کنگره آمريکا تحريم‌هاي ايران را 10 سال ديگر تمديد کرد.
کد خبر: ۳۲۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 16 November 2016
 خبرگزاري آريا، مجلس نمايندگان آمريکا طرح تمديد قانون تحريم‌هاي ايران را تصويب کرد.
مجلس نمايندگان آمريکا با 419 راي موافق در برابر يک راي مخالف، قانون تحريم هاي ايران را 10 سال ديگر تمديد کرد.
اين قانون نخستين بار سال 1996 با هدف جلوگيري از سرمايه گذاري در صنعت انرژي ايران و همچنين جلوگيري از برنامه هسته اي ايران تصويب و پس از آن براي يک بازه 10 ساله در سال 2006 تمديد شد.
ايران شديداً اين اتهام را رد و اعلام کرد به عنوان يکي از امضا کنندگان متعهد به پيمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎هاي هسته‌اي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‎المللي انرژي اتمي، حق استفاده از فناوري هسته‎‏اي براي اهداف صلح‌آميز را دارد.
 
قانون تحريم‌هاي ايران در پايان سال 2016 ميلادي به منقضي خواهد شد. طرح تمديد اين قانون پس از تصويب مجلس نمايندگان امريکا بايد به تصويب مجلس سنا نيز برسد تا پس از آن با امضاي رئيس‌جمهور امريکا به قانون مبدل شود.
اِد رويس، رئيس جمهوري‎خواه و جنگ طلبِ کميتۀ روابط خارجي مجلس نمايندگان امريکا، قانون تحريم ايران را «ابزاري حياتي» خوانده است که «انقضاي آن، آسيب ناشي از توافق هسته‎اي خطرناک رئيس‌جمهور امريکا را افزايش خواهد داد و اين پيام را ارسال خواهد کرد که ايالات متحده ديگر مخالفتي با نقش مخرب ايران در خاورميانه ندارد».
اين در حالي است که دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهور امريکا، به مجلس سناي تحت کنترل جمهوري‎خواهان توصيه کرده است پس توافق هسته‌اي تاريخي ميان تهران و شش قدرت جهان، ايران را با تحريم‏‌هاي بيشتري مواجه نکند.
اين قانون براي تمديد نهايي بايد در سنا هم به تصويب برسد و رئيس‌جمهور آمريکا هم آن را امضا کند.
مجلس نمايندگان آمريکا اين قانون را بدون افزودن متمم تصويب کرد، اما در سنا دستکم دو طرح براي افزودن متمم‌هايي به اين قانون وجود دارد.
يکي از متمم‌هاي مطرح در سنا، تصويب تحريم‌هاي جديد به بهانه حقوق بشر، تروريسم و بحث موشکي است.
متمم ديگر نيز به دنبال آن است تا همزمان با تمديد قانون، کمک 1/5 ميليارد دلاري به اسرائيل هم تصويب شود.
در صورت طي شدن مراحل بررسي و نهايتا امضاي آن از طرف رئيس‌جمهور، قانون تحريم‌هاي ايران تا پايان سال 2026 تمديد مي‌شود.
 
اعمال تحريم‎هاي جديد عليه سوريه
مجلس نمايندگان امريکا همچنين در يک رأي‌گيري شفاهي طرح اعمال تحريم‎هاي جديد عليه دمشق و دولت بشار اسد، رئيس‎‏جمهور سوريه، را تصويب کرد.
نمايندگان امريکايي براساس اين طرح «سوريه و حاميان آن از جمله روسيه و ايران» را به براساس اتهام‌هاي بي‌اساس «ارتکاب جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت» با تحريم‌هاي تازه‎اي روبرو کردند.
اين طرح در حالي تصويب شده است که واشنگتن و برخي از متحدان منطقه‎اي‌اش در طول سال‌‎هاي گذشته با حمايت از گروه‎هاي تکفيري و تروريستيِ معارضِ دولت سوريه به جنگ در اين کشور دامن زده‎اند.
در همين حال دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريکا نيز که به زودي زمام امور اين کشور را برعهده خواهد گرفت، در طول مبارزات انتخاباتي خود به حمايت از بشار اسد پرداخت و بيان کرد امريکا مي‌بايست به جاي تمرکز بر سرنگوني دولت سوريه، بر مبارزه با تروريست‎ها در اين کشور متمرکز شود.
 
سوريه از سال 2011 (1389) درگير بحران است. به گزارش سازمان ملل در اين ناآرامي‌ها تاکنون بيش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.
ايران به درخواست دولت قانوني سوريه، مستشاران نظامي به اين کشور اعزام کرده است. روسيه نيز به عنوان ديگر متحد سوريه، از هشتم مهرماه سال گذشته، به درخواست دمشق، حملات هوايي خود را براي مبارزه با تروريست‎هاي سوريه آغاز کرده است.
اين در حالي است که جنگنده‎هاي امريکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافي، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهي ايالات متحده فعاليت مي‎کنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوريه را هدف حملات هوايي خود قرار داده‌اند، اما  تأثير قابل‌توجهي در متوقف کردن پيشروي‌هاي گروه‌ تروريستي داعش در سوريه و عراق نداشته‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار