بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در نوشهر طی دو دهه گذشته به صورت غیر مجاز ساخته شده و همچنین ۷۰ درصد تغییر کاربری ها در نوشهر بر خلاف قانون انجام گرفته است.
کد خبر: ۳۴۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ 24 December 2016
به گزارش تابناک مازندران،  علی شادمان روز شنبه در نشست ستاد جلوگیری از پدیده زمین خواری و بررسی مشکلات و قوانین اراضی قطعات ۱۰ هکتار در حوزه منابع طببیعی نوشهر - رویان افزود : اینکه چرا از دو دهه گذشته تاکنون زمین های زیادی در حریم و خارج از بافت از سوی افراد متخلف تغییرکاربری و در نهایت تبدیل به ساخت وسازغیرمجاز شده ، موضوعی که باید به طور جد پی گیری و علت آن مشخص شود.
وی با ابراز نگرانی از ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان ، گفت : براساس آمار موجود بیش از ۶ هزار واحد مسکونی فقط در حوزه بخش مرکزی نوشهر از دو دهه گذشته به شیوه غیرمجاز ساخته شده ضمن اینکه تعدادی از آن ها نیز در قطعات ۱۰ هکتاری ساخته شده که کاملا خلاف قانون است.
 
وی ادامه داد : نکته جالب توجه در این اقدام غیرقانونی، تامین آب ، برق ، گاز و تلفن برای متخلفان از سوی مسئولان وقت با استفاده از جایگاه شغلی خودشان است که زیرساخت های لازم را برای آن فراهم کرده اند.
فرماندار نوشهر گفت : این اتفاقات در حقیقت به معنای نادیده گرفتن حقوق مردم بومی این منطقه است و البته باید اذعان داشت که مسئولان متخلف باید در این زمینه پاسخگو باشند.
وی افزود : به عنوان نمونه در قطعات ۱۰ هکتاری دیده شده که افرادی برای شبکه گذاری آب ، برق و گاز با پرداخت حدود ۵۰ میلیارد ریال با مسئولان ادارات خدمات رسانی همراهی داشته اند و اکنون برای دریافت کنتور آب یا برق با مشکل مواجه شده اند.
شادمان با اشاره به وجود حدود ۲۶۹ قطعه ۱۰ هکتاری اراضی جنگلی و جلگه ای در نوشهر با ابراز تاسف گفت که حدود ۷۰ درصد تغییرکاربری ها در این اراضی از اهدافی که قانون مشخص کرده دور شده است.
فرماندار نوشهر افزود : هم اکنون بناهایی در این قطعات ساخته شده که قیمت آن حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزش دارد و از اینکه بخواهیم آن را تخریب کنیم ، چنین اقدامی جز از بین بردن بیت المال معنایی دیگری نمی تواند داشته باشد.
 
وی ، پی گیری برای اجرای طرح جامع حریم شهری ، نشست با مسئولان و کارشناسان مرتبط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران با هدف تعیین تکلیف قطعات ۱۰ هکتاری و تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان ادارات خدمات رسان به منظور برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را جزو مصوبات این نشست اعلام کرد.
شهرستان نوشهر به دلیل برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی و آثار تاریخی مانند دریا ، جنگل ، جلگه و کوه از دیرباز تاکنون مورد استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران بوده است و در این برهه از زمان یعنی از دوه دهه پیش تاکنون دستخوش تغییراتی مانند پدیده زمین خواری ، دریا خواری و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی بوده است.
این شهرستان باجمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر درغرب مازندران واقع است.
 
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار