ورزشکارانی که از مکان‌های ورزشی سطح شهر استفاده می‌کنند از شرایط موجود و نحوه خدمات رسانی به ورزشکاران در این مکان‌ها گلایه مندند. آن‌ها عقیده دارند برای استفاده یک یا ۲ ساعته از این مکان‌های ورزشی در حالی باید هزینه زیادی بپردازند که در قانون اساسی ورزش و تربیت بدنی برای عموم مردم رایگان دانسته شده است.
کد خبر: ۳۵۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 04 January 2017
به گزارش تابناک قم، زمانی که در مورد مکان‌های ورزشی سطح شهر و فعالیت آن‌ها صحبت می‌شود با مقوله‌ای وسیع مواجه هستیم که هم در حوزه ورزش همگانی و هم در حوزه ورزش قهرمانی ریشه دوانده است. سالن‌ها، ورزشگاه‌ها و استخر‌ها محل تمرین تیم‌های ورزشی حرفه‌ای حاضر در لیگ‌های استانی و کشوری هستند و در همین مکان‌های ورزشی، عموم مردم به ورزش همگانی روی می‌آورند و سرانه ورزش استان و کشور را بهبود می‌بخشند.

به عبارت بهتر مکان‌های ورزشی سطح شهر، نقطه آغازین فعالیت‌های ورزشی قهرمانی و همگانی هستند. به همین دلیل نحوه ساخت، تجهیز و نگهداری این مکان‌ها نقش مستقیم و موثری در فعالیت‌های ورزشی مرتبط با عموم مردم دارد. موضوع واگذاری مکان‌های ورزشی دولتی وابسته به اداره کل ورزش و جوانان استان قم که از حدود یک سال و نیم قبل عملیاتی شد به دلیل وجود چالش‌ها و مشکلات خاص خود همواره منتقدان خاص خود را داشته است. یکی از دلایل منتقدان برای واگذاری سالن‌ها و مکان‌های ورزشی به بخش خصوصی، ضعف قانونی در شیوه عقد قرارداد بین اداره کل ورزش و جوانان و مستأجران بوده است.

گشتی در سالن‌های ورزشی شهر

قم سالن ورزشی کم ندارد و درگوشه و کنار شهر و درحاشیه کوچه‌ها، خیابان‌ها و بوستان‌ها پراکنده است. مکان‌های ورزشی سایر نهادها نیز به کمک متولیان ورزش آمده‌اند به طوری که آمار مکان‌های ورزشی آموزش و پرورش در قم از فضاهای ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان بیشتر است. همه مکان‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان به صورت اجاره در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. 

گشتی که بین سالن‌ها و مکان‌های ورزشی شهر بزنید خیلی زود با مشکلات موجود آشنا خواهید شد. با نگاهی منصفانه، وضعیت کیفیت ظاهری مکان‌های ورزشی نسبت به گذشته تغییرهای مثبتی را نشان می‌دهد اما هنوز هیچ چیز ایده‌آل نیست. برخی از سالن‌ها در تابستان بسیار گرم و طاقت فرسا و در زمستان بسیار سرد هستند. 

وضعیت بهداشتی برخی از سالن‌ها فاجعه بار است. درهای سرویس‌های بهداشتی شکسته است و در محدوده ورزشی میدان نیز، آلودگی به چشم می‌خورد. گرچه این وضعیت در همه مکان‌های ورزشی دیده نمی‌شود و نمی‌توان همه این مکان‌ها را به سهل‌انگاری متهم کرد اما این موارد در تعدادی از سالن‌های سطح شهر که معمولا شلوغ و پر رفت و آمد است به چشم می‌خورد.

گلایه ورزشکاران از ضعف خدمات

ورزشکارانی که از مکان‌های ورزشی سطح شهر استفاده می‌کنند از شرایط موجود و نحوه خدمات رسانی به ورزشکاران در این مکان‌ها گلایه مندند. آن‌ها عقیده دارند برای استفاده یک یا ۲ ساعته از این مکان‌های ورزشی در حالی باید هزینه زیادی بپردازند که در قانون اساسی ورزش و تربیت بدنی برای عموم مردم رایگان دانسته شده است اما آن‌ها هم هزینه می‌کنند و هم با فقر خدمات رسانی مواجه هستند.

یکی از این ورزشکاران قم اظهار کرد: بر بعضی از سالن‌های ورزشی که اداره کل تربیت بدنی به مزایده می‌گذارد نظارت نمی‌شود. تیم‌ها و ورزشکاران برای استفاده از سالن هزینه می‌دهند اما سالن از نظر بهداشتی نامناسب است، پنجره سالن شکسته و هوای سرد وارد می‌شود و مسئول سالن حتی لیوان یک بار مصرف هم برای آب آشامیدنی در نظر نمی‌گیرد. چه کسی مسئول رسیدگی به این مکان‌هاست؟ وقتی پول می‌دهیم دیگر منتی بر سر ما ندارند و باید خدمات بدهند.

