جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید در بخش فرهنگ از رویکردهای سیاسی و امنیتی به رویکرد علمی و فرهنگی بیشتر توجه کنیم، گفت: امضای وزارت ارشاد باید برای همه برای قوه قضاییه، امامان جمعه و نیروهای انقلاب محترم شمرده شود.
کد خبر: ۳۲۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵ 07 November 2016
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید در بخش فرهنگ از رویکردهای سیاسی و امنیتی به رویکرد علمی و فرهنگی بیشتر توجه کنیم، گفت: امضای وزارت ارشاد باید برای همه برای قوه قضاییه، امامان جمعه و نیروهای انقلاب محترم شمرده شود.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: آقای جنتی زحمات زیادی را در این سه سال متحمل شدند. وی مدیری همه جانبه‌گرا، متدین، مقتدر و انقلابی‌ اند که عمر خود را در راه پیشرفت کشور و انقلاب صرف کردند.

وی افزود: آقای جنتی در زمانی شروع مسئولیتش با سختی‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر کشور روبرو بودند و تلاش کردند اطمینان،‌آرامش و امید را به بخش فرهنگی کشور بازگردانند و قرار است آقای صالحی امیری نیز براساس تاکیدات رئیس جمهور این مسیر را ادامه دهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: پذیریش مسئولیت در مقطع فعلی که چند ماهی تا پایان دولت نمانده بیانگر عزت نفس و روح خدمت‌گذاری و علاقه‌مندی به این بخش در آقای صالحی امیری که باعث شد وی این مسئولیت را قبول کند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه متنوع و گسترده‌ای است، گفت: مخاطبان این حوزه آحاد جامعه هستند و هیچ عرصه‌ای از حوزه فرهنگ و هنر کنار نیست و هیچ بخش از نخبگان کشور نیز نیستند که از دستاوردهای عرصه هنر بتوانند خود را بی‌نیاز نشان دهند.

جهانگیری قدرت فرهنگ را از قدرت سیاست و اقتصاد بیشتر و قوی‌تر عنوان کرد و گفت: به همین خاطر انتظاراتی که از بخش فرهنگ وجود دارد بسیار بالا است. ما هر جا مشکلی داریم و آن را در مباحث مطرح می‌کنیم می‌گوییم اهل فرهنگ کمک می‌کنند و این مشکل را حل می‌کنند از جمله در آسیب‌های اجتماعی.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در همین خصوص سومین جلسه با حضور رهبری برگزار شد و وقتی موضوع آسیب‌های اجتماعی مطرح شد، بیان شد آنچه که می‌تواند به صورت ریشه‌ای این موضوع را حل کند فرهنگ است.

وی تصریح کرد: راهکار حل مشکلات مفاسد اقتصادی نیز آزاد بودن اصحاب رسانه، رسانه‌ها و بخش فرهنگ است بر همین اساس است که حساسیت همه گروه‌ها به بخش فرهنگ بالا است و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید خود را با این شرایط آماده کنند.

جهانگیری در ادامه با طرح این سوال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد قادر است با این حجم بالای مطالبات و با امکانات محدودی که در اختیار دارد به همه آن مطالبات پاسخ دهد؟ گفت: هرچه پیش رفتیم قدرت قانونی و حقوقی وزارت ارشاد کاهش پیدا کرده است. امکانات مادی به دلیل تنوع سازمان‌ها و ارگان‌هایی که سهمی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند باعث شده سهم ارشاد کم شود و به آن دستگاه‌ها پرداخت شود.

وی افزود: اتفاقا آن دستگاه‌ها که بخش زیادی از کارها بر دوش آنان است و پول‌های مفصلی از دولت دریافت می‌کنند نه پاسخگو هستند و نه اگر وضع فرهنگی کشور بررسی شود آنان مورد سوال قرار می‌گیرند. از اینکه در مقابل امکانات چه اقداماتی کرده‌اید.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید بخش فرهنگ را قدرتمند کنیم گفت: با بخش فرهنگ ضعیف جامعه ضعیف می‌شود و اگر بخش فرهنگ ناتوان باشد اقتصاد و دیپلماسی کشور هم ناتوان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت دولت بازگشت قانون بوده است گفت: علاوه بر این مسئولیت دولت مبازره با فساد و قانون‌گریزی، ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و جلب اعتماد از دست رفته مردم به نظام بوده است. اگر اعتماد، افزایش و سرمایه اجتماعی قدرتمند شود همه موانع پشت سر گذاشته می‌‌شود. 

جهانگیری تاکید کرد: باید در بخش فرهنگ از رویکردهای سیاسی امنیتی به رویکرد علمی و فرهنگی بیشتر توجه کنیم و برخورد با مسائل فرهنگی باید به دور از افراط و تفریط باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این موضوع که در بخش اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین رویکرد این است که با تکیه بر ظرفیت داخلی می‌توانیم کشور را پیش ببریم گفت: این موضوع در بخش فرهنگ نیز جواب می‌دهد، ظرفیت‌های درونی فرهنگی ایران از همه بخش‌های بیشتر است. برخی آثار ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه و مورد استقبال شدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: این یک ظرفیت بزرگی است و حتما ظلم به این کشور و مردم است که عده‌ای نگذارند از این ظرفیت استفاده شود. البته همه چیز باید در چارچوب قانون باشد به آقایانی که فکر می‌کنند فراتر از قانون هم می‌توانند کاری کنند باید بگویم که خود آنان از این موضوع ضرر خواهند کرد چرا که بی‌قانونی به نفع هیچ فردی نیست.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: امضای وزارت ارشاد باید برای همه، برای قوه قضائیه، امامان جمعه و نیروهای انقلاب محترم شمرده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار