نوزدهمین دوره جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی روز پنجشنبه با حضور یک هزار و 300 نفر از طلاب و اساتید، محققان و پژوهشگران جامعة المصطفی العالمیه در تالار قدس حرم امام رضا(ع) پایان یافت.
کد خبر: ۳۷۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 16 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، به نقل از ایرنا، تولیت آستان قدس رضوی در آیین پایانی این جشنواره گفت: رشد معنویت و گرایش به دین بویژه نسبت به اسلام در مغرب زمین فزاینده است و پرچمدار اسلام عقلانی مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) ایران اسلامی است.
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: حاصل آنچه مغرب زمین در 400 سال مبارزه با خدا و کنار نهادن دین به دست آورده جنگهای جهانی، کلاهک هسته ای، انواع جنگ و خونریزی و اشغال 70 سال سرزمین فلسطین و ظلم به آنها است.
وی ادامه داد: صعود انسان در پرتو عبودیت و بندگی خداست و نتیجه بندگی خدا این می شود که جز حق تعالی را نمی بیند و جز از او نمی ترسد و ما مدعی هستیم برای زندگی انسان معاصر، اسلام مبتنی بر فقه امام صادق(ع) در همه زمینه ها پاسخ دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اگر انسان دچار خدافراموشی شود، خودفراموشی نیز به دنبال آن می آید و در نتیجه انسانیت از بین می رود، اظهار کرد: خیال، اندیشه، غضب، شهوت، وسوسه و هرچه در وجود انسان است با توجه به بندگی حضرت حق می تواند تحت الشعاع قرار گیرد و مدیریت شود.
حجت الاسلام رئیسی افزود: خدایی شدن در وجود و فطرت انسان نهفته است و در اسلام و نوع نگاه به خلیفة اللهی انسان معنویت مبتنی بر خردورزی و عقلانیت همراه با توازن و اعتدال حاکم است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه نیز گفت: عقلانی بودن از ویژگی های معنویت در اسلام است و در کنار آن این معنویت فردی و اجتماعی نیز می باشد.
آیت الله علیرضا اعرافی اظهار کرد: سیاسی بودن از دیگر ویژگی های معنویت در اسلام است و بین معنویت و عرصه سیاست پیوند است و پشتوانه عمیقی نیز برای اخلاق و فقه ما وجود دارد.
وی افزود:  معنویت در اسلام در همه جنبه های شخصیتی فرد وجود دارد و با درجات و مراتبی که دارد می توان به قله ها رسید و قابل کنترل، برنامه ریزی و پیشرفت است.
در پایان این جشنواره که از روز چهارشنبه 27 بهمن ماه آغاز شده بود از 40 نویسنده مقالات برتر در بخش ویژه جشنواره با موضوع معنویت گرایی در جهان معاصر و نیز منتخبان بخش آثار تالیفی تقدیر شد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار