کد خبر: ۳۴۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 22 December 2016
به گزارش تابناک یزد،بعد از انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ معنوی و دینی در جامعه، «سازمان تبلیغات اسلامی» تشکیل شد. از مهم‌ترین وظایف این نهاد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی و نیز زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مومن است. همچنین تربیت افرادی که برای ارتقای فرهنگ و دین نقش مهم و پررنگی در میان مردم دارند همانند روحانیون، مربیان قرآنی و تشکل های دینی و مذهبی از دیگر اهدافشان است.در استان یزد هم با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و پیشینه معنوی و دینی، اداره کل تبلیغات اسلامی برنامه های مهمی را در 3 بخش قرآنی، پژوهش و آموزش برگزار کرده است. بر همین اساس در ارزیابی‌های انجام شده این اداره کل در بخش دارالقرآن و فعالیت‌های مهم قرآنی سال گذشته،به همراه3 دارالقرآن مهم کشور خوش درخشیده و به عنوان «دارالقرآن برتر کشور» انتخاب شده است.
همچنین از این اداره کل در بخش پژوهش سال 93 با اهدای لوح برای پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف فرهنگی، تقدیر شده است.
 در بخش آموزش این اداره کل توانسته است سال 93 رتبه سوم آموزشی را به خود اختصاص و آموزش‌های مهم فرهنگی را به طیف های مختلف ارائه دهد.
با وجود فعالیت‌های خوب اداره کل تبلیغات اسلامی استان و جایگاهی که در کشور دارد، متاسفانه باکمبود منابع مالی و اعتبارات روبه‌روست. به طوری که در سال 95 اعتبارات در نظر گرفته در 3 بخش آموزش، قرآن و پژوهش این اداره را با چالش های مختلفی روبه رو کرده است.

صدور 2 هزار و 964 گواهی نامه برای مربیان قرآنی
رئیس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان می‌گوید: مهم ترین هدف از تشکیل اداره کل تبلیغات اسلامی، نشر و توسعه برنامه های فرهنگی است. بر همین اساس امور قرآنی برای برگزاری برنامه فرهنگی، مربیان زیادی را برای آموزش قرآن در مقاطع و گروه‌های مختلف تربیت کرده است.  حجت الاسلام«محمد علی رضایی» می‌افزاید: در طول سال در رشته های مختلف، دوره های قرآنی برگزار می‌شود و هرساله 14 هزار نفر در این دوره ها شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: در 6 ماه اول سال 95، 9 هزار و45 نفر در دروه های تربیت معلم شرکت کردند که برای 2 هزار و 964 نفر گواهی نامه صادر شده است. این مربیان می‌توانند برای فعالیت قرآنی جذب مراکز آموزش و پرورش و موسسات قرآنی شوند.
به گفته وی، 58 موسسه قرآنی زیر نظر دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند. همچنین 19 خانه قرآن شهری و 73 خانه قرآن روستایی به فعالیت قرآنی مشغول هستند.رضایی می افزاید: در برخی نقاط و محله های استان موسسات قرآنی وجود ندارد. در شهرها و روستاها در نشست هایی با دهیاران و فرمانداران این کمبودها را بررسی می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: در کل استان 678 جلسه قرآنی مردمی تشکیل شده است. این آمار تنها آمار جلسات ثبت شده در سایت دارالقرآن است که طبق برآورد این اداره کل، بانوان فعالیت قرآنی بیشتری در مقایسه با آقایان دارند.
به گفته وی، هرساله سازمان مرکزی از فعالیت دارالقرآن های سراسر کشور ارزیابی هایی را انجام خواهد داد و عملکرد و فعالیت قرآنی آنها را بررسی می‌کند. سال گذشته دارالقرآن استان توانست در بین 3 استان کشور دارالقرآن برتر شناخته شود.
رضایی با اشاره به ظرفیت ها و جایگاه خوب این دارالقرآن در زمینه رشته های مختلف قرآنی می‌گوید: متاسفانه امسال با مشکل بودجه روبه‌رو هستیم و با توجه به حجم زیاد فعالیت ها، منابع مالی این دارالقرآن به‌طور خودگردان و خیری تامین می شود.

پرداخت تسهیلات به پژوهشگران
مسئول بخش پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی استان می‌گوید: این بخش در 3 حوزه حمایت پژوهشی، آثار پژوهشی و نشر کتاب های مذهبی فعالیت دارد و از آثار پژوهشی دانشجویان در سطح کارشناسی ، دکترا و بخش حوزوی حمایت کرده و تسهیلاتی داده می‌شود.
«مهدی تیموری» می‌افزاید: آثار پژوهشی پژوهشگران از 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان حمایت مالی می‌شود و پژوهش‌ها بعد از تایید در شورای پژوهشی هم مورد حمایت قرار می گیرد.
وی می گوید: این پژوهش‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی ارائه خواهد شد و آثار پژوهشی بر حسب نیاز‌سنجی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در سطح ملی و استانی بررسی و اولویت بندی خواهد شد.
به گفته این مسئول، سال 92 بخش پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی 4 مورد پژوهش با موضوع رصد فرهنگی انجام داده است که در حد پژوهش کاربردی از این آثار استفاده شد.وی اظهار می کند: با همکاری جهاد دانشگاهی رصد تهاجم فرهنگی در جبهه جنگ نرم دشمن و فضای مجازی پژوهشی انجام شد که در سال 93 به دلیل کمبود اعتبار شدید، پژوهشی ارائه نشد.
تیموری ادامه می‌دهد: سال 94  سه پژوهش درباره بررسی عوامل مشارکت مردم در آموزه‌های دینی و اجتماعی، بررسی نقش و آثار شبکه های اجتماعی بر جوانان ارائه شد. در سال 95 با نیاز سنجی انجام شده 2 موضوع «شیوه های تاثیر گذار بر برنامه های مذهبی جامعه و نهادینه کردن آموزه های دینی بر خانواده » در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر موضوع های پژوهشی مرکز مباحث دینی،فرهنگی و اجتماعی است، می‌افزاید: با توجه به این که موضوع باید در سایت صماد ثبت و بعد از تایید کد رهگیری داده شود، منتظر دریافت کد رهگیری و پیگیری برای پژوهش در زمینه های یاد‌شده هستیم.تیموری با اشاره به تقدیر مرکز از فعالیت پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی می‌گوید: در سال 93 از عملکرد پژوهشی این اداره کل تقدیر و تجلیل شد ولی این مرکز با کمبود منابع مالی و اعتبار پژوهش روبه‌رو است که تنها یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی به پژوهش اختصاص داده می‌شود.

آموزش با هدف ارتقای مهارت آموزی گروه های تاثیر گذار
مسئول واحد آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی می‌گوید: آموزش های انجام شده در اداره تبلیغات با هدف ارتقای مهارت آموزی و اثر بخشی گروه های اثر‌گذار مانند روحانیون، تشکل های دینی، شبکه های تبلیغی و گروه های آموزش پذیر برگزار می‌شود.
«حمید طالعی» می‌افزاید: امسال 33 دوره آموزش تخصصی و 10 دوره آموزش عمومی، 7 دوره آموزش برای مداحان و 7 دوره برای معلمان دینی اول و دوم مقطع دبیرستان برگزار شده است.
وی اضافه می کند: دوره های غیر حضوری با موضوع اندیشه های اسلامی در قرآن، تفسیر قرآن، کارگاه مهارت افزایی و اصول دین برای خانواده با کمک لوح‌های فشرده برگزار شده است.به گفته وی، دوره های آموزش پیشگیری از اعتیاد نیز با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه رو شده است.

    اجرای طرح گفتمان دینی در مراکز علمی
واحد پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی «طرح گفتمان دینی» را امسال در دست اقدام دارد و قرار است تا پایان سال 525 گفتمان دینی چهره به چهره و به طور پرسش و پاسخ در 525 مدرسه و 50 دانشگاه و حوزه علمیه برگزار کند. واحد آموزش این اداره کل با توجه به تغییر سبک زندگی افراد، آموزش های مهارت های سبک زندگی را برای گروه های مختلف برگزار کرده است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار