کارشناس بیابان زدایی منابع طبیعی و آبخیزداری بافق از تثبیت شن و بیابان زدایی یکهزار و 422 هکتار از اراضی در گودگوار این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۳۵۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 31 December 2016
به گزارش تابناک یزد،علی دهقان  در حاشیه بازدید اعضای هیات عملی و دانشجویان کارشناسی ارشد بیابان زدایی دانشکده منابع طبیعی شهرستان اردکان از کانون های بحرانی فرسایش بادی منطقه گودگوار بافق این آمار را اعلام کرد .
وی اظهار داشت: آغاز عملیات بیابان زدایی از سال 87 بوده و تاکنون به میزان یکهزار و 422 هکتار از منطقه گودگوار بافق بیابان زدایی شده است.
این کارشناس هدف از نهال کاری و بیابان زدایی گودگوار را جلوگیری از گرد و خاک و ریزگردها به داخل شهر بافقعنوان کرد.
وی افزود: گونه های کشت شده در این منطقه، از نوع تاغ و گز بوده و در سالجاری مقداری اسکمبیل و بره تاغ برای نمونه و تنوع گونه ای کشت شده است که در صورت موفقیت آمیز بودن روند رشد گونه های اسکمبیل و بره تاغ، در سال های بعد به وسعت بیشتری کشت خواهد شد.
دهقان در مورد نحوه آبیاری درختچه های کشت شده خاطر نشان کرد: در سال اول 6 نوبت آبیاری به ازای هر نهال 100 لیتر آب نیاز است، در سال دوم، پنج نوبت و سال سوم ، سه نوبت و به ازای هر نهال 150 لیت آبیاری می شود.
وی حفر یک حلقه چاه و نیز ساخت استخر ذخیره آب را از دیگر برنامه های در دست اجرا در قالب این طرح اعلام کرد و گفت: حفاظت و قرق کل منطقه و حصارکشی از دیگر برنامه های اجرا شده در قالب طرح بیابانزدایی گودگوار شهرستان بافق است.
کارشناس بیابان زدایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق خشکسالی های اخیر را متذکر شد و گفت: هرچند در سال چهارم با توجه به رسیدن ریشه های نهال ها به سفره آب زیرزمینی،معمولا نهال ها نیاز به آبیاری ندارند ولی بدلیل خشکسالی های اخیر مجبور به ادامه آبیاری هستیم.
مهدی تازه یکی از اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی شهرستان اردکان نیز در این بازدید منطقه عملیات نهالکاری شده را مناسب ترین انتخاب برشمرده و به ایرنا، گفت: با توجه به وجود تثبیت شن های روان در پای بوته های تاغ، عملکرد این بوته ها در جلوگیری از پیشروی شنهای روان حوزه شهر موفقیت آمیز خواهد بود.
وسعت منطقه گودگوار بافق 5.5 میلیون هکتار است که تاکنون افزون بر 26 درصد آن بیابان زدایی شده و بقیه نیز در دست اجراست.
بافق با 40 هزار نفر در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار