ضرب شست دولت به تولیدکنندگان داخلی
20دی ماه 95 سی و هفتمین نشست گفتگوی دولت با بخش خصوصی برگزار شد. در این نشست مسئولین اجرائی و نیز فعالین بخش خصوصی به درستی بر روی مسائل عمده ای که به نحوی مشکلات بر سر راه صادرات کالا از مبادی کمرگی استان محسوب می گردند اشاره نموده و مسئولین دولتی نیز تدابیری برای رفع این مسائل اخاذ می کنند اما ابلاغ جدید وزارت صنعت و معدن و تجارت گویا آب سردی بود بر پیکر بی جان تولید و صادرات استان.
کد خبر: ۳۶۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 29 January 2017
به گزارش تابناک تبریز 20 دی ماه 95 سی و هفتمین نشست گفتگوی دولت با بخش خصوصی برگزار شد. در این نشست مسئولین اجرائی و نیز فعالین بخش خصوصی به درستی بر روی مسائل عمده ای که به نحوی مشکلات بر سر راه صادرات کالا از مبادی کمرگی استان محسوب می گردند اشاره نموده و مسئولین دولتی نیز تدابیری برای رفع این مسائل اخاذ می کنند اما ابلاغ جدید وزارت صنعت و معدن و تجارت گویا آب سردی بود بر پیکر بی جان تولید و صادرات استان.
 
مشروح مذاکرات نشست
 
1-باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان اظهار می نماید: کشور ترکیه بصورت یک جانبه مقرراتی وضع نموده و 3000 یورو به عنوان حق خاک از ناوگان ایرانی دریافت می کند که در ایران هم متقابلاَ عوارضی وضع شده است . برای ناوگان ترکیه در کشور  مجوز حمل صادر نمیکنیم اما اگر ناوگان ترک بار خود را در کشور خالی کند ، صدور مجوز در برگشت ناوگان مشکلی ندارد .
 
کشور ترکیه از کامیون های ایرانی جرایم سوخت مازاد 8/1 یورو برای هر لیتر دریافت می کند و شرایط رقابتی برای حمل و نقل زمینی ما وجود ندارد اما برای ناوگان ترک شرایط رقابتی وجود دارد و برای مقطع کوتاه می توانیم از کامیون های ترک برای بازگشت شان مجوز حمل صادر کنیم .
 
2-آقابالایی ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز پیشنهاد صدور مجوز واردات یک کامیون به ازای هر یک میلیون دلار صادرات را ارائه نمود .
 
3-یونس ژائله ، صادرکننده ممتاز ملی ، با اشاره به اینکه در آذرماه 95 ، 1500 کامیون نتوانسته اند از مرز خارج شوند و  در صادرات به اروپا به دلیل عدم تولید کامیون با استاندارد آلایندگی یورو 6 در داخل کشور مشکل داریم پیشنهاد نمود  تسهیلات ارزان قیمت برای صادرکنندگان اعطا شود تا صادرکنندگان به اندازه صادراتشان بتوانند کامیون های یورو 6 مورد نیاز خود را وارد بکنند و کامیون های یورو 3 بعد از عید مجوز تردد ، حتی در داخل کشور نیز نخواهند داشت .
 
4-نجاری ، رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به اینکه در سند تدبیر و توسعه استان  20 صفحه به صنعت حمل و نقل استان و راهکارهای توسعه آن پرداخت شده است ، خواهان ارائه گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص شد .
5-یونس پایدار ، رئیس انجمن سازندگان ماشین ، قطعات و مجموعه های صنعتی و خودرو تبریز اظهار نمود : کامیون یورو 6 در استان تولید می شود  اما گازوئیل آن را نمی توانیم تامین نماییم و در صورت حمایت در استان ، 4 شرکت کشنده ساز در استان  قادر به تولید موتورهای یورو 6 هستند .
 
نتیجه این مذاکرات ظاهرا در تهران اینگونه شده است که وزارت صنعت و تجارت تصمیم می گیرد تا تعرفه واردات از ترکیه را بازهم کاهش دهد.و بجای 20 درصد تخفیف  مالیاتی این بار 30 درصد تخفیف مالیاتی برای واردات کالا از ترکیه تعلق خواهد گرفت.
 
فاتحه تولیدات داخلی
 دیانی رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی دراین خصوص می گوید کالاهایی که ما میتوانیم به ترکیه صادر کنیم اکثرا کالاهای کشاورزی است و کالاهای صنعتی نیست مانند تخم شبدر، پیاز و سیب زمینی.
 
از طرفی شرایط تولید در ایران و ترکیه همسان نیست، ترکیه ای ها امکان صادرات بدون DUTY و بدون گمرکی به بازار اروپا را دارند و بازار 500 میلیونی بدون تعرفه در اختیارشان است و از طرف دیگر هزینه مالی شان کمتر از ما است لذا اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد ما باید فاتحه صنعت لوازم خانگی و فاتحه بسیاری از کالاهای صنعتی که اگر قرار است با تعرفه این چنین از ترکیه وارد کشور شود را بخوانیم.
 
البته امروز اصرار خبرنگاران برای کسب اطلاع از چرائی و نیز پشت پرده چنین تصمیم هایی که خطر عمده ای را برای تولید کنندگان داخلی به ارمغان خواهد آورد ، وزیر صنعت را وادار به واکنش نمود. نعمت زاده البته ندانستن را بر توضیح چرائی این اتفاق ترجیح داده و گفت. خبر ندارم. خبری تاسف انگیز برای یک وزارت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار