برگزاری برنامه‌های کلیشه‌ای و پر از سخنران و خالی از شادی و نشاط که این روزها مرسوم شده و هر مدیری در برنامه‌های مختلف مدام سعی بر گزارش عملکرد خود دارد، دردی را از جامعه دوا نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 19 May 2015

برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیر بسزایی در ایجاد شور و نشاط در جامعه دارد که در این خصوص تنها مرکز استان مورد توجه مدیران قرار گرفته است و شهرستان‌ها از یاد رفته‌اند.

به گزارش فارس ، برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری همچون جشنواره تابستانی و زمستانی، جشنواره موسیقی، تئاتر، برگزاری کنسرت‌های مختلف و اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان همدان از سوی سیاستگذاران و مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در سطح جامعه انجام می‌شود.

*در سال گذشته تنها اقتصاد مورد توجه قرار گرفت

سال گذشته با وجود تأکید بر مقوله فرهنگ و اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری، مبحث فرهنگی آنچنان که باید مورد توجه مسئولان و مدیران فرهنگی استان قرار نگرفت و مدیریت ارشد استان نیز نهایت تلاش خود در بحث اقتصاد به کار گرفت، البته تاکنون در این حوزه نیز نتیجه و دستاورد مناسبی حاصل نشده است.

استان همدان با ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و گردشگری می‌تواند میزبان برنامه‌های مختلفی باشد که به طور حتم تأثیرات بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و این مهم باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

برگزاری برنامه‌های کلیشه‌ای و پر از سخنران و خالی از شادی و نشاط که این روزها مرسوم شده و هر مدیری در برنامه‌های مختلف مدام سعی بر گزارش عملکرد خود دارد، دردی را از جامعه دوا نخواهد کرد.

این روزها می‌طلبد مدیران در برنامه‌های مختلف مردمی از ارائه گزارش عملکرد خودداری کنند و فضای مناسبی را برای حضور مردم در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم کنند.

اتفاق جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یکی از مباحثی است که می‌تواند بسیار مورد توجه و تاکید باشد اما متاسفانه این اتفاق فرهنگی تنها به یک محفل برای رفت و آمد مدیران تبدیل می‌شود و سهم مردم از این اتفاق فرهنگی آنچنان قابل توجه نیست.

*جشنواره مردمی تعریف درستی ندارد

هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنی برای اهالی نمایش است، اما نکته این است که بودجه این جشنواره از سهم فرهنگی استان پرداخت می‌شود پس باید آورده‌ای برای مردم آن داشته باشد.

جشنواره تابستانی و زمستانی که به همت اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار می‌شود نیز از آن دست برنامه‌هایی است که مردم در اولویت آن نیستند و مهمانان شناخته شده از این جشنواره نهایت استفاده را خواهند برد هر چند در سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان بر این مهم تاکید داشت که جشنواره باید مردمی و برای مردم باشد اما تعریف مردمی و برای مردم هنوز به طور مشخصی اعلام نشده است.

برگزاری کنسرت‌های مختلف اما در همدان اتفاق قابل توجهی است که متاسفانه تنها برای برگزارکننده سود هنگفتی را به همراه دارد و سهم این اتفاق فرهنگی برای قشر ضعیف جامعه و جمعیت حاشیه شهر به طور قطع صفر است و مدیران گویا در این حوزه نیز تنها به جیب برگزارکننده و مبلغ اجاره سالن می‌اندیشند و بس.

*برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تنها برای قشر مرفه نباشد

همدان امکانات قابل توجه و مناسبی دارد که می‌توان با استفاده از آن شور و نشاط اجتماعی قابل توجهی را در جامعه ایجاد کرد و نیز برنامه را برای همه طیف‌های جامعه در نظر گرفت نه تنها قشر مرفهی که توان پرداخت بلیط کنسرت‌ها را دارند.

برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی، صعود به کوه الوند و دیگر ارتفاعات استان، برگزاری مسابقات بادبادک و نقاشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی خانوادگی و فراهم کردن شرایط برای بازدیدهای رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان در مناسبت‌های مختلف از آن دست اتفاقاتی است که می‌تواند موجب بروز شادی و نشاط در همدان شود.

همچنین استفاده بهینه تفریحی از سد اکباتان و تالاب‌های مختلف استان و راه‌اندازی تورهای طبیعت‌گردی یک‌روزه از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

نکته اساسی اما در برگزاری کارهای فرهنگی و هنری در استان همدان این است که شهرستان‌ها از یاد رفته‌اند و برنامه‌ها مختص به همدان است و لاغیر.

مدیران استان گویا از یاد برده‌اند که استان همدان تنها شهرستان همدان نیست و دیگر شهرستان‌ها نیز نیاز به برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند.

*سهم ناچیز مناطق حاشیه از برنامه‌های فرهنگی

مناطق حاشیه شهرستان همدان نیز با جمعیتی در خور توجه نیازمند برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند و سهم این مناطق آن طور که باید و شاید دیده نشده است.

اکنون منطقه‌هایی در همدان مانند شهرک مدنی، شهرک بهشتی و شهرک فرهنگیان با جمعیت قابل توجه و وجود خرده‌فرهنگ‌های متفاوت از داشتن بسیاری از امکانات تفریحی و رفاهی محروم هستند و در برنامه‌های فرهنگی شهرستان و استان سهمی ندارند چراکه فرهنسگراها در این مناطق شاهد برگزاری مراسم خاصی نیستند و همین مهم می‌طلبد مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی این مناطق را از یاد نبرند و توجهی ویژه به این نقاط از شهر داشته باشند.

البته این نکته پذیرفتنی است که در جوامع شهرستانی هنوز سینما رفتن، تئاتر دیدن و بازدید از نمایشگاه‌های هنری آن چنان که باید جایگاهی ندارد و نهادینه نشده؛ اما چه اشکالی دارد که برخی گروه‌های نمایشی از 10 اجرای عمومی دو اجرا را در شهرستان‌ها داشته باشند و حتی برخی از نمایشگاه‌های مختلف همچون نمایشگاه عکس «روزی روزگاری همدان» که اکنون در تالار نگاه نو شهرداری برپا شده، در شهرستان‌های استان برگزار شود.

این مهم به طور قطع به شهروندان ثابت خواهد کرد که همه امکانات تنها برای مرکز استان نیست.

*لزوم توجه به برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها

لزوم توجه به امور فرهنگی و اجتماعی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در شهرستان‌ها تا آنجاست که به زعم بسیاری از کارشناسان اجتماعی می‌تواند موجب جلوگیری مهاجرت شهروندان شهرستان‌ها به مرکز استان شود و دیگر اینکه به واسطه کار فرهنگی و اجتماعی است که می‌توان از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

محدود شدن نمایشگاه‌های هنری، سالن‌های نمایش تئاتر و سینما به مرکز استان سبب می‌شود که در طول شبانه‌روز جمعیت قابل توجهی از شهرستان‌ها برای تفریح و استفاده از این امکانات به مرکز استان‌ها بیایند و شب به محل سکونت خود بازگردند.

حال در همین باره می‌توان بنابر آمار مختلف به برخی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد که به راحتی با ایجاد برخی از امکانات فرهنگی و اجتماعی می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

*نتیجه ایجاد نشاط اجتماعی، رشد و پویایی

ایجاد نشاط اجتماعی در سطح جامعه می‌تواند به رشد و پویایی جامعه منجر شود و این رشد و پویایی، به طور حتم بسیاری از مشکلات و مباحث اجتماعی را در خود حل خواهد کرد.

البته با در نظر گرفتن سایه سنگین اقتصاد بر امور فرهنگی و اجتماعی، مسئولان و متولیان امور با حمایت‌های مختلف از اقشار جامعه و برگزاری برنامه‌های رایگان فرهنگی و هنری در سطح جامعه و به خصوص در حواشی شهر می‌توانند مشکل اقتصادی مردم را برای استفاده از برخی امکانات فرهنگی و اجتماعی رفع کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار