کد خبر: ۳۲۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 06 November 2016
به گزارش تابناک یزد، رئیس شورای استان گفت: اداره کل محیط زیست استان و شوراها تعامل لازم به منظور حفظ مسائل زیست محیطی را ندارند.
«محمد فقیه خراسانی» در نشست شورای استان که با حضور اعضای این شورا و معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست یزد برگزار شد با بیان این مطلب به اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه اقشار جامعه است که تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. وی افزود: با توجه به این‌که در سراسر کشور حدود 120 هزار عضو شورایی داریم، اگر هر یک به امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه بپردازند، می‌توانیم در حفظ محیط زیست قدمی موثر برداریم.
فقیه خراسانی با اشاره به این‌که محیط زیست استان از جهات مختلفی با بحران روبه‌رو است و همگی باید در برطرف کردن مشکلات و حفظ آن بکوشیم ادامه داد: نظافت و جمع‌آوری زباله، ایجاد کارخانه‌های کمپوست، وجود ریزگردها به واسطه معادن شن و ماسه‌ای که در نزدیکی شهر واقع شده‌اند و نیز وجود واحدهای صنعتی آلاینده از جمله مسائلی است که نیاز به تعامل شوراها با محیط‌زیست را دوچندان می‌کند.
وی طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را طرحی مثمر ثمر خواند و تصریح کرد: یزد به شهر دوچرخه‌ها شهرت دارد اما اصفهان در دوچرخه سواری پیشتاز است و این در حالی است که در یزد قدیم، تمام مردم دوچرخه سواری می‌کردند.
 این عضو شورای شهر یزد تاکید کرد: باید تلاش کنیم محیط‌زیستی که داریم را آلوده تر نسازیم و برای نجات آن از آلودگی‌های موجود، از تجربیات دیگر استان‌ها استفاده کنیم.

رفع مشکلات محیط زیستی با مشارکت جامعه
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تصریح کرد: رفع مشکلات محیط زیستی استان با مشارکت یکایک افراد جامعه و مسئولان امکان پذیر است.
«محمدرضا کوچک زاده»، با بیان این‌که هر استانی در آلودگی شاخص با دیگر استان‌ها ممکن است متفاوت باشد گفت: در استان تهران ممکن است بیشترین آلودگی به آلودگی خودرو یا صنایع برگردد اما در استان یزد، بیشترین آلودگی مربوط به ریزگردها و پس از آن آلایندگی صنایع است. بر همین اساس باید راهکارها براساس آلودگی موجود، بومی شود. وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات محیط زیستی باید با مشارکت و براساس امکانات و توانایی‌های موجود، برنامه ریزی شود تا با برنامه منسجم در مدت زمان مشخصی به هدف مورد نظر برسیم. کوچک زاده با اشاره به برخی از مشکلات شهری بیان کرد: کارگاه‌های مزاحم شهری واقع در داخل شهر، پسماندهای شهری، پسماندهای عفونی شهری و برخی از صنایع آلاینده داخل شهر از مشکلات شهری امروز است.
وی افزود: انتقال کارگاه‌های مزاحم شهری به خارج از شهر که مجوزی از محیط زیست دریافت نکرده‌اند و زیر نظر اصناف هشتند نیاز به زمان دارد. همچنین طبق مصوبه استانی، برخورد شدیدی با کوره‌های آجرپزی که بسیار آلاینده هستند، صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که از حدود 400 کوره موجود در استان، حدود 80 کوره دستی باید تا سال 97 تخریب شود و مابقی کوره‌ها نیز ملزم به فیلترگذاری و گازسوز شدن هستند.
در ادامه این جلسه هر یک از اعضای شورای استان اعم از «رضا ربانی» نماینده استان در شورای عالی و عضو شورای شهر ابرکوه، «محسن مروی نام» عضو شورای شهر مهریز، «عزیزالله داورپور» عضو شورای شهر میبد، «محمد حسین ملانوری» عضو شورای شهر اشکذر، «سیدمحمود میرابوالقاسمی» نماینده استان در شورای عالی و عضو شورای شهر بهاباد و «سید حسین عطری» عضو شورای شهر اردکان به مشکلات محیط زیستی شهرستان خود پرداختند و به موضوعات مربوطه رسیدگی شد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار