استاندار ایلام؛
استاندار ایلام گفت: بحران، رفع بحران و از آن طرف هدر رفت منابع آبی برای این استان مهم است و باید به صورت جدی موارد مرتبط با آب پیگیری شود تا در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.
کد خبر: ۳۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 30 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید روز یکشنبه در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب این استان، تعامل و همگرایی همه دستگاه ها در امر حفاظت از منابع آبی را امری ضروری و غیر قابل انکار دانست.
 
وی اظهار کرد: بحران، رفع بحران و از آن طرف هدر رفت منابع آبی برای این استان مهم است و باید به صورت جدی موارد مرتبط با آب پیگیری شود تا در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.
 
مروارید به اهمیت کنترل بهره برداری از آب های سطحی استان نیز اشاره کرد و خواستار برنامه ریزی جهت تسریع در برقی نمودن چاه ها و تداوم نصب کنتورهای هوشمند آب و برق برچاه های آب کشاورزی در مناطق مختلف استان شد.
 
استاندار ایلام مقوله‌ آب را از اصلی ‌ترین و مهمترین دغدغه‌های مدیریت استان اعلام کرد و یادآور شد: با تلاش همه دستگاه ها و مدیریت صحیح مصرف در بخش های مختلف، می توان مانع هدر رفت منابع آبی شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب شهری از سوی شهرداری ها تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری باید گزارشی از وضعیت استفاده از آب های شرب غیر مجاز در استان تهیه کند و بعد در محلاتی را که مشکل آب شرب دارند توسعه فضای سبز با حساب و کتاب صورت گیرد.
 
معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت فراوان مصرف بهینه آب اظهار کرد: بحران آب جدی است و تامین آب شرب مردم در کشور، اکنون به مهمترین دغدغه و چالش تبدیل شده است.
 
شاپور پولادی افزود: موضوع آب بسیار مهم است، سیاست کلان نظام و اولویت اول دولت در بحث محیط زیست و منابع آبی کشور است که در این راستا باید از حداقل آب بهره برداری لازم را بعمل آورد.
 
وی با اشاره به برخورد جدی با انشعابات غیر مجاز آب در سطح استان، تاکید کرد: باید پذیرفت که استفاده از آب شرب برای فضای سبز شهری و همچنین مصارف کشاورزی و دامداری عملی خلاف قانون و عرف است.
 
معاون استاندار ایلام گفت: باید اقدام عملی از سوی شهرداری‌ها برای جداسازی آب فضای سبز از آب شرب انجام شود و با توجه به وضعیت بحرانی آب، تداوم چنین وضعیتی پذیرفتنی نیست.
 
در این نشست موضوع های مختلف در حوزه حفاظت از منابع آبی همچون نصب کنتورهای هوشمند (فهام) در دشت های پایلوت استان، شناسایی انشعابات غیر مجاز و اصلاح الگوی کشت در استان از سوی مسئولان دستگاه های حوزه آب استان مورد بررسی و بحث قرار گرفت.
 
استان حدود 590 هزار نفری ایلام در غرب کشور در سال های اخیر بدلیل نامناسب بودن بارش ها با خشکسالی مواجه بوده و ذخیره آب در سفره های زیرزمینی دشت های این استان نیز در چند سال گذشته کاهش محسوسی داشته است.
 
استان ایلام امسال از نظر میزان بارش باران در مقایسه با سال گذشته حدود 76 درصد کاهش داشته است و میزان ذخایر آب سدهای سه گانه (چم گردلان، کنگیر و دویرج) این استان نیز اکنون به حدود 248 میلیون متر مکعب رسیده است./ف
منبع: ايرنا
برچسب ها: تابناک ایلام ، آب شرب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار