در سایه کمبود پل های عابر پیاده؛
کمبود پل های عابره پیاده در سطح شهر قم باعث شده هر روز شاهد تصادف عابران پیاده باشیم، یکی از مهم ترین مزیت های این پل های هوایی کاهش آمار تصادفات مخصوصا تصادف دانش اموزان هنگام عبور از خیابان است.
کد خبر: ۳۵۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، شهر مقدس قم به عنوان پایتخت تشیع در جهان شناخته شده است قم دومین شهر زائر پذیر و شاهراه مواصلاتی17استان کشور است  و سالهاست به عنوان کلان شهر شناخته شده است.

یکی از مسائلی که سالهاست در قم مطرح بوده و هنوز هم مطرح است ساخت خیابان های عریض و طویل برای کنترل بارترافیکی و رفت و آمد آسان خودروها است اما مساله ای که در این میان کمرنگ است کمبود شدید پل های عابر پیاده در سطح شهر مقدس قم است.

کمبود پل های عابر پیاده در سطح شهر قم باعث شده هر روز شاهد تصادف عابران پیاده باشیم، یکی از مهم ترین مزیت های این پل های هوایی کاهش آمار تصادفات مخصوصا تصادف دانش اموزان هنگام عبور از خیابان است.

خطر در کمین شهروندان قمی

به طور مثال خیابان30متری توحید قم با طول بیش از 1کیلومتر تنها دو پل هوایی عابر پیاده دارد، در حالی که در طول این خیابان و خیان خیابان و کوچه های مجاور مدارس زیادی در دو شیفت صبح و عصر فعال هستند.

همچنین یکی از پرخطر ترین مکان های شهر قم  برای عبور عابران پیاده میدان72تن است که اصلی ترین ورودی شهر مقدس قم و مسیر عبور خودروهای سبک و سنگین مسافری و باری است و میدان هفتادودو تن مانند یک پایانه 24ساعت در حال فعالیت است مسیری که مسافران پیاده و سوار خودرو می‌شوند.

خطر در کمین شهروندان قمی

سال‌ها بود به دلیل مناسب نبودن میدان هفتادودو تن، مشکلات ترافیکی و تصادف در این محور بسیار زیاد بود اما سال 91 تقاطع غیر هم‌سطح هفتادودو تن به‌عنوان اولین تقاطع غیر هم‌سطح استان قم به بهره‌برداری رسید، این پروژه طبق برنامه‌ریزی دقیق در مدت یک سال در تاریخ 26 تیرماه 91بااعتباری بالغ‌بر 21 میلیارد تومان بهره‌برداری شد.

نبود پل‌های عابر پیاده در این تقاطع باعث به خطر افتادن جان مسافرانی است که وارد شهر قم شده و یا مسافرانی که قصد سوارشدن به  اتوبوس‌ها و یا خودروهای سواری رادارند، پیش‌بینی و نصب حداقل چندین پل عابر پیاده در این تقاطع لازم و ضروری است.

علاوه بر موارد ذکر شده خیابان های زیاد دیگری در سطح شهر قم وجود دارند که نیاز شدید و فوری به نصب پل های هوایی عابرپیاده دارند البته گفته می شود ‌ یکی از مشکلات اجرای طرح نصب پل های عابر پیاده در سطح شهر وجود معارضات برق، مخابرات و آب است.

خطر در کمین شهروندان قمی

البته پل های عابره پیاده که هم اکنون در سطح شهر قم وجود دارد نیز مناسب عبور و مرور نیست زیرا راهروی اصلی اکثر پل های عابر پیاده در قم  به وسیله بنرهای تبلیغاتی و روکشی برای حفاظت از آفتاب و بارندگی های احتمالی کاملا پوشیده شده است، براین اساس، فضای روی پل از محیط پیرامونی و اطراف آن قابل مشاهده نیست، تا جایی که این پل به جای ایجاد مکان امن و راحتی برای عبور و مرور، تبدیل به تونل وحشت های شده  و باعث شده مردم مخصوصا زنان و دختران رغبت کمتری برای استفاده از این پل های عابر پیاده داشته باشند.

می توان به جرات  گفت پل های عابر پیاده در قم  پایه های بنرهای تبلیغاتی ومحلی برای کسب درآمد شهرداری شده است.

طبق قوانین پل های هوایی عابر پیاده نباید از اطراف (حداقل از یک طرف)مسدود باشد اما متاسفانه کمتر پل هوایی عابر پیاده در قم را می بینیم که مسئولین شهری از خیر درآمدهای تبلیغاتی آن بگذرند.

البته نمی توان مسئولین شهری را از انجام کارهای درآمد زا منع کرد زیرا یکی از اصلی ترین محل ها درآمده شهرداری همین تبلیغات محیطی است البته مسئله درآمد زایی تا جایی مورد قبول است که اسیبی به سلامت جسمی و روانی شهروندان وارد نکند همچنین مسئولین حوزه شهری قم می تواند با هزینه های تبلیغاتی که روی پل های هوایی نصب می شود اقدام به احداث دیگر پل های هوایی در شهر کنند و مکان های تبلیغی بیشتری به دست بیاورند البته تا جایی که پل های هوایی عابر پیاده جدید  تبدیل به تونل های وحشت موجود نشوند!

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار