نویسندگان بومی، برپایی نمایشگاه تازه‌های نشر از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در همدان است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان از راه‌اندازی قفسه استان‌شناسی در تمام کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در این قفسه‌ها منابع اطلاعاتی و آثار نویسندگان بومی و غیربومی در زمینه استان همدان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی از بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب خبر داد و افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته ثبت‌نام رایگان از علاقه‌مندان برای عضویت در کتابخانه‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق سایت کتابخانه‌ها بخش مدیریت وارد قسمت ثبت‌نام شوند و اطلاعات خود را پر کنند و سپس مدارک خود را تحویل کتابخانه دهند.

زارعی عنوان کرد: جذب و اهدای کتاب‌های درسی و کمک آموزشی به کتابخانه‌ها در اولویت قرار گرفته است تا این کتاب‌ها در مناطق محروم به گردش در بیاید در این راستا از سال 93 تاکنون 200 هزار جلد کتاب اهدا شده است.

وی اظهار داشت: خرید کتاب ازنویسندگان استانی و بومی برای تجهیز قفسه همدان‌شناسی کتابخانه‌ها در اولویت قرار دارد و در برخی از مواد نویسندگان با مراجعه حضوری به اداره کل کتابخانه‌ها کتاب تازه تألیف خود را معرفی می‌کنند تا پس از بررسی خریداری شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه 2 هزار دانش‌آموز به همراه خانواده‌هایشان در قالب طرح "یک روز با کتابخانه" از کتابخانه مرکزی همدان بازدید می‌کنند عنوان کرد: تریبون آزاد معرفی کتاب در همدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: به مناسبت هفته کتاب تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی با اداره کل حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، پدافندغیر عامل استانداری و جهاد کشاورزی منعقد می‌شود.

زارعی از افتتاح سه ایستگاه مطالعه در هفته کتاب خبر داد و افزود: به همین مناسبت 10 درصد از کتابخانه‌های استان تحت پوشش اینترنت و شبکه وای فای قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: شهید مرتضی‌ ترابی‌کمال و سیدمیلاد مصطفوی از شهدای مدافع حرم استان عضو کتابخانه عمومی بودند که از خانواده این دو شهید والامقام در هفته کتاب تجلیل به عمل می‌آید.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی همدان افزود: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز برگزار می‌شود و در این راستا کتابخانه روستای شاهنجرین رزن به عنوان یکی از روستاهای برتر معرفی می‌شود.

وی با اشاره به صرف 15 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب و منابع اطلاعات نویسندگان بومی استان خبر داد و گفت: از آبان ماه سال گذشته تاکنون 55 هزار جلد کتاب وارد کتابخانه‏‌های استان شده است.

زارعی بیان کرد: پروژه کتابخانه عمومی شهدای گمنام رزن بعد از 9 سال بلاتکلیفی در صورت تخصیص اعتبار 150 میلیون تومانی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: اکثر کتابخانه‌های استان 50 سال قدمت دارند و جوابگوی نیاز مراجعه‌کنندگان نیست و بر این اساس توسعه فضای فیزیکی آنها در دستور کار قرار گرفته است که نمونه این اقدامات گسترش افقی کتابخانه شهید رجایی اسدآباد بوده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه به ازای ساخت هر یک باب کتابخانه، شاداب‌سازی فضای سه باب کتابخانه در دستور کار قرار دارد گفت:سطح زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان 43 هزار و 245 مترمربع است که در این راستا سرانه فضای کتابخانه‌ای به ازای هر نفر 2.48 مترمربع است در حالی که سرانه 8 متر تعریف شده است.

وی با اشاره به وجود یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان اظهار داشت: 64 هزار و 76 نفر معادل 5 درصد جمعیت استان در 111 باب کتابخانه‌ شهری و روستایی عضویت فعال دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار