کد خبر: ۳۲۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 06 November 2016
سارا گلابگیریان
طرح مدیریت پسماند شهرهای استان با هدف تجمیع گودهای زباله برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست مدت‌هاست که مصوب شده اما کمبود اعتبار و امکانات و ناتوانی شهرداری‌ها دراجرای طرح، عملیات آن را به تعویق انداخته است.
دفتر امور شهری و شوراهای استانداری یزد سال گذشته به شهرداران برخی از شهرهای استان هشدار داد که گودهای زباله را تعطیل و برای تجمیع اقدام کنند اما کمبود اعتبار مانع از اجرای این طرح شد و شهرداران با تخصیص اعتبار، به استانداردسازی گودهای موجود در شهرهایشان اقدام کردند تا اندکی از آلودگی‌ها کاسته شود.
البته مشکلات بسیاری در مسیر اجرای این طرح وجود دارد که مهم‌تر از همه انتقال زباله‌ها در معابر شهریزد برای دسترسی به گود زباله شهر است. ماشین‌‌آلاتی که زباله‌های شهر یزد را جابه‌جا می‌کنند از ابتدا تا انتهای مسیر انباشته از زباله نیستند اما اگر قرار باشد ماشین‌آلات حمل زباله از شهرهای دیگر به یزد بیایند، از ابتدا به صورت پر و با شیرابه وارد شهر می‌شوند و باید معابر شهری را طی کنند که این اقدام منجر به انتشار آلودگی در شهر می‌شود.
از سوی دیگر بسیاری از خودروهای حمل زباله، برای مسافت‌های طولانی کارایی ندارند مثلا خودرویی که تنها 2‌تا‌3‌کیلومتر در شهرهای کوچک برای جمع‌آوری و سپس حمل زباله به گود اقدام می‌کرده در صورت تجمیع باید بر اساس موقعیت جغرافیایی، بیش از 20‌کیلومتر مسیر را طی کند.

آمادگی اشکذر برای تجمیع گود زباله
شهردار اشکذر با اشاره به ضرورت تجمیع زباله‌های این شهر در گود زباله شهر یزد، گفت: گود زباله شهر اشکذر در فاصله مناسبی از روستاهای حسن آباد و حسین‌آباد قرار گرفته اما اهالی این روستاها همواره خواستار انتقال گود زباله هستند.
«مهدی جعفری‌پور» با بیان این‌که روزانه 10 تن زباله در اشکذر تولید می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و در خواست اهالی روستاهای مزبور، شهرداری آمادگی تجمیع زباله‌ها در گود زباله یزد را دارد.

مشکلات شهرداری‌ها برای تجمیع
شهردار شاهدیه نیز با اشاره به دفن زباله‌های شهر در گود زباله در شمال شهر شاهدیه گفت: روزانه به طور متوسط 10 تا 12 تن زباله در شاهدیه تولید می‌شود که در گود زباله دفن می‌شود.
«محمدجواد ابوالحسینی» افزود: طرح تجمیع زباله به دلیل معضلات شهرداری‌ها در تامین اعتبار و امکانات اجرا نشده است چرا که ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله متناسب با مسافت درون‌شهری خریداری شده‌اند و ممکن است ظرفیت انتقال زباله به مسافت طولانی را نداشته باشند.
وی ادامه داد: دفتر امور شهری در صدد خرید ماشین آلات مناسب برای حمل زباله است و از سوی دیگر شهرداری یزد باید برنامه‌ریزی کند تا زمینه برای تجمیع زباله‌ها در گود زباله یزد فراهم شود.
ابوالحسینی اظهار کرد: تجمیع گود زباله‌ها برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی لازم است و شهرداری شاهدیه نیز آمادگی لازم برای مشارکت در این طرح را دارد.

ناتوانی مالی شهرداری‌ها برای اجرای طرح
معاون شهری و شوراهای دفتر امور شهری و روستایی استاندار اظهار کرد: یکی از بخش‌های طرح جامع پسماند شهرهای استان، تجمیع گودهای زباله شهرهای مهریز، تفت، زارچ، اشکذر، شاهدیه، حمیدیا و روستاهای بخش مرکزی در گود زباله یزد است.
«مصطفی عباسی» افزود: این طرح به دلیل کمبود اعتبار و نداشتن امکانات هنوز اجرایی نشده است چرا که با توجه به افزایش مسافت برای انتقال زباله‌ها، هزینه‌های دفن زباله برای شهرداری‌ها افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر خودروهای مناسب‌تری برای طی مسافت بیشتر برای دفن زباله لازم است.
وی ادامه داد: دفتر امور شهری سال گذشته به شهرداری‌های مذکور اخطار داده است تا به تعطیلی گودها و تجمیع در گود زباله یزد اقدام کنند که این موضوع هنوز محقق نشده است اما وضعیت گودهای زباله با همکاری شهرداری‌ها به مراتب استاندارد شده و دیگر وضعیت وخیم گذشته را ندارد.
عباسی گفت: یکی از برنامه‌های دفتر امور شهری و روستایی، تجمیع زباله‌ها به صورت هفتگی در برخی از شهرها و سپس انتقال آنها با خودروی سنگین به گود زباله یزد است که به دلیل مشکلات اعتباری هنوز اجرایی نشده است.
وی با تاکید بر این‌که تجمیع گودهای زباله شهرهای مذکور امری ضروری است، اضافه کرد: شهرداری‌ها با توجه به مشکلات اعتباری به تنهایی قادر به اجرای طرح‌ نیستند و دفتر امور شهری در صدد است با جذب اعتبارات دولتی، مقدمات اجرای طرح را فراهم کند.
معاون شهری و شوراهای دفتر امور شهری و روستایی استانداری یزد گفت: یکی از اقداماتی که دفتر امور شهری و روستایی انجام داده است مصوب کردن طرح جامع پسماند شهر مهریز است که نسبت به سایر شهرهایی که از آنها نام برده شده، در حوزه دفع پسماند مشکلات بیشتری دارد.
وی ادامه داد: بعد از تصویب این طرح، شرایط برای جذب اعتبارات دولتی برای اجرای آن فراهم خواهد شد اما این اقدام باید برای همه شهرهای استان انجام شود.

   آمادگی سازمان مدیریت پسماند برای تجمیع زباله‌ها در گود یزد
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از آمادگی کامل گود زباله یزد برای تجمیع زباله‌ها خبر داد و افزود: بر اساس بازدید صورت گرفته از گودهای زباله شهرهای مجاور مرکز استان، مقرر شده است که همه گودهای زباله در یزد تجمیع شود. «حمیدرضا رحیمدل» با بیان این‌که تجمیع گودهای زباله اقدامی موثر برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است ادامه داد: شهرداری‌ها باید تلاش کنند با فراهم کردن زمینه انتقال مناسب زباله‌ها، شرایط را برای تجمیع گودهای زباله فراهم کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار