خلیقی نژاد:
تابناک: عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر بیماران نسبت به حقوق خود مطلع نیستند و نبود شکایت هیچگاه به این معنا نیست که همه چیز خوب است.
کد خبر: ۳۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 18 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، مجتبی خلیقی نژاد با تاکید بر اینکه برخی از پزشکان تنها به مطالعات زمان فارغ التحصیلی خود اکتفا می کنند، اظهار داشت: این در حالی است که یک پزشک باید هر شب مطالعه داشته باشد و علم خود را به روز کند و همین مسائل سبب افزایش خطاهای پزشکی شده است.

وی با بیان اینکه کم بودن شکایات از جامعه پزشکی دلیل بر نبود خطای پزشکی نیست، گفت: بیماران نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند و شاید به طور مثال بیماری در اثر یک اشتباه ساده از سوی کادر درمانی دچار حتی ایست قلبی نیز شود اما در نهایت پیگیر شکایت خود نمی شود.

عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران را باید به گرفتن حقوق خود تشویق کنیم و آگاهی بخشیم.

وی در ارتباط با تزریق پنی سیلین بدون تست گفت: پنی سیلین نه تنها باید بروی بیماری که تاکنون پنی سیلین نزده است، تست شود بلکه برای هر بار استفاده از پنی سیلین پزشک یا پرستار موظف است که آن را تست کند.

خلیقی نژاد اظهار داشت: در تست پنی سیلین مقدار کمی از دارو وارد بدن بیمار می شود بنابراین اگر بیمار دچار عارضه شود پزشک یا پرستار می تواند با امکانات احیاء که در مطب وجود دارد سریعا بیمار را معالجه کرده و وی را از مرگ حتمی و ایست قلبی نجات دهد.

وی اضافه کرد: پنی سیلین در حالی باید به بیمار تزریق شود که در وهله اول مورد تست قرار گیرد و در مرحله بعد در شرایطی پنی سیلین تزریق شود که دسترسی به امکانات احیا باشد چراکه اگر بدن بیمار حتی به تست پنی سیلین جواب مثبت نداد بتوان بیمار را احیاء کرد.

عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: ایست قلبی و مرگ از عوارض پنی سیلینی است که با بدن بیمار سازگار نیست و بنابراین به دلیل عوارض شدیدی که دارد تست پنی سیلین باید جزو دستورالعمل های پزشک و پرستار قرار گیرد.

وی در مورد وجود پنی سیلین چینی نیز گفت: من تنها به این ضرب المثل استناد می کنم که " تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها".

خلیقی نژاد اذعان کرد: شاید مواد اولیه ساخت پنی سیلین تولید داخل از چین وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر در دوره ای هم به علت کمبود پنی سیلین مجبور به واردات پنی سیلین شده باشیم در داروخانه های دولتی توزیع شده و داروخانه های خصوصی از این مواد استفاده نکرده اند.

عضو هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی اصفهان اضافه کرد: در صورتی که پرستار و پزشکی از بیمار تست گرفته و با همان تست بدن بیمار دچار عارضه شده و منجر به ایست قلبی و مرگ فرد شود دیگر آن پزشک و پرستار مقصر نیست چراکه مراحلی علمی را انجام داده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار