مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت نهم و دهم و برای خانه‌دار شدن قشر ضعیف جامعه اجرایی شد که در‌‌‌ همان زمان موافقان و مخالفانی داشت. دولت یازدهم هم با همه ایرادهایی که به این طرح وارد کرده بود به عنوان امانتی آن را از دولت قبل تحویل گرفت.
کد خبر: ۳۵۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 08 January 2017
به گزارش تابناک قم، در استان قم نیز اداره کل راه و شهرسازی واگذاری بیش از ۴۶ هزار واحد مسکن مهر را متعهد شد که بیشتر این واحد‌ها در منطقه پردیسان قرار دارد. سکونت به یک باره هزاران نفر در منطقه‌ای مانند پردیسان که از بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها محروم است، مشکلات بسیاری را برای ساکنان این منطقه به همراه داشته است.

نیاز به خدمات آب، گاز، برق، نیازهای ارتباطی و آموزشی و امکانات رفاهی از جمله مشکلاتی بوده است که ساکنان مسکن مهر از ابتدای سکونت خود با آن روبه‌رو شده‌اند.

همچنین نیاز به مسجد، مراکز فرهنگی، تجاری و درمانی هم از دیگر مشکلاتی است که هنوز هم بعد از سال‌ها مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

واگذاری ۳۷ هزار واحد مسکن مهر

بر اساس آماری که «محسن صبوری» مدیرکل راه و شهرسازی استان ارائه داده است، در قم ۴۳ هزار و ۸۶۳ واحد در قالب مسکن مهر تعهد شده بود که سهم شهر قم از این پروژه‌ها، ۴۱ هزار و ۳۲۰ واحد است و تاکنون ۳۷ هزار و ۷۴۴ واحد مسکن مهر در این شهر افتتاح و تحویل مردم شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: به زودی این پروژه به اتمام می‌رسد.

2۵۴۳ واحد نیز برای شهرهای تابعه و زیر ۲۵ هزار نفر استان تدارک دیده شده که 20۳۳ واحد آن افتتاح شده و حدود ۵۰۰ واحد باقی مانده است.

زیرساخت‌های آموزشی یکی از مهم‌ترین نیازهای این منطقه است که با توجه به مسیر ارتباطی محدود منطقه پردیسان با محدوده مرکزی شهر یعنی بلوار غدیر هر روز شاهد ترافیک‌های سنگین و هدررفت زمان مردم در این بلوار برای رسیدن به مقصد هستیم. این مسأله لزوم ساخت و بهره‌برداری از مراکز آموزشی در خود پردیسان را مشخص می‌کند.

آن طور که صبوری گفته است برای رفع این نیاز ساخت ۲۱ واحد آموزشی در منطقه پردیسان در برنامه قرار گرفت بود که کار ساخت ۱۷ واحد به اتمام رسیده است.
وی افزود: ۲۰ مدرسه دیگر برای پروژه‌های مسکن مهر شهر قم نیاز داریم که ساخت این مدارس ۴۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان رفع سایر نیازهای این منطقه از جمله مسجد، مراکز درمانی، تجاری و ورزشی و نیازهای اولیه زندگی، نیاز به ۱۶۱ میلیارد تومان اعتبار دارد.

هزینه ۱۰۹ میلیاردی فاضلاب پردیسان

صبوری پیشرفت انشعاب‌های آب، برق و گاز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: ارائه خدمات آب، برق و گاز در منطقه پردیسان با پیشرفت ۹۲ درصدی همراه بوده اما مشکل فاضلاب پردیسان بسیار گسترده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای پروژه فاضلاب در این منطقه حدود ۱۰۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین باید پای بخش خصوصی را به این مسأله باز کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به مشکلات ارتباطی پردیسان هم اشاره کرد و افزود: برای حل این مشکلات ساخت بلوار امام علی(ع) در دست اقدام است که نیاز به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. علاوه بر این تقاطع غیرهمسطح پردیسان در حال ساخت است اما این پروژه نیاز به نقدینگی دارد. بلوار مرجعیت و بلوار زائر که از جمله پروژه‌های شهرداری است نیز می‌تواند از ترافیک بلوار غدیر بکاهد.

مشکلات تعاونی‌ها از دیگر مسائلی بود که اعتراض مردم را به همراه داشت.

صبوری این مسأله را هم یکی دیگر از مشکلات مسکن مهر قم دانست و افزود: تعدادی از مدیران تعاونی‌های مسکن در قم به قوانین آشنا نبودند و مشکلاتی را برای مردم و ادامه پروژه مسکن مهر به وجود آوردند.

معضل آب‌های سطحی

مشکلی که هر سال در فصل پاییز و زمستان بیشتر نمود پیدا می‌کند مشکل فاضلاب پردیسان است که با هر بارندگی، گلایه‌های اهالی این منطقه را در پی دارد.

شهردار منطقه پردیسان هم مشکل فاضلاب را مهم‌ترین مشکل فعلی پردیسان برشمرد و گفت: منطقه پردیسان با مشکل آب‌های سطحی درگیر است. اداره کل منابع طبیعی و اداره کل جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ورود سیلاب به پردیسان اقدام‌هایی انجام داده‌اند اما هنوز نیاز به کار زیادی وجود دارد.

«عبدالله سلیمانی» حل مشکل فاضلاب مجتمع‌های مسکن مهر، بحث آب‌های سطحی و ساخت کانال در این زمینه و نیز تکمیل بلوار امام علی(ع) را از نیازهای اولویت‌دار پردیسان دانست و افزود: در بحث آسفالت محوطه‌های مسکن مهر، شهرداری کار تعاونی را انجام می‌دهد اما نیاز است که قیر برای این امر به شهرداری اختصاص داده شود.

وی از افتتاح تقاطع غیرهمسطح پردیسان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد: راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بلوار امام علی(ع) در پردیسان بسیار ضروری است چراکه نیازهای ارتباطی منطقه پردیسان با توجه به سکونت بخش زیادی از طلاب حوزه علمیه و دانشجویان در آن، بسیار اهمیت دارد.

زندگی ۳۰ هزار طلبه در پردیسان

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز به مسأله فاضلاب پردیسان به عنوان یکی از معضلات این منطقه اشاره کرد و گفت: فاضلاب در منطقه پردیسان اکنون در معابر هم جاری می‌شود که پیامدهای بهداشتی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد. حل این مشکل مطالبه عمومی است و از آنجایی که تکمیل پروژه فاضلاب منطقه پردیسان با اعتبار کنونی زمان زیادی می‌برد باید برای حل اضطراری این مشکل فکری کرد.

«حسن رضوی» به پروژه مسجد جامع پردیسان هم اشاره کرد و افزود: زمینی برای ساخت مسجد جامع توسط خیران خریده شده که با توجه به سکونت ۱۳۰ هزار نفر در این منطقه و حضور بیش از ۳۰ هزار طلبه ضرورت ساخت این پروژه احساس می‌شود خیران ورود کرده‌اند اما نیاز است بخشی از هزینه‌های آن پرداخت شود.

ساخت مدرسه در پردیسان از جمله ضرورت‌هایی است که بر همگان واضح است. خیران مدرسه‌ساز هم در انتظار‌ هستند که زمین مناسب به آن‌ها اختصاص داده شود. زمین هم وجود دارد اما ناهماهنگی‌های بین دستگاهی کار را با مشکل و تأخیر مواجه کرده است.

رضوی هم به این نیاز اشاره کرد و افزود: منطقه پردیسان با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیاز به ساخت مدارس زیادی دارد. اکنون خیر برای ساخت مدرسه داریم، ولی زمین با کاربری آموزشی در این منطقه در اختیار نداریم و باید زمین‌های آموزشی در همین زمینه به کار گرفته شوند.

فروش اقساطی زمین‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با اشاره به تعهدهای بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قم اظهار کرد: بر اساس قراری که سال ۸۹ بین شهرداری و راه و شهرسازی برقرار شده مقرر شد در ازای تشکیل منطقه شهرداری در پردیسان، وزارت راه و شهرسازی ۲۵ درصد زمین‌های با کاربری تجاری را به شهرداری قم واگذار کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

«محسن بهشتی» به نیازهای تجاری پردیسان اشاره کرد و افزود: زمین‌های این منطقه بدون مشتری مانده است و اعتباری از فروش این زمین‌ها به دست نیامده است که بتوان با آن زیرساخت‌های منطقه را تجهیز کرد. پیشنهاد شده فروش اقساطی زمین انجام شود تا مردم برای خرید رغبت داشته باشند.

نیاز به ساخت ۱۰۰ مدرسه  در پردیسان

معاون اجرایی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به تجهیز و ساخت زیرساخت‌های آموزشی افزود: با توجه به جمعیت ۱۳۰ هزار نفری پردیسان نیاز به ساخت ۱۰۰ مدرسه دیگر احساس می‌شود.

«احمدرضا اجتهادی» پیش‌بینی کرد مشکلات کمبود فضای آموزشی در سال آینده بیشتر شده و تأکید کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که مسکن مهر ساخته شده هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد و زیرساخت‌های آموزشی در ساخت مسکن مهر لحاظ نشده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی سازندگان مسکن مهر در نادیده گرفتن زیرساخت‌های آموزشی، اظهار کرد: سازندگان مجتمع‌های مسکونی برای ساخت مدارس مورد نیاز مسکن مهر اقدامی صورت نداده‌اند در صورتی که در قوانین و سیاست‌های کلی بر ضرورت مشارکت این سازندگان در ساخت مدارس تأکید شده است.

اجتهادی افزود: خیران مدرسه‌ساز منتظر هستند که زمین به آن‌ها تعلق گیرد که بتوانند ساخت مدرسه را آغاز کنند و باید در واگذاری زمین برای ساخت مدرسه با تساهل بیشتری رفتار شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار