کد خبر: ۳۶۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 28 January 2017
به گزارش تابناک یزد،كارشناسان حاضر در میزگرد تخصصی «جایگاه و کارکرد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در بخش آب» كه به ميزباني ايسناي يزد برگزار شد با اذعان به مدیریت‌پذیر بودن معضل بی‌آبی و خشکسالی حال حاضر كشور، بهره گرفتن از فناوري را تنها راه حل رفع مشكل چندوجهي كم‌آبي در استان و كشور ذكر كردند.

 «علی‌اکبر قیومی» مدیر مرکز توسعه فناوری‌های آب استان مستقر در پارك علم و فناوري يزد در اين ميزگرد با اشاره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در مدیریت مصرف و برداشت از منابع آبی، اظهار کرد: فناوری یکی از ابعاد شاخص در بحث مدیریت آب محسوب می‌شود.

وی‌ موضوع آب را بحثی فراگیر دانست و بیان کرد: تمام ارگان‌های مختلف، افراد حقیقی و نهادهای مردمی در موضوع آب دارای مسئولیت هستند.

قیومی گفت: زمانی می‌توانیم به حل معضل آب امیدوار باشیم که تمام کسانی که در این حوزه نقش آفرین هستند عملکرد مطلوب از خود داشته باشند.

مدیر مرکز توسعه فناوری‌های آب استان در ادامه با بیان این ‌که بحث آب از جمله مسائل چند وجهی است، اظهار كرد: شرکت‌های فناور از جمله نهادهای علمی هستند که می‌توانند در حوزه معضل آب نقش موثری ایفا کنند.

این مقام مسئول تأثیرگذاري فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، بعد پررنگ و برجسته سیاسی و فناوری را از جمله ابعاد مختلف بحث آب دانست و تصریح کرد: موضوع آب، بحثی مدیریت‌پذیر است و ما معتقدیم که باید با فناوری به سراغ حل مشکل آب در استان و کشور برویم.

فناوری قوی‌ترین ابزار برای مدیریت صحیح منابع آبی

قیومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تغییر روند مدیریت فعلی در بحث آب، گفت: فناوری ابزار لازم برای مدیریت صحیح و کارآمد در بحث آب را در اختیار قرار می‌دهد.

وی با بیان این که فناوری به ما این امکان را می‌دهد که آب را چندین بار در خطوط تولید استفاده کنیم، افزود: تولید حجم بالایی از مواد غذایی در محیط‌های بسیار کوچک و چندین برابر کردن بهره‌وری کشت و برداشت از دیگر ویژگی‌های استفاده از فناوری است.

مدیر مرکز توسعه فناوری‌های آب استان اظهار کرد: فناوری، قدرتمندترین وسیله‌ای است که می‌شود به وسیله آن در بحث مدیریت و کنترل منابع آبی، اقدام كنیم.

قیومی در ادامه با اشاره به نقش فناوری‌ آب شیرین کن‌ها در راستای مدیریت هر چه بهتر منابع آبی استان، گفت: آب شیرین کن‌های تولید شرکت‌های دانش بنیان بومی، انقلابی در بحث استفاده بهینه از منابع آبی موجود برای حوزه‌های مختلف مصرف ایجاد کردند.

وی در مورد مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بومی نيز از «بانک‌ها»، «بازار» و «بیمه» به عنوان سه «ب» بزرگ مشكل‌ساز در برابر رونق شرکت‌های فناوری در حوزه‌های مختلف ياد كرد و گفت: مسائل و هماهنگی‌های اداری براي رفع اين مشكلات، بیش از 70 درصد انرژی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری را می‌گیرد.

تأثیر فضای عمومی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

این مقام مسئول بحث حمایت از تولیدات داخلی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای رونق اقتصادی و حمایت از شرکت‌های فناوری و توسعه ظرفیت‌های تولید محصولات دانش‌بنیان دانست و گفت: فضای عمومی استان در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری باید به این سمت برود که در صنایع مختلف به ویژه صنایع بزرگ نظیر فولاد، استفاده از ظرفیت‌های بومی استان در اولویت اجرایی قرار گیرد.

قیومی با بیان این‌که در بحث آب حضور و مشارکت دولت و حاکمیت خیلی پررنگ است،‌ اظهار کرد: بحث انتقال آب و شبکه‌های توزیع داخلی توسط بخش دولتی اجرا می‌شود و‌ به همین دلیل در این حوزه توقع حمایت ظرفیت‌های داخلی از دولت بیشتر است.

وی در ادامه بحران بی‌آبی را بحث مناسبی برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی مختلف دانست و بیان کرد: توسعه فرهنگ کار در سطح جامعه نقش مهمی در استفاده بهینه از فرصت‌های ایجاد شده از بحران‌های ایجاد شده ایفا می‌کند.

کشت محصولات پرآبخواه مهمترین معضل بی‎‌آبی استان

«محمدمهدی آرمان» مدیر عامل شرکت دانش بنیان و فناور فلات قاره یزد نيز در اين ميزگرد تاكيد كرد: با وجود اين كه مهمترین دغدغه كنوني استان یزد، بحث آب است ولی کمترین برنامه‌ریزی برای مدیریت این معضل در سطوح مختلف استان انجام شده است.

وی کاشت محصولات پرآبخواه و همچنین محصولاتی که کمترین ارزش افزوده دارند را یکی از مهمترین معضلات مدیریت منابع آبی استان دانست و بیان کرد: باید بیش از پیش نسبت به رفع این معضل از سوی مسئولان و کشاورزان اقدام شود.

آرمان در ادامه با بیان این که آب از جمله منابعی است که به هیچ عنوان امکان تولید آن وجود ندارد، گفت: در عین حال، برق یکی از انرژی‌های قابل تولید در استان و کشور است.

این مقام مسئول در اين باره با اشاره به مصرف زیاد آب توسط کولرهای آبی در تابستان، افزود: اگر مسئولان و دست‌اندرکاران استان با ارائه برق ارزان قیمت شرایط لازم برای حذف 50 درصد کولرهای آبی فراهم کنند، مطمئناً مشکل کم‌آبی شهر و استان یزد برای مدت حداقل 20 سال برطرف خواهد کرد.

معالجه آب، یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود

آرمان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آبی موجود استان در کاربری‌های مختلف، یکی از راهکارهای موثر در بحث مدیریت مصرف آب است.

وي در اين مورد استفاده از فناوری در بحث معالجه آب به منظور استفاده در حوزه‌های مختلف را از جمله کارهای قابل اجرا در استان دانست و بیان کرد: در این روش قبل از استفاده از منابع آبی، آب موجود مورد آزمایش لازم قرار گرفته و برای مصارف مختلف به اندازه مورد نیاز، مناسب‌سازی می‌شود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان و فناور فلات قاره یزد تصفيه منابع آبی موجود را یکی دیگر از راهکارهای استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی موجود استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بومی در استان جایگاه مطلوبی در بحث فناوری آب شیرین کن دارند.

لزوم حمايت مسئولان استان از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی

آرمان در بخش دیگری از سخنان خود تعدد مراکز و فرآیند بسیار طولانی صدور مجوز فعالیت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان بومی خواند و افزود: استفاده از نمونه‌های خارجی محصولات تولید شده شرکت‌های فناوری ایرانی، ‌از دیگر  معضلات این حوزه است.

وي با اشاره به نقش مسئولان ارشد استان در حمایت از شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان، گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی استان می‌توانند با ابلاغ دستورالعمل‌های حمایتی از ظرفیت‌های بومی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف استان را الزام به حمایت از ظرفیت‌های داخلی کنند.

وی وجود مشاغل جدید و عدم توجه کافی به مشاغل سنتی و کاربردی را یکی دیگر از معضلات جدی فرهنگ کار در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: تغییر فرهنگ عمومی جامعه نقش مهمی رفع بسیاری از مشکلات مدیریت مصرف و برداشت منابع آبی ایفا می‌کند.

جذب ظرفیت‌های دانش‌بنیان بومی از سوي ارگان‌هاي مختلف

«محمدرضا کوثری» مدیر عامل شرکت فناور ديده‌بان توسعه پايدار مستقر در پارك علم و فناوري يزد هم در اين ميزگرد تخصصي، تصریح کرد: متأسفانه در شرایط کنونی پتانسیل و وضعیت بالفعل شرکت‌های فناور در حوزه آب با یکدیگر فاصله زیادی دارند.

وی استفاده از ظرفیت علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه آب فعالیت می کنند را ضروری دانست و بیان کرد: متأسفانه در شرایط کنونی شرکت‌های فناوری با یک سری محدودیت‌های اقتصادی مواجه هستند که باید سیستم حاکمیت این مشکلات را برطرف کند.

کوثری گفت: همانطور که صنایع تکمیلی برای توسعه و ایجاد رونق تولید باید محصولات کشاورزی را جذب و نسبت به تنوع تولید اقدام کنند، ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی هم باید پتانسیل‌های شرکت‌های فناوری در حوزه آب را به کارگیری کنند.

مدیر عامل شرکت فناور ديده‌بان توسعه پايدار عدم وجود اطلاعات سطح زیرکشت استان و کشور را یکی از مشکلات در حوزه تصمیم‌گیری برای اراضی کشاروزی عنوان کرد و افزود: تا زمانی که اطلاعات کامل در دست نباشد امکان مدیریت صحیح و لازم وجود نخواهد داشت.

ضرورت برپايي نمایشگاه تولیدات فناوری بومی در حوزه آب

كوثري بخش فناوری را یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های حوزه مدیریت آب در کشور و استان یزد دانست و ادامه داد: ایجاد فضای نمایشگاهی به منظور آشنایی حوزه‌های مختلف با ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در حوزه آب نقش مهمی در رفع مشکلات ایفا می‌کند.

وی ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای آزمایشی فناوری‌های به دست آمده در حوزه آب را از دیگر ضرورت‌های اجرایی به منظور استفاد بهینه از ظرفیت علمی و اجرایی شرکت‌های فناوری در استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: اقلیم، آب، خاک و فناوری عوامل تابع تولید است که طی چند سال گذشته همزمان با تغییر اقلیم و افزایش دمای زمین بحث کم آبی و خشکسالی‌های متعدد گریبان تولید و رونق صنایع مختلف را گرفته است.

برون رفت از بی‌آبی با اهتمام به شرکت‌های فناور بومی

این مسئول در ادامه با بیان این که ارتقاء بحث فناوری اطلاعات یکی از موثرترین راهکارهای رفع مشکلات به وجود آمده در حوزه مدیریت منابع آبی و خشکسالی استان است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های به دست آمده می‌توانند استان را با شرایط موجود سازگار کرده و راهکارهای اجرایی مناسبی برای برون‌رفت از این معضل ایجاد کنند.

وی در مورد فناوری کاداستر که یکی از نتیاج عملکردی شرکت‌های دانش‌بنیان است، بیان کرد: کاداستر در حقیقت تعیین کننده حد و مرز یک ملک است که به عنوان ستون فقرات توسعه در سطح جهانی شناخته شده است.

کوثری همچنين ادامه داد: طرح کاداستر یکی از راهکارهای موثر در مورد جایگاه جمع‌آوری اطلاعات و رفع دعاوی حقوقی است.

مدیر عامل شرکت فناور ديده‌بان توسعه پايدار در بخش پاياني سخنانش با بیان این که جنس تلاش در شرکت‌های دانش‌بنیان با دیگر شرکت‌های تجاری و بنگاه های اقتصادی متفاوت است،‌ افزود:‌ متأسفانه به دلیل وجود فرهنگ غلط حقوق بگیری بین اقشار مختلف جامعه، انگیزه لازم برای فعالیت شبانه‌روزی پرسنل شرکت های فناوری و دانش‌بنیان آن طور که باید و شاید وجود ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار