ماجرا از آنجا شروع شد که خانواده یک پسر بچه شیرخوار در پارس آباد به یکی از سونوگرافی ها در این شهر مراجعه می کند و پس از اعلام جواب، بیماری این کودک سنگ در کلیه تشخیص داده می شود.

به گزارش آران مغان، خانواده این کودک بلافاصله بعد از گرفتن جواب این سونوگرافی به بیمارستانی در اردبیل مراجعه می کنند و در آنجا برای اطمینان از وجود سنگ در کلیه کودک، دوباره به سونوگرافی در اردبیل مراجعه کرده و بعد از انجام آزمایش و گرفتن جواب آن مشخص می شود که این کودک خردسال اصلا سنگ کلیه نداشته و موردی هم از وجود سنگ کلیه در جواب آزمایش دیده نشده است.

حال با این وجود، جواب کدامیک از این دو آزمایش قابل قبول است؟ سونوگرافی که در پارس آباد تشخیص بر سنگ کلیه در این کودک خردسال داده یا آزمایشگاهی که در اردبیل از نبود سنگ در کلیه این کودک داده است.

این در حالیست که این دست از خطاها موجب از بین رفتن احساس اعتماد بیمار به سیستم پزشکی و همچنین بروز نگرانی های غیر ضروری برای بیمار و خانواده او می شود و اگر بیماران در نتیجه خطای تشخیص متوجه آسیب جسمی شوند از همان ساعات اولیه می توانند نسبت به آن اعتراض کرده و شکایت خود را تقدیم مراجع ذی ربط کنند.