یکی دیگر از ورزشکاران در اعتراض به وضع مکان‌های ورزشی دولتی قم افزود: یکی از سالن‌های زیر نظر اداره ورزش و جوانان که در اختیار مستأجر است سالن فتح واقع در منطقه شیخ آباد است. هزینه هر سئانس این سالن ۳۳ هزار تومان است اما سرویس بهداشتی، آبخوری و دوربین حفاظتی ندارد. چند بار هم در این سالن سرقت صورت گرفته است این سالن نورکافی و تهویه مناسب ندارد و سیستم گرمایشی آن هم در فصل سرما مناسب نیست.

در این زمینه یکی از مدیران باشگاه‌های ورزشی در رشته فوتسال نیز گلایه‌های تخصصی تری از خدمات رسانی مکان‌های ورزشی دارد.

وی گفت: برای باشگاهی که در چند رده سنی فعالیت می‌کند نیاز به فضا و زمان مناسب برای تمرین است. طبیعی است هیچ باشگاهی سالن اختصاصی از خود ندارد و باید از مکان‌های ورزشی عمومی استفاده کند اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد کمبود زمان مناسب است.

از من می‌خواهند ساعت ۱۲ شب برای تیمم وقت تمرین بگیرم. آیا این منطقی است؟ بهترین زمان خدمات دهی سالن‌ها به گروه‌هایی داده می‌شود که فعالیت قهرمانی و جدی ندارند و بدون هدف و به صورت دورهمی وقت سالن را می‌گیرند. البته فعالیت آن‌ها هم ورزشی و ارزشمند است اما مکان‌های ورزشی باید برای باشگاه‌ها اولویت قائل شود. این مشکل همه باشگاه‌هاست و اداره ورزش و جوانان باید این موضوع را به مکان‌های ورزشی تکلیف کند که باشگاه‌های فعال در حوزه قهرمانی در اولویت باشند.

مستأجران چه می‌گویند؟

مستأجران در این میان، هدف بخشی از گلایه‌ها هستند اما شواهد نشان می‌دهد آن‌ها خود درگیر مشکلاتی  هستند، البته شرایطی که با دست خود فراهم کرده‌اند. در زمان برگزاری مزایده واگذاری مکان‌های ورزشی، علاقه‌مندان به اجاره مکان‌ها در مزایده شرکت می‌کنند اما پیشنهاد رقم‌های غیر معقول و عجیب سبب می‌شود در ‌‌نهایت در رقابتی دور از منطق این مکان‌ها به برنده مزایده واگذار شود.

اداره کل ورزش و جوانان هم کاری به رقم پیشنهادی شرکت کنندگان و غیرمنطقی بودن آن‌ها ندارد. از نگاه مسئولان این اداره کل وقتی برای اجاره یک سالن پیشنهاد اجاره ماهانه ۸ میلیون تومان ارائه می‌شود، پس فکر همه جای آن را کرده‌اند و هم می‌توانند در طول یک سال هر ماه ۸ میلیون تومان اجاره بدهند و هم بهترین خدمات را به ورزشکاران و تیم‌ها ارائه دهند. این نگاه یک جانبه به درآمدزایی توسط متولیان ورزش سبب نارضایتی باشگاه‌ها و مربیان ورزشی نیز شده است. بخش خصوصی به دنبال درآمد و تأمین اجاره و مخارج جاری خود است و این را یک دغدغه می‌داند و در این شرایط، آموزش و کیفیت خدمات ورزشی در این اماکن هر روز بیش از گذشته افت می‌کند.

یکی از مستأجرانی که مکانی وابسته به اداره ورزش و جوانان را اجاره کرده است در زمینه شرایط این مکان‌ها اظهار کرد: دیگر شرکت در مزایده‌ها برای اجاره و مدیریت مکان‌های ورزشی، درآمدزایی و اشتغال برای مستأجر‌ها محسوب نمی‌شود. خیلی‌ها مثل من هستند که به کار در ورزش علاقه‌مند بودند و در این زمینه وارد عمل شدند و وقت و انرژی خود را صرف کرده‌اند اما علاوه بر این‌که درآمدی نداشته‌اند میلیون‌ها تومان بدهی بالا آورده‌اند. آخر هم باید میزان زیادی خسارت پرداخت کنیم و هیچ حمایتی هم از ما نمی‌شود بلکه گاهی نیز تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که به ضرر و زیان مستأجر تمام می‌شود. این شیوه کار فقط افراد علاقه‌مند را از کار خسته کرده است.

یکی دیگر از مسئولان و مستأجران مکان‌های ورزشی در پاسخ به انتقادها گفت: اداره کل ورزش و جوانان قم آن قدر مبلغ اجاره سالن‌های ورزشی را بالا برده که اجاره خود سالن هم تأمین نمی‌شود. علاوه بر این مستأجر باید در ‌‌نهایت درآمدی از این سالن داشته باشد. قیمت برنده مزایده سال گذشته مکان‌های ورزشی را در نظر بگیرید و حساب کنید. مورد دوم این‌که اداره کل ورزش و جوانان کوچک‌ترین تعمیراتی در زمینه بهبود فضای مکان‌های ورزشی مگر در مواقع فوق ضروری انجام نمی‌دهد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار