کد خبر: ۳۵۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 03 January 2017
به گزارش تابناک یزد،كارشناس بيابان زدايي اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق ضمن معرفي منطقه گوگوار بافق به عنوان يكي از مهمترين كانون‌هاي بحراني فرسايش بادي در اين شهرستان، از اقدامات تثبيت شن و بيابان‌زدايي در يك‌هزار و 422 هكتار از اراضي این منطقه خبر داد.
«علي دهقان» در جريان بازديد اعضاي هيئت عملي و دانشجويان كارشناسي ارشد بيابان‌زدايي دانشكده منابع طبيعي اردكان از اين منطقه، شروع عمليات بيابان‌زدايي در اين اراضي را از سال 87 تاكنون به ميزان يك‌هزار و 422 هكتار اعلام كرد.

وي اضافه كرد: گونه‌هاي كشت شده تاكنون تاغ و گز بوده و در سال جاري قسمت كمي اسكمبيل و بره تاغ براي نمونه و تنوع گونه‌اي كشت شده است كه در صورت موفقيت‌آميز بودن روند رشد گونه‌هاي اسكمبيل و بره تاغ هم در سال‌هاي بعد به وسعت بيشتري كشت خواهد شد.

اين كارشناس در خصوص نحوه آبياري كشت‌هاي انجام شده نيز تصريح كرد: در سال اول شش نوبت آبياري به ازاي هر نهال 100 ليتر آب نياز است و در سال دوم نيز پنج نوبت و سال سوم، سه نوبت و به ازاي هر نهال 150 ليتر آب مورد نياز است.

 دهقان در ادامه با اشاره به خشكسالي‌هاي اخير نيز گفت: معمولاً در سال چهارم با توجه به رسيدن ريشه‌هاي نهال‌ها به سفره آب زيرزميني، نهال ها نياز به آبياري ندارند ولي به دليل خشكسالي‌هاي اخير مجبور به ادامه آبياري هستيم.

 «مهدي تازه» يكي از اعضاي هيئت علمي دانشكده منابع طبيعي شهرستان اردكان، منطقه عمليات را مناسب‌ترين انتخاب برشمرد و با توجه به وجود تثبيت شن‌هاي روان در پاي بوته هاي تاغ، عملكرد اين بوته‌ها در جلوگيري از پيشروي شن‌هاي روان را موفقيت آميز دانست و افزود: با توجه به درشتي ذرات، فاصله حمل ذرات كمتر شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار