کد خبر: ۳۹۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 07 March 2017
به گزارش تابناک یزد،همشهری نوشت:شهروندان بافق عقیده دارند آمبولانسی که برای انتقال بیماران این شهر به بیمارستان شهر و بیمارستان‌های مرکز استان انتخاب شده، فرسوده است و کیفیت لازم برای انتقال بیماران را ندارد، از این رو خواستار انعقاد قرارداد با سایر شرکت‌های خصوصی برای به کارگیری آمبولانس‌های جدید هستند.
خدمات انتقال بیمار از یک بیمارستان به سایر مراکز درمانی، در تمام بیمارستان‌های استان با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود. 10 شرکت خصوصی متولی ارائه خدمات آمبولانس به بیمارستان‌های استان هستند که همگی تاییدیه‌های لازم را از مرکز فوریت‌های پزشکی استان دریافت کرده‌اند.
اما شهروندان بافق از این‌که بیمارستان این شهرستان، برای چندین دوره با یکی از این شرکت‌ها به انعقاد قرارداد برای انتقال بیماران از بیمارستان اقدام کرده است، راضی نیستند. آنها عقیده دارند باید بخش خصوصی توانمندتری برای ارائه این خدمات انتخاب شود و ناوگان آمبولانس جدیدتری به کار گرفته شود چرا که خودرو ون که در حال ارائه خدمات انتقال بیماران است، فرسوده است.
یکی از شهروندان بافق می‌گوید: این آمبولانس‌ها به تعداد محدود بین شهرستان‌های استان توزیع شده است، اما سهم مردم بافق که بیش از 120 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند، خودرویی بی کیفیت و فرسوده است.
«رضا ناصری» با تا کید بر این‌که بیماران از انتقال با این آمبولانس به مرکز استان واهمه دارند، می‌افزاید: مسئولان باید بر اساس عدالت ، برای نجات جان بیماران، نسبت به ارتقای کیفیت آمبولانس بیمارستان بافق اقدام کنند تا رضایت شهروندان جلب شود.
وی اضافه می‌کند: برخی شهروندان در زمان انتقال بیماران با این آمبولانس به مرکز استان، اصلا امیدی به سفر سالم و بدون خطر ندارند چرا که هم مسیر دشوار و پرحادثه است و هم آمبولانس از کیفیت لازم برخوردار نیست.
این شهروند با اشاره به این‌که کرایه جابه‌جایی بیمار با آمبولانس فعلی تفاوت جزئی با کرایه آمبولانس‌های جدید دارد، اظهار می‌کند: بیماران حاضرند که هزینه جابجایی با آمبولانس با کیفیت را پرداخت کنند اما جانشان ایمن باشد چرا که از بروز حادثه رانندگی در محور بافق- یزد با توجه به کیفیت این مسیر، بیم دارند.

لزوم ارتقای کیفیت خدمات
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به تمدید قرارداد با پیمانکار فعلی ارائه خدمات آمبولانس به بیماران در بیمارستان بافق، می‌گوید: مدیریت بیمارستان باید با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار توانمند، کیفیت این خدمات را ارتقا بخشد.
«حمید دهستانی» ادامه می‌دهد: با این اقدام مدیریت بیمارستان و تمدید چند ساله قرارداد با یک پیمانکار، در شرایطی که ناوگان آمبولانس این شرکت، چندان مورد رضایت شهروندان نیست، سوالاتی در اذهان شهروندان ایجاد شده مبنی بر این که دلیل این انتخاب مکرر چیست؟
وی با بیان این‌که کیفیت آمبولانس در سایر شهرستان‌های استان مطلوب است، می‌افزاید: با توجه به فاصله شهرستان بافق با مرکز استان، لازم است که ناوگانی جدید و استاندارد برای جابه جایی بیماران بیمارستان بافق به مرکز استان در نظر گرفته شود.

استاندارد بودن آمبولانس
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با بیان این‌که در حوزه خدمات پیش بیمارستانی هیچ کمبودی در ارائه خدمات به مردم استان و شهرستان بافق نداریم، می‌گوید: اما ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی، برای انتقال بیمار از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر، به بخش خصوصی واگذار شده است.
«احمد دهقان» می‌افزاید: این خدمات با مشارکت 10 شرکت فعال و با نظارت و تاییدیه مرکز ارائه می‌شود که ناوگان آمبولانس آنها شامل 65 دستگاه آمبولانس استاندارد و مورد تایید مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان است.
وی ادامه می‌دهد: مدیریت بیمارستان به عنوان یک واحد مستقل، در انتخاب بخش خصوصی برای ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی، استقلال عمل دارد اما همه آمبولانس‌هایی که از سوی بخش خصوصی برای ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی به کار گرفته شده، از تاییدیه‌های لازم برخوردار است.
این مسئول بیان می‌کند: استفاده از خودرو ون به عنوان آمبولانس به معنای استاندارد نبودن آن  نیست چراکه آمبولانس ونی که در بیمارستان بافق برای انتقال بیماران استفاده می‌شود، از رده خارج نیست و در زمره خودروهای تیپ« آ» قرار دارد. نمونه این آمبولانس در سایر مراکز درمانی خصوصی نیز وجود دارد.

پیگیری ارتقای آمبولانس
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این‌که هیچ هزینه برای جابه‌جایی بیمار با آمبولانس و ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی از بیماران دریافت نمی‌شود، اظهار می‌کند: هزینه جابه‌جایی به‌عهده بیمارستان است.
«علی دهقان» ادامه می‌دهد: آمبولانسی که برای انتقال بیماران بیمارستان بافق به مرکز استان در نظر گرفته شده است، از استانداردهای لازم برخوردار است اما انتخاب بین پیمانکاران مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، به عهده مدیریت بیمارستان است.
وی قول پیگیری مطالبه مردم بافق برای ارتقای کیفیت آمبولانس اورژانس بیمارستانی این شهر را می‌دهد و اضافه می‌کند: قطعا ارتقای خدمات برای جلب رضایت شهروندان، هدف اصلی ارائه خدمات درمانی به مردم استان است.

نبود تقاضا برای ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی
مدیر بیمارستان بافق نیز با اشاره به این‌که مشابه آمبولانس بیمارستان بافق در سایر شهرستان‌های استان هم وجود دارد، اظهار می‌کند: هر چند هزینه جابه‌جایی بیماران با آمبولانس موجود نسبت به سایر آمبولانس‌ها کمتر است اما این آمبولانس نیز از استانداردهای لازم برای جابه‌جایی بیماران برخوردار است.
«علی محمد افشاری» می‌افزاید: انتخاب پیمانکار برای ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی با برگزاری مناقصه از‌سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، انجام می‌شود اما با توجه به این‌که هیچ یک از شرکت‌های حاضر، در این مناقصه شرکت نمی‌کنند، بیمارستان مجبور به ترک تشریفات و انعقاد قرارداد با پیمانکار سابق می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: سالانه بیش از 300 میلیون تومان از بودجه بیمارستان برای جابه‌جایی بیماران از شهرستان بافق به شهرستان یزد هزینه می‌شود اما بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی به جز پیمانکار حاضر به شرکت در مناقصه نیستند.
افشاری با بیان این‌که سود حاصل از ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی، چندان قابل ملاحظه نیست، می‌گوید: ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی یعنی انتقال بیمار از یک بیمارستان به سایر مراکز درمانی شهر، رایگان است و هزینه آن از سوی بیمارستان پرداخت می‌شود.مدیر بیمارستان بافق با تاکید بر استاندارد بودن آمبولانس موجود دراین بیمارستان، می‌گوید: آمبولانس، نیروها و متولیان شرکت‌های فعال در ارائه خدمات اورژانس بیمارستانی، مورد بررسی و تایید قرار گرفته‌اند.

   نبود امکان انتقال هوایی بیماران بافقی به مرکز استان
مدیر بیمارستان بافق با اشاره به تعیین تعرفه خدمات اورژانس بیمارستانی به مردم استان، بیان می‌کند: این تعرفه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب شده و از بیماران دریافت می‌شود.
«علی محمد افشاری» از تلاش برای ارتقای کیفیت آمبولانس بیمارستان بافق خبر می‌دهد و می‌گوید: یک دستگاه آمبولانس پشتیبان متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در بیمارستان شهرستان بافق، وجود دارد که در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: بخشی از خدمات جابه‌جایی بیماران از بیمارستان بافق به مرکز استان، از طریق اورژانس هوایی انجام می‌شود اما قطعا با توجه به تخصیص یک دستگاه هلی کوپتر، جابه‌جایی همه بیماران با ناوگان هوایی ممکن نیست؛ هر چند هزینه این شیوه به دلیل دولتی بودن، کمتر از بخش خصوصی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار